hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 14 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


games & computers - games & computers - games & computers


[1] 2 3 4

Operating Systems

31-01-07 09:16:26
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Toevallig viel mijn oog op de huidige poll over de nieuwe windows Vista, op dit moment zegt 72,9% "Begin er niet aan"...
Ik hoor overal kritiek op windows. Ben ook windows al onder vele andere namen tegen gekomen... van windhoos tot wind-doos etc...
Het pricipe van een kerel met veel te veel geld... die mijn zuur verdiende centjes ook nog wil hebben staat me een beetje tegen...
(Al geeft Bill Gates tegenwoorig wel veel aan goede doelen heb ik begrepen... pluspuntje voor Bill...:ja)

Hierom ben ik eigelijk geintereseerd of er hier mensen zijn die goede alternatieven gebruiken voor windows of microsoft heelmaal uitgeband hebben:P... en of dat nou ook werkelijk goed werkt... ik bedoel... is alles een beetje compatible met andere operating systems??...
(hoe zit het met in word gemaakte text bestanden??... het is met het project onderwijs op de hedendaagse HBO isntellingen wel handig als je projectgnoten ook wat kunnen met je gemaakte stukken...:P)

Ik zat net nog een artikel over linux te lezen... de moraal die ik uit dat verhaal haalde was...
- het is een goed en stabiel systeem voor servers...
- in het begin is het een hork van een programma... wat voor de verwende windows gebruikers en computer leken nog een hele kunst is om onder de knie te krijgen...
- Je mogelijkheden zijn bijna eindeloos als je jezelf in de linux materie stort... (heb ik dat nodig als gemiddeld gebruiker??...:P)

Ik wil mezelf natuurlijk niet meer problemen op de nek halen als nodig...
Ik hoor veel mensen schelden op window's... toch blijven ze het gebruiken... er zijn ook mensen die zweren bij linux...

Mijn vraag is dus... is er een goed werkbaar alternatief voor windows, voor een gebruiker met computer kennis op gebruiker niveau??...

31-01-07 09:21:58
nietmeer
Op gebruikersniveau zou ik linux niet aanbevelen, daarom is Windows ook zo populair geworden, iedere Karel of Truus kan het installeren. De ellende begint pas als men maar wat aanklooit en van alles op inet domweg aanklikt of naar beneden laad. Ik heb jaren met plezier W95 gebruikt, nooit gezeik en gemier gehad. 1 maal een virus erop wat ik er notabene zelf op had gezet om te zien hoe ik t moest verwijderen bij een kennis. Zit nu met W2K te werken, heerlijk simpel, en soepel. Linux, ik begin er wel aan maar dan wel op een andere pc, dit bakkie blijft met Billieboys good ol windows draaien.

31-01-07 09:39:27
Tovenaar
Erelid

WMRindex: 370
OTindex: 3.459
Ik zal waarschijnlijk ook altijd Windows blijven gebruiken. Maar ik ga Linux wel uittesten.

31-01-07 10:27:42
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Hmmm... dat klinkt niet echt veel belovend...:nee

Kpuc...
Ik heb zelf ook niet echt grote problemen met windows moet ik zeggen... nooit echt bestanden kwijtgeraakt of andere accute difinitieve toestanden door virussen eigenlijk... afentoe hitman pro er over en dan moetie het maar weer doen...:P:ja
Ééns per jaar of twee jaar formateren...

Ik gebruik al al een tijd firefox en het bevalt me goed... dus ik dacht mischien is er in die strekking mischien een alternatief voor windows beschikbaar... waar gewoon mee tewerken is zonder IT opleiding op HBO niveau of hoger als vereiste om het te kunnen uitvogelen hoe je vanaf het opstarten bij de WMR site komt:P... om het even overdreven te stellen... waar gewoon alle programma's en games op draaien zonder moeilijkheden...

