hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 12:00 - 74297 artikelen - nu online 22 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2 3 4

Martelen

29-10-07 20:10:46
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Wat is jullie standpunt tegenover martelen?

Martelen wordt al zo lang als de mens bestaat toegepast, en iedereen weet dat ook wij, de nette Westerse wereld, het nog steeds doen. Wellis waar op een wat nettere manier (alhoewel ook niet altijd), maar nog steeds op een uitermate pijnlijke manier (anders was het geen martelen geweest?)

Wij hadden het hier over vandaag bij Godsdienst @ school. De meeste in mijn klas waren tegen, daar waar ik overwegend voor was.

Als je door het martelen van één (vaak toch al crimineel) persoon meerdere levens kunt redden, soms wel honderden, kan of mag het dan wel?

29-10-07 20:17:10
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Kort en krachtig: NEE. Zelfs het gegeven dat iemand 'crimineel' is, geeft iemand anders nog niet het recht om hem of haar te martelen. Btw: wie bepaald of iemand crimineel is? Een Israeli die een Palestijn martelt om gegevens los te krijgen schiet me zo te binnen. In de ogen van de israeliër is een palestijn al erg snel 'crimineel' bijvoorbeeld.... Erg zwak argument dus om het goed te keuren. Geweld lokt geweld uit ;)

29-10-07 20:19:34
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
En wat nou als jij die Palestijn had opgepakt terwijl hij mijnen aan het leggen was, en jij zit in het leger daar.

Natuurlijk zegt die Palestijn niets, niet zomaar. Hij geeft niet even de locaties van de mijnen weg omdat wij het hem lief vragen? Maar als hij wél praat red jij de levens van je kameraden of misschien wel jezelf.

29-10-07 20:20:53
nietmeer
Uit woede en angst voor je maten ben je eerder geneigd iemand harder te behandelen dan je eigen wens is.

29-10-07 20:21:14
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Mmore:
En wat nou als jij die Palestijn had opgepakt terwijl hij mijnen aan het leggen was, en jij zit in het leger daar.

Je zult me niet snel in het leger zien zitten ;) Ik ben tegen geweld... en het leger is nu net een plaats waar geweld tot kunst verheven wordt.

Maar goed, je zou kunnen stellen dat die Israeliers het land van de Palestijnen hebben ingepikt (A)... Kom ik dus terug op mijn laatste opmerking: geweld lokt geweld uit ;)

29-10-07 20:21:41
Thommy
Erelid


WMRindex: 352
OTindex: 7.127
Ik sluit me aan bij Kpuc, t is elkaar leren zwemmen of elkaar laten verzuipen.

29-10-07 20:23:31
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Kpuc:
Uit woede en angst voor je maten ben je eerder geneigd iemand harder te behandelen dan je eigen wens is.

Ik heb gezien waar de mens toe in staat is.... ik heb ook gezien dat het niets oplost.

29-10-07 20:24:33
nietmeer
Als ik door iemand t licht uit zn ogen te meppen tien maten kan redden doe ik t.

29-10-07 20:25:50
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Je kan hier pas over praten als je het meemaakt.
Je kan hier wel je zogenaamde normen en waarden verdedigen, maar als de situatie daar is, dan zijn die normen en waarden ver te zoeken...

29-10-07 20:27:29
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Kpuc:
Als ik door iemand t licht uit zn ogen te meppen tien maten kan redden doe ik t.

Stomme vraag misschien: maar hoe zou je in een situatie moeten komen dat je met een dergelijke aktie 10 maten kunt redden?

29-10-07 20:27:30
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Quote stormzoeker:
Maar goed, je zou kunnen stellen dat die Israeliers het land van de Palestijnen hebben ingepikt (A)... Kom ik dus terug op mijn laatste opmerking: geweld lokt geweld uit ;)
Dat is om het punt heen draaien.. De situatie is nu eenmaal zo, en de situatie zal voorlopig ook wel zo blijven. Toen Afghanistan, nu Irak, volgende week Pakistan.

Wat zou je doen als.. (en laten we alleen maar hopen dat het nooit zo ver komt natuurlijk ;))

29-10-07 20:28:08
nietmeer
ik ben in principe tegen geweld
maar ik sluit me wel bij kpuck aan

29-10-07 20:29:43
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
In principe is iedereen misschien wel tegen geweld, maar dat wil niet zeggen dat je het niet zou gebruiken in een dergelijke situatie.

29-10-07 20:29:51
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Luna:
Je kan hier pas over praten als je het meemaakt.
Je kan hier wel je zogenaamde normen en waarden verdedigen, maar als de situatie daar is, dan zijn die normen en waarden ver te zoeken...

Die 'zogenaamde normen en waarden' zijn in mijn geval ontstaan uit situaties waar het héél normaal was om iemand 'het licht uit de ogen te meppen'... Ik wéét waar ik het over heb.

29-10-07 20:30:24
nietmeer
Moeilijk uit te leggen, dat ervaar je eigenlijk pas als je in zoiets bent beland Storm. Woede kan veel doen, zeker als je je nog moet inhouden ook.

29-10-07 20:32:20
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Quote stormzoeker:
Quote Luna:
Je kan hier pas over praten als je het meemaakt.
Je kan hier wel je zogenaamde normen en waarden verdedigen, maar als de situatie daar is, dan zijn die normen en waarden ver te zoeken...

Die 'zogenaamde normen en waarden' zijn in mijn geval ontstaan uit situaties waar het h? normaal was om iemand 'het licht uit de ogen te meppen'... Ik w? waar ik het over heb.

Mijn opmerking was in het algemeen.
Ik ken je niet en weet niet wat je mee hebt gemaakt, dus ik zei dit niet tegen jou persoonlijk.

Ik denk zelf dat dergelijke situaties je kunnen veranderen en dat je dingen zou kunnen doen die je van jezelf nooit verwacht had.

29-10-07 20:33:15
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Mmore:
Dat is om het punt heen draaien.. De situatie is nu eenmaal zo, en de situatie zal voorlopig ook wel zo blijven. Toen Afghanistan, nu Irak, volgende week Pakistan.

Ik draai niet om het punt heen, ik heb een hele duidelijke mening: geen geweld, geen martelen. Nooit. Never. Als een situatie 'nu eenmaal zo is' dan is dat nog geen reden om mijn standpunt te veranderen ;)

29-10-07 20:34:48
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Martelen vind ik wat anders, maar ik zou geweld gebruiken in dergelijke situaties en ik denk dat iedereen dat zou doen als het leven van een dierbare op het spel staat.

29-10-07 20:35:31
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Kpuc:
Moeilijk uit te leggen, dat ervaar je eigenlijk pas als je in zoiets bent beland Storm. Woede kan veel doen, zeker als je je nog moet inhouden ook.

Ik ben in die situaties geweest. En ja, de woede ken ik, de machteloosheid ook... Ook de nachtmerries en het verliezen van vertrouwen in mensen die je eens je 'maten' noemde. Omdat mensen in beesten kunnen veranderen.

29-10-07 20:42:38
Henise
Oudgediende


WMRindex: 6.287
OTindex: 6.684
Martelen nee, totdat ze mij en de mijnen, direct naar het leven staan, denk ik.

29-10-07 20:42:50
nietmeer
Dat is voor iedereen anders Storm, ik wil t niet goedpraten maar t wel begrijpen, uit haat en woede en verdriet doen mensen anders dan ze in gezondere omstandigheden zouden doen.

29-10-07 22:46:03
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Mmore:
Wat is jullie standpunt tegenover martelen?

Martelen wordt al zo lang als de mens bestaat toegepast, en iedereen weet dat ook wij, de nette Westerse wereld, het nog steeds doen. Wellis waar op een wat nettere manier (alhoewel ook niet altijd), maar nog steeds op een uitermate pijnlijke manier (anders was het geen martelen geweest?)

Wij hadden het hier over vandaag bij Godsdienst @ school. De meeste in mijn klas waren tegen, daar waar ik overwegend voor was.

Als je door het martelen van ��n (vaak toch al crimineel) persoon meerdere levens kunt redden, soms wel honderden, kan of mag het dan wel?


Je red niemand met martelen - uiteindelijk gaan we dood - wat je verliest is veel meer dan duizend doden - het de rede, de grondslag van onze samenleving - we maken ons gelijk aan de ander met 'dat denken dat we niet steunen'. We gaan erin mee voor een doel dat dan niet meer bestaat - de strijd is dan bijvoorbaat verloren.

Linux gaat in zee met Microsoft - om zijn continuiteit te waarborgen, de vrijheid van opensource komt dan wellicht in gevaar -
niet nu, maar ooit -
en dan is het doel dus opgegeven voor een tijdelijke verbetering.

_ _ _ _
'Uitstel executie medestrijder Mansouri te koop'

29 oktober 2007, 20:29 (13 reacties)

MAASTRICHT (ANP) - Iran zou bereid zijn het doodvonnis van een gevangen medestrijder van de Nederlandse mensenrechtenactivist al- Mansouri uit te stellen, mits voor dat uitstel een groot geldbedrag wordt neergeteld.

Het gaat daarbij om een bedrag van 80 miljard Rial (IRR). Zoon Adnan van al-Mansouri heeft dat maandagavond vernomen van vrienden in Iran, liet hij weten. meer

30-10-07 14:57:02
CordialDuckie
Senior lid

WMRindex: 142
OTindex: 41
Wnplts: Den Haag
Als we martelen al kunnen uitbannen, dan zou dat pas kunnen zijn in een perfecte wereld. Waarin mensen marteling niet als excuus kunnen gebruiken om aan informatie of gewin te komen, of om er beter van te kunnen worden.
Helaas is mensheid al sinds zijn bestaan bezig met het systematisch uitroeien van ander leven. En zijn wij zolang er al menselijk leven is verwikkeld in een oorlog waar dan ook ter wereld. Den mens is schijnbaar niet in staat om dingen op een fatsoenlijke manier te delen, en machtswellustelingen zijn er constant op uit hun wil op te leggen. Daarom is het uitbannen van marteling een utopie. We zijn simpelweg niet in staat om zonder geweld door het leven te gaan.

Waarom?? Ik weet het niet, I'm a lover, not a fighter.

31-10-07 01:34:28
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
hak hak hak hak hak
slik weg

31-10-07 08:57:36
CordialDuckie
Senior lid

WMRindex: 142
OTindex: 41
Wnplts: Den Haag
Quote heraux:
hak hak hak hak hak
slik weg


Trek in eend 8O

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2 3 4

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven