hr
jaargang -23 - laatste artikel 1-5 18:00 - 74475 artikelen - nu online 19 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11

DOODSTRAF VOOR SADDAM

09-11-06 20:19:52
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
Quote Sjaak:
Als ik tegen m'n dochter van 8 alleen het woord "martelkamer" uitspreek, slaapt ze al slecht. Ze mag van mij niet op WMR...

volgens mij kunnen we wel een NVGB-sectie gebruiken...

09-11-06 20:20:03
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Gewoon dit topic in de verboden lijst zetten, is het weer voor alle leeftijden ;)

09-11-06 20:20:09
laurenssie
winnaar PW 06

WMRindex: 495
OTindex: 1.166
Wnplts: Zwijndrech
Villen is het afstropen van de huid van een dier. Dit wordt vaak gedaan bij het slachten van dieren die voor consumptie gebruikt worden.

Van de huid wordt meestal leer gemaakt, soms perkament. De afgestoopte huid kan ook de basis vormen voor het opzetten van dieren om deze tentoon te stellen. De huid wordt hiervoor wel speciaal behandeld om rotting te voorkomen.

Vroeger werd de doodstraf soms voltrokken door de veroordeelde levend te villen. Deze methode vormde een zeer pijnlijke en langzame dood voor de gestrafte.

09-11-06 20:20:32
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Villen staat er al op.

09-11-06 20:21:11
laurenssie
winnaar PW 06

WMRindex: 495
OTindex: 1.166
Wnplts: Zwijndrech
Onthoofding is het scheiden van iemands hoofd van de rest van het lichaam. Het is al eeuwenlang een methode om de doodstraf ten uitvoer te brengen.

In de Middeleeuwen was onthoofding vooral een straf voor veroordeelden van (half-)adellijke afkomst. Wanneer het zwaard of de bijl scherp was en de beul goed, werd het onthoofden als een snelle en pijnloze manier om te sterven gezien. Het kan ca. 10 seconden duren voordat een onthoofd iemand het bewustzijn verliest.

Vaak werd na de onthoofding het hoofd van de veroordeelde nog enige tijd op een paal gezet als waarschuwing voor de medemens.

Vlak voor de Franse Revolutie deed de guillotine haar intrede. De guillotine werd tijdens en na de revolutie de enige methode waarmee in Frankrijk de doodstraf werd voltrokken. De guillotine was snel, waardoor het lijden voor de veroordeelde beperkt werd en grote aantallen mensen kort na elkaar gedood konden worden.

In de huidige tijd wordt onthoofding nog in enkele islamitische landen toegepast. Vooral in Saoedi-Arabië is het nog een gebruikelijke manier van het voltrekken van een doodvonnis. Onthoofding is ook een middel dat door het Iraaks verzet cq. terroristen wordt gebruikt bij het doden van gevangen genomen buitenlanders en Irakezen die met de Amerikanen hebben samengewerkt. Filmpjes van onthoofdingen worden via internet verspreid.

09-11-06 20:22:05
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Ik kom wel weer terug als het hier wat vredelievender is :ja

09-11-06 20:22:11
laurenssie
winnaar PW 06

WMRindex: 495
OTindex: 1.166
Wnplts: Zwijndrech

09-11-06 20:24:21
laurenssie
winnaar PW 06

WMRindex: 495
OTindex: 1.166
Wnplts: Zwijndrech
De gevangenname
Tijdens de Tweede Golfoorlog werd Saddam Hoessein op 13 december 2003 gearresteerd door Koerdische en Amerikaanse soldaten. Tot hij op 1 juli werd overgedragen aan de op 29 juni aangetreden Iraakse interim-regering, was hij krijgsgevangene van de Coalitie. Hem worden oorlogsmisdaden, misdaden tegen de menselijkheid en genocide ten laste gelegd.

Op 1 juli 2004 werd hij voorgeleid aan het gerechtshof. Hij erkende de rechtbank niet en weigerde de aanklacht, die zeven punten bevatte, te ondertekenen. "Dit is allemaal theater. De echte crimineel is Bush", aldus Saddam Hussein. Toen de rechter hem vroeg zichzelf te identificeren antwoordde hij: "Ik ben Saddam Hussein al-Majid, President van de Iraakse Republiek. Ik ben nog steeds de President van de Republiek en de bezetting kan dat niet ongedaan maken".