Maargoed... als ik het goed begrijp... wordt het voor mij dus gewoon windows blijven gebruiken... :ja

31-01-07 10:55:42
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Kpuc:
Op gebruikersniveau zou ik linux niet aanbevelen, daarom is Windows ook zo populair geworden


Tegenwoordig is op het gebied van gebruikerservaring veel verbeterd. Ubuntu en openSUSE vind ik zelf (en mijn ouders ook) heel prettig in 't gebruik, er is uitgebreide documentatie, een brede gebruikersbasis en vooral Ubuntu is zo in elkaar gezet dat je de shell nauwelijks hoeft te gebruiken (hét onderdeel waar mensen van terugschrikken, wat ik niet snap want de shell wordt heel snel je beste vriend)

Linux heeft heel veel drivers voor hardware standaard in z'n kernel zitten, waardoor je na de installatie nauwelijks meer iets hoeft te installeren. De meeste hardware doet 't gewoon out-of-the-box

Ik gebruik zelf openSUSE 10.2 en ik wil nooit meer iets anders dan linux, onder windows had ik vaker last van stabiliteitsproblemen (omdat ik veel alfa en betasoftware draai) maar Linux is bij mij nog nooit gecrasht. Daarbij is het sneller (8 seconden verschil in superpi), virus- en malwarevrij en gratis

31-01-07 11:12:36
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Maar Games draaien er over het algemeen niet echt goed op. Thuis is mijn computer echt een entertainment apparatus. Totdat ik een keer goed uitgezocht heb hoe het daarmee zit, wacht ik er zeker nog even mee.

31-01-07 11:12:48
nietmeer
@Ikke. Ok, dit ben ik met je eens maar geef iemand die voor het eerst in zijn/haar leven een pc met een os moet laden beide keuzes, ik denk dat met Windows dit persoon binnen een uur dat os heeft draaien en met Linux toch wel een paar dagen aan het stoeien is.

31-01-07 11:18:06
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Kpuc, ja zeker... Ik ben nu ook gewoon even "inconsiderate" t.o.v. de reguliere gebruiker :)

Windoos zal in ieder geval de beginnende gebruiker altijd bij zich blijven houden. Zie het als een pierebadje :P

Ik zie nu wel en wist dat eigenlijk ook wel van te voren, dat ik mezelf toch ook echt op Linux zou mogen gaan toeleggen. Het moment waarop dat zou gebeuren was mij nog niet duidelijk.

Windoos was altijd gemakkelijk en scheelde me over het algemeen redelijk wat tijd om dingen aan de gang te krijgen. In het begin was dit een ander verhaal... Ik herinner me ook nog goed dat ik heb lopen sputteren over de transitie van Dos naar Windoos 3.11 en naar 95. Precies hetzelfde gesputter als nu: Waarom? Kost me weer bakken met geld, en de helft doet het niet.

Alleen is dat verhaal nu anders met Vista, dankzij dat ge-etter met DRM e.d.

Ik kijk de kat nog even uit de boom, dat is zeker. Geen vista voor mij, misschien over een jaar of 2, 3. Tot die tijd zal ik zeker XP blijven gebruiken en waarschijnlijk zie ik mijzelf nog wel eens met Linux aan de gang gaan. Ik ben er in ieder geval meer in geïnteresseerd. Dankzij Ome Bill's eigen stomme beslissingen.

De wat meer ervaren gebruikers van Windows zien over het algemeen al in dat ze de verkeerde kant aan het uitgaan zijn met Windows, en die gaan nu alvast verder kijken wat de opties zijn. De rest volgt wel.

31-01-07 12:14:54
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Quote Ikke:

...............
Tegenwoordig is op het gebied van gebruikerservaring veel verbeterd. Ubuntu en openSUSE vind ik zelf (en mijn ouders ook) heel prettig in 't gebruik,
...............
, wat ik niet snap want de shell wordt heel snel je beste vriend)

Ik gebruik zelf openSUSE 10.2 en ik wil nooit meer iets anders dan linux, onder windows had ik vaker last van stabiliteitsproblemen (omdat ik veel alfa en betasoftware draai) maar Linux is bij mij nog nooit gecrasht. Daarbij is het sneller (8 seconden verschil in superpi), virus- en malwarevrij en gratis


Kijk... iemand die positieve ervaringen heeft met linux... niet op een server maar op een desktop als ik het goed begrijp...
Ik weet niet in hoeverre je thuis bent in de informatica... ik zelf niet zo namelijk... maar de gebruiks vriendelijkheid is goed volgens jouw??...

Dus als ik het goed begrijp is openSUSE dus linux met een werkbaar behangetje en met de standaard randprogrammas als een internet browser, een media player, textverwerker etc... maar dan ook freeware en open source...

Ik heb een desktop computer staan van mijn vriendin... waarbij iets is gebeurt... denk een virus ofzo... eerst stopte de cd writer ermee... toen de diskdrive en toen kreeg hij nog meer onbeschrijfelijke kuren...
Maargoed... geen orginele windows cd bij die comp... en op een copie wil die niet booten na het formateren:P... dus...
Maar die staat er al een paar maanden... en ik en mijn vriendin hebben allebij een laptop dus echt missen doen we hem niet... daar kan ik dus eens wat mee expirimenteren of ik daar openSUSE op krijg... (als hij nog te redden is...:P)
Die computer is nu onbruikbaar zoals die daar nu staat... en dat openSUSE kost nix als ik het goed begrijp... dus wat heb ik te verliezen...:P:ja

Mischien is het wel de ontdekking van mijn leven en wil ik nooit wat anders meer... aankomend weekend eens wat gaan proberen dan...:P

Nog iemand hint en tips toevallig??

EDIT: De benamingen "Ubuntu en openSUSE" had ik persoonlijk nog nooit gehoord...

31-01-07 12:55:10
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@Hoskeu: ik heb geen informatica op school of zo, ik hou er gewoon van om met computers te knommelen.

Ubuntu en openSUSE zijn maar twee voorbeelden van Linux distributies hier staan er nog veel meer.

Je kunt ook ubuntu downloaden en branden, dan kun je met de livecdomgeving uitzoeken of de computer nog te redden is (linux start dan volledig van de cd op en je kunt bij alle progjes zonder te installeren)

31-01-07 13:01:06
nietmeer
heb vista 32 bit ultimate, en het werk prima....maar hij geeft me computer een 4,1 ...WTF (6)

Iedereen kent mijn computer wel, 3,6 ghz 1 gig geheugen en ales is rette snel
+ een 512MB pci 16x video kaart

maar nog steeds niks...4,1 (6)(6):ja

31-01-07 13:13:07
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
@Ikke
Bedankt...

Maar wat ik mij nou afvraag... wat is nou het verschil tussen openSUSE en Ubuntu dan??

Je kan Ubuntu dus direct van een cd draaien... hoef je theoretisch gezien nieteens te installeren??... is dat zoveel kleiner dan SUSE??...
Is het gewoon het zelfde maar dan een uitgekleede versie of hoe zit het nou??...:P

31-01-07 13:16:48
kazz1980
Erelid

WMRindex: 1.704
OTindex: 1.181
Wnplts: Nee
Ik wil Vista Home premium... maar die prijs :|

31-01-07 13:17:45
kazz1980
Erelid

WMRindex: 1.704
OTindex: 1.181
Wnplts: Nee
Quote Hoskeu:
Maar wat ik mij nou afvraag... wat is nou het verschil tussen openSUSE en Ubuntu dan??

Ubuntu is gratis en hoeft niet geinstalleerd te worden... Kun je dus zo een keer uitproberen! ;)

31-01-07 13:19:57
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Gaming ondersteuning is helaas (voor zover ik weet) vrijwel niet aanwezig. Correc tme if I'm wrong, maar de spellen die je kan spelen zijn over het algemeen meer dan 3 jaar oud.

Ik weet het, ik ben een gamer :P Daar gebruik ik mijn pc thuis grotendeels voor.

31-01-07 13:24:42
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Quote kazz1980:
Ubuntu is gratis en hoeft niet geinstalleerd te worden... Kun je dus zo een keer uitproberen! ;)

openSUSE is ook gratis als ik het goed begrepen heb... maar het feit dat openSUSE een cd of 5 (dacht ik ongeveer) is die je moet installeren en ubnutu gewoon direct van cd draait... dan moet er toch nog wel een klein verschilletje zitten op die overige 4cd's van openSUSE tov ubuntu...
Of zie ik dat verkeerd??:P

31-01-07 13:30:43
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Jive
Ik weet niet hoe het zit met game ondersteunig... in princiepe ijl ik altijd een paar jaar na op games...
Mijn computer ijlt ook altijd een paar jaar na op de nieuwste hardware... dus die trekt toch de nieuwste games niet of het loopt zo beroerd dat mijn bloeddruk binnen een half uur zulke hoge waarden aangenomen heeft dat ik mijn computer er bijna van ga laten vliegen... :P (het raam uit dan wel te verstaan:ja...)

31-01-07 13:35:32
kazz1980
Erelid

WMRindex: 1.704
OTindex: 1.181
Wnplts: Nee
Quote Hoskeu:
openSUSE is ook gratis als ik het goed begrepen heb...

Jeps. Maar die moet je installeren - dus kun je niet even gauw uitproberen ;) dat bedoelde ik.

31-01-07 13:40:01
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Quote kazz1980:
Quote Hoskeu:
openSUSE is ook gratis als ik het goed begrepen heb...

Jeps. Maar die moet je installeren - dus kun je niet even gauw uitproberen ;) dat bedoelde ik.


Oke... als ik het goed begrijp zeg jij dus...
Om ff te proberen hoe het werkt of als je comp echt heelmaal in de soep zit maar nog wel kan booten via cd... kan je er de cd van UBUNTU ik plemplen... maar als je echt permanent met linux wil werken is het beter om (open)SUSE (is een completere versie neem ik aan) te installeren...

Nou ik ga het van het weekend gaan zien.... :ja:P

31-01-07 13:41:32
kazz1980
Erelid

WMRindex: 1.704
OTindex: 1.181
Wnplts: Nee
of Suse beter is dan Ubuntu daar verschillen de meningen over... maar feit is dat Ubuntu makkelijk even uitgeprobeerd kan worden.... En ook is het een feit dat Suse uitgebreider is dan Ubuntu. maar dat hoeft niet noodzakelijk beter te zijn - das ook wat je zelf wilt!

31-01-07 13:42:22
Jivebunny
oud moderator


WMRindex: 2.033
OTindex: 2.918
T
Ik moet games kunnen spelen! :P Dat vind ik eigenlijk wel ernstig jammer, dat dat bij Linux niet zo wordt ondersteunt... anders was ik al lang om.

31-01-07 13:50:19
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Jive
Zie je roeping!!!
Tis toch niet voor niets opensource??...:D

31-01-07 19:49:42
my-angel
Oudgediende


WMRindex: 564
OTindex: 11.965
S
haha Jive, tja schrijf zelf een omzetter ofzo :P

Ubuntu live-cd is handig om te wennen, maar ik weet niet hoe het nu staat, maar volgens mij waren er in de vorige versie nogal wat problemen met het ondersteunen van NVidea videokaarten (althans, ik had er last van, nooit opgelost ook, ga binnenkort nog een keer proberen)

31-01-07 20:26:12
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote kazz1980:
of Suse beter is dan Ubuntu daar verschillen de meningen over... maar feit is dat Ubuntu makkelijk even uitgeprobeerd kan worden.... En ook is het een feit dat Suse uitgebreider is dan Ubuntu. maar dat hoeft niet noodzakelijk beter te zijn - das ook wat je zelf wilt!


openSUSE heeft ook 'n livedvd, maar daar kun je niet mee installeren

31-01-07 20:26:54
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@my-angel: nvidia drivers zijn binary-only kernel modules en worden dus uit overtuiging niet standaard geinstalleerd in Linux

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven