galgje |
MichelZ Erelid
 WMRindex: 742 OTindex: 2.791 S |
s _ a _ a a n (7)
Niet: eE, oO
|
|
Marike Erelid
 WMRindex: 396 OTindex: 3.721
|
de T?  |
|
Ailurus
Erelid
 WMRindex: 77 OTindex: 3.132 S |
Sjamaan  |
|
MichelZ Erelid
Ailurus!!!!!!!!!!  !!! Een sjamaan is een intellectueel en geestelijke die gewoonlijk macht over en invloed op andere mensen in de stam bezit en verscheidene functies uitoefent, waaronder de functie van heler. Een verwant begrip is medicijnman, die een vergelijkbare functie uitoefent bij de inheemse (indiaanse) volkeren in Noord-Amerika. De rol van de sjamaan is medische zorg te verstrekken en het voorzien in andere communautaire behoeften tijdens crisistijden door gebruik te maken van bovennatuurlijke middelen. De sjamaan communiceert op directe wijze met entiteiten op het "geestelijke vlak" om hun hulp te vragen om de behoeften van hun gemeenschappen te dienen. Zowel mannen als vrouwen kunnen sjamaan zijn, afhankelijk van culturele traditie. Een sjamaan gebruikt vaak spirituele wegen om tot een extase, of hoger bewustzijn te treden om zo tot de geesten te treden. In tweede instantie wordt een geest opgeroepen met een (soms specifiek) ritueel dat kan bestaan uit een gedicht, een dans of zelfs het gebruiken van hallucinogenen. Het woord sjamaan is voortgekomen uit het Siberische Toengoezisch (Evenks) en betekent letterlijk: hij (of zij) die weet. Het begrip is door Westerse antropologen en aanhangers van New Age ten onrechte gebruikt om de "medicijnpersonen" van de Noord-Amerikaanse indianen aan te duiden. Het gebruik van de term "sjamaan" als medicijnman of medicijnvrouw wordt bedoeld wordt dan ook door veel inheemse Amerikanen als beledigend opgevat omdat het begrip geheel voorbijgaat aan de essentie van hun eigen cultuur. Het voornaamste verschil tussen sjamanen uit Siberië en medicijnmannen en -vrouwen bij de indianenvolkeren uit Noord-Amerika is dat de eersten direct in contact met de geestenwereld treden door een extatische vorm van "uittreding", terwijl de tweede groep (soms) op indirecte wijze de geestenwereld benadert middels bepaalde ceremoniën en rituelen. En nog een plaatje: afbeeldingBron: Wikipedia |
|
Andreesie
Oudgediende
 WMRindex: 1.051 OTindex: 44.629
|
als de eerste streep achter de a stond had ik safraan gezegt, maar dat kan dus niet  |
|
Marike Erelid
|
jij bent ailurus  |
|
Ailurus
Erelid
Okido  Deze vond ik laatst in m'n muziekencyclopedie, kende ik zelf ook nog niet  - - - - - - - - - - (10) |
|
Marike Erelid
|
de E  (heb 2 jaar muziekschool gevolgt, dus mss ken ik deze)  |
|
Ailurus
Erelid
- - - - - e - - - - (10) |
|
Marike Erelid
|
de O  |
|
MichelZ Erelid
de u...
Leuk weer een instrumentje!!! |
|
Ailurus
Erelid
 - - - - - e - - u - (10) Niet: De O |
|
MichelZ Erelid
de sssssssssss? |
|
Ailurus
Erelid
 - s - - - e - - u - (10) Niet: De O |
|
MichelZ Erelid
 de... r? |
|
Ailurus
Erelid
- s - - - e r - u - (10)
Niet: De O |
|
MichelZ Erelid
de i  ?Marike... ik heb je hulp nodig!!! Ik moet trouwens weg... Laat je me ff weten welk woord het was?? |
|
Marike Erelid
|
de A? 1 vraag, is het een instrument?  |
|
Ailurus
Erelid
Onze router weigerde weer eens  Ja, het is een instrument  - s a - - e r i u - (10) Niet: De O |
|
Marike Erelid
|
de D?
*denkt na* |
|
Marike Erelid
|
de n? |
|
Ailurus
Erelid
- s a - - e r i u - (10)
Niet: De O,D,N |
|
Marike Erelid
|
 *vind het niet* de X? |
|
Ailurus
Erelid
 nee, sorry... Het instrument bestaat al lang, komt tegenwoordig voor in een modernere variant. - s a - - e r i u - (10) Niet: De O,D,N,X |
|
Marike Erelid
|
de T?
*zit in het ijle te raden* |
|