Als Saddam Hussein schuldig wordt bevonden aan hetgeen hem in dit eerste proces zal worden verweten, kan tot de doodstraf worden beslist.[bewerk] Het proces
Op de eerste procesdag (19 oktober) werd de aanklacht in de eerste zaak voorgelezen. Deze zaak betreft de dood van 143 inwoners van de sjiitische stad Dujail die in 1982 werden geëxecuteerd. Dit was een represaille voor een mislukte aanslag op Saddam. Het centrum van Dujail werd tevens gebombardeerd. Jarenlang werden honderden inwoners van de stad gevangen gehouden in gevangenissen en kampen in de woestijn.

Tijdens het proces weigerde Saddam Hussein zijn naam te noemen en zei: "Ik ben de President van Irak". Toen de rechter Rizgar Mohammed Amin, hem aansprak als voormalig president gaf Saddam er duidelijk blijk van het daar niet mee eens te zijn. Saddam Hussein en zijn zeven mede-aangeklaagden pleitten dat zij onschuldig waren aan de ten laste gelegde feiten.

Het proces werd vervolgens opgeschort tot 28 november omdat er, volgens de rechter Rizgar Mohammed Amin, te weinig getuigen waren komen opdagen. De advocaten van Saddam Hussein hadden om drie maanden uitstel gevraagd om zich beter te kunnen voorbereiden.

Op 20 oktober, de dag na de eerste procesdag werd de advocaat van een van Saddams medeverdachten, Awad Hamed al-Bandar, ontvoerd uit zijn kantoor. Een aantal uren later werd hij doodgeschoten teruggevonden. Op 8 november werd de advocaat van vicepresident Taha Yassin Ramadan en Abdullah Kazim Ruwayyid in Bagdad gedood door drie schuters. Ook de advocaat van een vierde medeverdachte raakte gewond. Deze laatste advocaat heeft hierop Irak verlaten.

Toen het proces op 28 november werd hervat, kwamen naast de twee ontbrekende advocaten, nog eens zes andere advocaten niet opdagen. Dit zorgde ervoor dat het process na korte tijd alweer voor een week werd onderbroken om nieuwe verdedigers aan te wijzen voor de verdachten. Tijdens de procedure maakte Saddam zich erg kwaad, aangezien hij met gebonden handen de vier trappen op moest lopen omdat de lift in de rechtbank buitengebruik was.

Ook werd op deze tweede procesdag het eerste bewijs getoond: televisiebeelden van vlak na de aanslag op Saddam. Hierop is te zien dat Saddam opdracht geeft om een aantal mensen "mee te nemen". Verder werd een video met de getuigenis van Waddah al-Sheikh de voormalige hoofd van de veiligheidsdienst van Saddam vertoond. Al-Sheikh werd vlak na de aanslag op het leven van Sadam naar Dujail gestuurd om daar opzoek te gaan naar de mogelijke daders. Hij vertelde dat het Barzan Ibrahim al-Tikriti was, de halfbroer van Saddam die ook terecht staat, die opdracht had gegeven om een groot aantal mensen op te pakken. Al-Sheikh overleed een aantal dagen nadat de video was opgenomen. [1][bewerk] Kritiek op het proces
Een proces als dit tegen Saddam Hussein is niet nieuw in de recente geschiedenis. Eerder waren er de processen van Neurenberg, waarin werd afgerekend met kopstukken van het Derde Rijk, waarover overigens wel wordt geschreven, dat die processen plaatsvonden in naam van de "Victor's Justice" - ofwel, dat er was geïmproviseerd met het putten uit de voorhanden zijnde rechtsbronnen, bij gebrek aan een kant-en-klaar (proces)recht.

Op het proces tegen Hussein is de kritiek denkbaar dat er, zeker internationaal, geen eenduidigheid heerst over antwoord op de vraag, naar wíens of welk recht er nu eigenlijk geprocedeerd wordt. Kort gezegd: er is ruimte voor twijfel: het is onduidelijk of er wel beroep kan worden gedaan op geldend recht dat tot zulke straf(bedreiging) strekken kan, nu er immers in Irak een rechtsorde is die nog niet van kracht was ten tijde van de daden waarvoor het dictatorschap nu terecht staat.

Daarom wordt gezocht naar internationale criteria ter berechting van plegers van misdaden tegen de mensheid; het zou namelijk kunnen blijken dat naar geldend internationaal recht het vinden van een passende straf aan de rechters is voorbehouden. Maar: of hieronder voltrekken van de doodstraf moet -of mág- worden verstaan, is onduidelijk.
(vgl.: Statute Of The International Tribunal (Adopted 25 May 1993) [2], waarin expliciet gesteld wordt dat het Tribunaal geen straf opleggen kan die gevangenisstraf overstijgt)

Uitspraak
Op 5 november 2006 wordt Saddam Hoessein schuldig bevonden aan de massamoord op 148 mannen in het dorp Dujail. Dat vond plaats in 1982. De oud-dictator is veroordeeld tot dood door ophanging. Naast Saddam zijn ook zijn halfbroer, Barzan Ibrahim al-Tikriti, en de voormalig Iraaks opperrechter, Awad Hamed el-Bander, veroordeeld tot de doodstraf.

09-11-06 20:26:54
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Reëel blijven... Net of ik dit allemaal ga lezen, IK WIL MISSELIJK WORDEN!!!!!

09-11-06 20:27:19
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
ja! ik ook, maar ik moet weg:( dus wil ik morgen misselijk worden:p

09-11-06 20:36:25
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
Doodstraf is veel te goed voor hem. Hij moet gewoon de rest van zijn leven in een klein celletje die nog net aan de mensenrechtenwetten (wat een woord) voldoed. Dan leeft hij nog heel lang, maar zéér ongelukkig.

09-11-06 20:53:01
dandy
winnaar PW 06


WMRindex: 202
OTindex: 1.935
S
ik ken ook nog een manier voor doodstraf!

09-11-06 20:58:43
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Vertel Vertel!! :D

10-11-06 19:59:57
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
luister lieve kinderen
het is lezen
of belezen worden

10-11-06 20:01:57
r03l
Erelid


WMRindex: 784
OTindex: 1.990
Lekker de doodstraf is een goeie straf hij zou terug ingevoerd moeten worden

10-11-06 20:25:56
laurenssie
winnaar PW 06

WMRindex: 495
OTindex: 1.166
Wnplts: Zwijndrech
:| Daar ben ik het niet mee eens, coelieroelie. Als jij kon kiezen tuusen de dood en de gevangenis, wat zou je kiezen?

10-11-06 20:33:32
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
dood zou ik kiezen

11-11-06 15:10:50
laurenssie
winnaar PW 06

WMRindex: 495
OTindex: 1.166
Wnplts: Zwijndrech
Ik niet.. ik zou geen misdaad plegen..:nee

11-11-06 15:11:40
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
zelfmooord is geen misdaad laurenssie...

11-11-06 15:14:41
Theetje
Oudgediende


WMRindex: 460
OTindex: 24.162
T
zelfmoord is wel een misdaad, je mag niemand vermoorden ook jezelf niet! er wordt geen straf gegeven maar zelfmoord is wel een misdaad

11-11-06 15:15:40
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Ik ben het met Theemonster eens.

11-11-06 15:17:42
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
hoezo zou ik mijzelf niet mogen vermoorden? het is toch mijn leven en daar beslis ik over(op een paar puntjes na, die men de wet noemt;|) als je iemand anders vermoordt is t wel een misdaad, dat kan ik nog wel begrijpen

11-11-06 15:18:55
Theetje
Oudgediende


WMRindex: 460
OTindex: 24.162
T
ik citeer:
"Zelfmoord en poging tot zelfmoord zijn in het Nederlandse strafrecht niet strafbaar. Een geslaagde zelfmoord is niet meer te vervolgen. De wetgever heeft niets in de weg willen leggen aan het te elfder ure afbreken van de uitvoering. Door het ontbreken van een strafbaar feit kunnen de algemene regels voor het uitlokken van – en medeplichtig zijn aan – een misdrijf niet op zelfmoord van toepassing zijn. Om dit hiaat op te vullen bepaalde de wetgever in artikel 294: “Hij die opzettelijk een ander tot zelfmoord aanzet, hem daarbij behulpzaam is of hem de middelen daar toe verschaft, wordt, indien de zelfmoord volgt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie”.[2]"

van de site :klik

11-11-06 15:21:10
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
dan zou de rechter strafbaar zijn. maar t gaat hier over de keuze tussen dood of gevangenis en als ik dood kies ben ik niet strafbaar

11-11-06 15:21:43
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
@alweerdood, dit wordt meer een discussie over het geloof..

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven