hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-4 18:00 - 74417 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Iraknam

19-03-07 01:21:31 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
'Amerika heeft mij verraden'

...het Iraakse Ramadi. Vanuit zijn pantservoertuig zag hij vier onthoofde lichamen in witte gewaden liggen. Vlakbij gilde een soldaat: ‘We zijn gek geworden’.

Verderop voetbalden twee collega’s met de hoofden van de Irakezen. Ze hadden de grootste lol. Keuy besefte: ‘Dit loopt uit de hand, deze oorlog is fout. Ik hoor hier niet’.

Daarom vluchtte Key ( 28 ) in 2005 met zijn gezin naar Canada, weg van de ‘immorele oorlog’ in Irak, die dinsdag vier jaar gaande is. ,,Het Amerikaanse leger heeft mij tot een crimineel gemaakt. Ik werd gedwongen om in een illegale oorlog te vechten. Ik heb mijn land niet verraden, mijn land heeft mij verraden.’’

Drie jaar eerder meldde de vader uit Oklahoma zich uit pure armoede bij het leger. ,,We hadden geen cent. Ik had twee keuzes: beroepscrimineel worden of soldaat.’’ Hoewel de ronselaar hem bezwoer dat hij niet naar een oorlogsgebied zou worden gezonden, zat Key op 10 april 2003 in het vliegtuig naar Irak. ,,Ik was niet blij, maar geloofde president Bush die zei dat Irak nucleaire wapens had. Iemand moest de terroristen uit de weg ruimen.’’

Soldaat Key deed aanvankelijk zonder morren zijn werk. Op bevel sloeg hij Irakezen in elkaar en soms liet hij tijdens een huiszoeking geld of snuisterijen in zijn zak glijden. Na een paar maanden begon het te knagen. ,,Elke dag vielen we Iraakse huizen binnen. We sleurden de vaders en zonen mee en vernielden het huisraad. Maar we vonden nooit één bewijs van terrorisme. De oorlog bleek gebaseerd op leugens.’’

Hij besefte dat de VS de Iraakse bevolking niet konden beschermen en walgde van de agressie van zijn collega’s tegen de bevolking. ,,De Irakezen moeten ons diep haten. We hebben alleen maar vijanden gecreëerd.’’

Steeds harder klonk het stemmetje in zijn hoofd: ‘Waarom zijn we hier?’ ,,Ik kon die vraag niet beantwoorden. Ik zag alleen maar dat we onze woede uitleefden op onschuldige burgers. Wij hoorden de good guys te zijn, de brengers van democratie. Maar wij waren de terroristen, niet zij.’’

Key’s moraal brak echt toen een Iraaks meisje dat regelmatig bij de Amerikanen om eten bedelde, werd doodgeschoten. ,,Speciaal voor haar nam ik altijd een extra maaltijd mee. Op een dag kwam ze weer aanrennen.

Terwijl ik naar mijn rantsoen greep, hoorde ik een machinegeweer. Haar hoofd explodeerde als een paddenstoel. Het was zo’n schok, ik kon niet geloven wat ik had gezien. Ik weet niet wie er schoot, maar het was het geluid van Amerikaanse wapens.’’ Toen een paar weken later drie van zijn maten ernstig gewond raakten, was voor Key de maat vol.

Thuis, tijdens zijn verlof, besloot hij niet meer terug te gaan. ,,Ik had nachtmerries en angstaanvallen. Ik wilde geen dingen meer doen die mijn geweten aantasten.’’ Hij dook met zijn gezin onder. Maandenlang verhuisden ze van de ene naar de andere ranzige hotelkamer, op de vlucht voor de militaire politie. ,,Ik werd compleet paranoia.’’

Nadat hij via internet de Canadese hulpgroep voor oorlogsweigeraars vond, verliet Key zijn vaderland. ,,Het was de moeilijkste stap ooit. Ik ben alles kwijt: mijn land, mijn familie. Mijn moeder is doodziek en ik zal haar waarschijnlijk nooit meer zien. Maar ik wist: als ik een goed leven wil voor mijn gezin, moet ik vertrekken.’’

[/quote]

Enjoy

27-03-07 10:31:27 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
Hij heeft groot gelijk dat hij niet in die oorlog wil vechten. Ik moet wel zeggen dat hij altijd meerdere keuzes heeft gehad. Het is niet dat hij of crimineel of soldaat kon worden. Dus daarin klopt zijn verhaal niet. En het is nogal naief om te denken als je je aanmeldt als kanonnenvoer je dan niet daarvoor ingezet wordt.
De Amerikanen zitten alleen in Irak om de oliepijplijn open te houden.... :r

27-03-07 12:57:34 - Quote! - @Kriebeltje
Kriebeltje
Erelid


WMRindex: 463
OTindex: 4.780
Dit verhaal verbaast me niets, maar het blijft schokkend.

27-03-07 16:27:30 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote LuckyMe:
Hij heeft groot gelijk dat hij niet in die oorlog wil vechten. Ik moet wel zeggen dat hij altijd meerdere keuzes heeft gehad. Het is niet dat hij of crimineel of soldaat kon worden. Dus daarin klopt zijn verhaal niet. En het is nogal naief om te denken als je je aanmeldt als kanonnenvoer je dan niet daarvoor ingezet wordt.
De Amerikanen zitten alleen in Irak om de oliepijplijn open te houden.... :r


Hoe zeg je NEE tijdens een missie?

27-03-07 19:05:55 - Quote! - @Arthas
Arthas
Senior lid

WMRindex: 167
OTindex: 185
Wnplts: Winterswij
Quote heraux:
Quote LuckyMe:
Knip knip knip (tekst staat hierboven
De Amerikanen zitten alleen in Irak om de oliepijplijn open te houden.... :r


Hoe zeg je NEE tijdens een missie?


Niet zo heel makkelijk. Is namelijk desertie en daarop staat in sommige landen zelfs de doodstraf.

Dat de oorlog in Irak eigenlijk een oorlog is, die wellicht om andere ideologien uitgevochten wordt dan dat vele media ons willen doen geloven, staat er voor mij buiten.
Maar ja, welke oorlog van de laatste 40 jaar is dat niet...

27-03-07 23:49:09 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
inderdaad

We moeten het hebben
van de Continuïteit
en die bepaald eigenlijk
de maat aller dingen..

28-03-07 15:15:01 - Quote! - @chica
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
Quote LuckyMe:
Ik moet wel zeggen dat hij altijd meerdere keuzes heeft gehad. Het is niet dat hij of crimineel of soldaat kon worden.


Luckyme, naar nederlandse maatstaven klopt jouw redenering wel. In de VS ligt het allemaal iets anders.
Ze hebben daar heeele magere sociale voorzieningen. Als je geen baan hebt ben je echt de klos, dan krijg je alleen maar voedselbonnen. Dan blijft er niet veel anders over dan "alternatieve" manieren te zoeken om je huur te betalen. (Dakloosheid is daar zo ongeveer uitgevonden!) Als het leger je dan wel wil, lijkt dat een goeie optie, en dan maar hopen dat je niet uitgezonden wordt. Je tekent voor een aantal jaren, weigeren om te gaan is dessertie. kweet niet wat de straf daarop is, maar ga er maar vanuit dat het een flinke zware straf is.

@Arthas, welke oorlog in de laatste 2000 jaar eigenlijk. :S
De oorlog in Irak slaat nergens op. Ik geloof niet in God, anders zou ik zeggen, het is Godsgeklaagd. Het was in 2003 allang bekend dat er geen massavernietigingswapens waren. Olie en het op gang houden van de Amerikaanse economie (lees; wapenindustrie)zijn volgens mij de enige reden voor die ***oorlog.

29-03-07 14:49:50 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Hollandse oorlogslogica:


Uit het archief: NRC 12 juni 2004

Hoe Nederland goedkeuring gaf aan de Irak-oorlog

De aanwezigheid van Nederlandse militairen in Irak is gisteren met acht maanden verlengd. Nederland steunde het Amerikaanse besluit om de oorlog tegen Irak (19 maart - 1 mei 2003) zonder VN-mandaat te beginnen. Hoe kwam de regering tot haar besluit? Over twijfelende inlichtingendiensten, kritische ambtenaren, en een gehinderde Tweede Kamer.
Door Joost Oranje

I Nederlandsteunt de oorlog

Begin vorig jaar, als oorlog in Irak onafwendbaar wordt, besluit het demissionaire kabinet-Balkenende I een werkgroep te benoemen die de lopende zaken rond de crisis gaat coördineren. Ambtenaren van bijna alle ministeries vormen `Stuurgroep 1441', naar de resolutie van de Verenigde Naties (VN) waar het die dagen om draait.

Op 12 februari 2003, vijf weken voordat de Amerikanen en Britten Irak binnenvallen, stuurt het ministerie van Algemene Zaken de stuurgroep een vertrouwelijke notitie. Onderwerp: de `communicatielijn met de bevolking'. De notitie constateert dat Nederland ,,in meerderheid kritisch'' staat ten opzichte van actie tegen Irak. Daarbij komt dat het vertrouwen in de overheid ,,historisch laag'' – een ,,complicerende factor''. Het is daarom zaak om ,,met één mond te spreken''. Maar heel belangrijk, zo staat in het document, is dat de bevolking duidelijk wordt gemaakt dat het debat over oorlog niet het zicht vertroebelt op dat waarom alles begonnen is: Saddam Hussein die twaalf jaar de wereld `om de tuin leidde'.

Het is het doorslaggevende argument voor Nederland om de oorlog te steunen. Keer op keer wordt het onderstreept, steeds nadrukkelijker als er onthullingen komen over het verstrekken van onjuiste informatie of het `opleuken' van de gegevens over de Iraakse massavernietingswapens: Nederland stond vooral achter de Amerikanen en Britten omdat Irak jarenlang resoluties schond door niet goed mee te werken aan ontwapening. Dát was, zoals de regering het noemt ,,de kernreden''. In een brief aan de Tweede Kamer op 22 augustus 2003, bijna vier maanden nadat president Bush de oorlog officieel beëindigd verklaarde, staat het in één zin: ,,Niet het bewijs van de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak, maar de wederom gebleken onwil van het regime van Saddam Hussein om de laatste kans aan te grijpen die met Veiligheidsraadresolutie 1441 werd geboden om door actieve medewerking aan de wapeninspecties opheldering te verschaffen aan de wereldgemeenschap met betrekking tot gegronde vragen over de Iraakse massavernietigingswapens, heeft voor de Nederlandse regering de doorslag gegeven.''

Maar toch.

De ontwapening van Saddam ging toch om massavernietigingswapens? Sterker: voor de landen die de oorlog voerden, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, gaf juist de aanwezigheid en acute dreiging van de massavernietigingswapens de doorslag om militair in te grijpen. De strijd begon ,,om Saddam Husseins vermogen tot oorlogvoering te ondermijnen'', zei president Bush op de avond dat de oorlog van start ging.

Bladerend in Kamerstukken en kabinetsbrieven, valt op dat ook de Nederlandse regering soortgelijke uitspraken deed. In een debat op 5 september 2002 zegt toenmalig minister van Buitenlandse Zaken De Hoop Scheffer: ,,De legitimatie voor optreden van de internationale gemeenschap ligt voor mij nagelvast in de kwestie van de massavernietigingswapens.'' Zijn collega Kamp (Defensie), een half jaar later, op 12 februari 2003, over de massavernietigingswapens: ,,Als die verdwijnen, hoeft daar niets te gebeuren. Er wordt dan niets aangevallen. De vlag kan dan in top.''

Er is nog een reden waarom de kwestie van de massavernietigingswapens niet makkelijk naar de achtergrond kán worden geschoven. Weliswaar is steeds het schenden van resoluties beklemtoond, maar óók dat het kabinet dat zelfstandig, via de eigen inlichtingendiensten, heeft beoordeeld. Dat was ,,een eigen verantwoordelijkheid'' (premier Balkenende), ,,een volstrekt soevereine afweging'' (voormalig minister van Buitenlandse Zaken De Hoop Scheffer), ,,onze eigen afweging'' (minister Kamp van Defensie).
meer

30-03-07 09:07:09 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Oudgediende

WMRindex: 1.656
OTindex: 9.237
Wat ik bedoel met je hebt altijd meer keuzes dan alleen dief te worden of in het leger te gaan. Als je niet in een oorlog terrecht wilt komen dan moet je niet in het leger gaan PUNT.
Hij had ook naar een andere staat kunnen gaan om daar te gaan werken. Ik kan me niet voorstellen dat er nergens een vacature is....

06-04-07 21:29:05 - Quote! - @allebe2007
allebe2007
Senior lid

WMRindex: 105
OTindex: 91
Wnplts: amsterdam
S
vind je het gek dat er moslims zijn die aanslagen plegen op die klootzakken.

07-04-07 19:27:49 - Quote! - @Kapiteiniglo
Kapiteiniglo
Senior lid

WMRindex: 297
OTindex: 449
Wnplts: Almere
S
@allebe eigenlijk niet... ik zou alleen me zelf er niet bij opblazen... (ach hoewel 77 maagden... :P)

07-04-07 23:22:47 - Quote! - @allebe2007
allebe2007
Senior lid

WMRindex: 105
OTindex: 91
Wnplts: amsterdam
S
ik zou ook mezelf niet opblazen gewoon schieten met 100 man ofzo:P en die moslim ideologie bevalt me wel:P. als je doodgaat 77 maagden(heerlijk) en je mag 60 mensen naar het paradijs meenenemen. en als je wint heb je ook zo'n beloning. win win sitiuatie. als je tog nix te verliezen hebt.

17-09-07 19:22:46 - Quote! - @Henise
Henise
Oudgediende


WMRindex: 6.287
OTindex: 6.684
Wir haben nicht alles gewusst, aber wir machen lustig weiter.
Wir haben humanitärische Waffen und schiessen unsere Freundlichkeit die Welt hinein.
Bekommen aber scharfe Kritiken zurück.
Tulpentausch nicht ganz gelungen.:nee

17-09-07 19:48:47 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Tulpentausch, bitten slange stehen mit grosse grinzen

17-09-07 20:15:39 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Ik vraag me mij bij dit soort discussies altijd het volgende af: we verwijten de VS een aanval bij te weinig informatie, maar als we dat doen, hoeveel informatie hebben we zelf eigenlijk over de motieven van de VS? is dat genoeg om ze aan te vallen op de manier zoals dat vaak gedaan wordt?

wat ik bedoel: dat hele gedoe rond die olie, dat is ook maar wat iemand ons wil laten geloven, en dat kan iedereen zijn... Saddam die zn kelders nog moest ruimen, Osama die er nog een voorraadje had liggen, zelfs de VS zelf heeft een reden om ons te laten geloven dat ze er voor de olie zitten... Zolang we zelf niet alle informatie hebben, moeten we misschien niet (ook niet verbaal) aanvallen op de VS... de motieven liggen vaak een stuk dieper dan we ze zoeken...

Om even op het verhaal te reageren: ook in de tweede wereldoorlog hebben soldaten voor deze problemen gestaan... twijfel over de legitimiteit van de eigen missie, er niet of moeilijk onderuit kunnen (let op, aan de gealliëerde zijde net zo goed als aan duitse zijde)... het gevolg van die twijfel: je gaat de twijfel overschreeuwen met iets sterkers, en dat kunnen eigenlijk maar twee dingen zijn:

1. liefde
2. haat

de eerste optie is in een oorlogsgebied ver te zoeken, dus is de tweede optie relevanter: je gaat iets of iemand haten... dat kan je eigen regering/legertop zijn, maar vaak projecteer je dat dan op de vijand... door die haat laat je je soms te veel gaan, en dat kan terugslaan op je geweten... wat weer twijfel creëert, enz.

Ik praat hiermee geen enkel gedrag goed, maar ik wil er wel op wijzen dat we niet te makkelijk moeten denken over de gevoelens van militairen in oorlog... net zoals de motieven van een wereldmacht niet zo oppervlakkig kunnen zijn als ze lijken.

22-10-07 19:10:00 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@Pf

Gelijk heb je.. waarom doen we dingen..
Wat was de Oerzaak van de keuze?

De VS aanvallen - tja - ik vind het ook niet zo sterk -bevrijdings missie, democratie, vrijheid - ik geloof wel.. maar ik twijfel - om te proberen me niet te vangen in voorgekauwde (schijn)waarheden.. moeilijker kunnen we het niet maken..

Elke missie heeft vraagtekens..
maar daarna uitroep tekens..

mensen illigaal opslaan voor onbepaalde tijd is geen optie binnen een moderne samenleving - daar waren we het toch over eens.. wat was de regelbreuk en wat is die waard..

Is het waard om vrijheid te beperken omwille van deze vrijheid?

22-10-07 21:29:33 - Quote! - @tornadojump
tornadojump
Senior lid

WMRindex: 176
OTindex: 156
Wnplts: Arnhem
S
diep triest waar de vs nu mee bezig is, en die bin ladin is ook maar smoesje om irak of welk land dan ook aan te valle:S:S
zo zit bush gewoon in mekaar!

24-10-07 16:57:53 - Quote! - @possible
possible
Senior lid

WMRindex: 118
OTindex: 167
Wnplts: verhuist
Quote:
De Amerikanen zitten alleen in Irak om de oliepijplijn open te houden....


sadam wilde zijn olie in euro's gaan verreken. en de kans was er dat de opac/midden oosten zou volgen dus het zou dubbel zo duur gaan worden voor amerika. stel je voor dat ze inplaats van 1.20doller per 3liter nu 1.20 per 2 of 1 liter moeten gaan afrekenen.
:?

24-10-07 19:47:23 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Naww.. zo erg is dat niet.

Nee, Sadam was volgens mij de keeper of the Inn - en de Amerikaanse overheid vond het tijd om te gaan Innen..

24-10-07 20:51:00 - Quote! - @possible
possible
Senior lid

WMRindex: 118
OTindex: 167
Wnplts: verhuist
Quote heraux:
Naww.. zo erg is dat niet.

Nee, Sadam was volgens mij de keeper of the Inn - en de Amerikaanse overheid vond het tijd om te gaan Innen..


kan ook wel kloppen, dat sadam door amerika daar is neer gezet (net als bin laden) is een fijt.

24-10-07 23:33:15 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote tornadojump:
...zo zit bush gewoon in mekaar!


Dat beantwoord mijn vraag niet... hoe kom je aan die informatie? heb je een psychiatrisch rapport gelezen? Bush is een pop aan een heleboel touwtjes.

dit is trouwens wéér een verbale aanval op de VS/GW-Junior... Een supermacht die onder andere door jou een supermacht is... Als Nederland Amerika nou de afgelopen 70 jaar hadden geboycot, had je een stuk meer recht van spreken gehad... of als je alle officiële en clandestiene documente hebt gezien (waarbij er van mij uit de "aanname" is dat dit niet het geval is)

Het is wel makkelijk, wél de centen (Marshalplan, bevrijding) vangen van wat de grote broer gedaan heeft, maar nu toch werkelijk alles verkeerd noemen wat diezelfde grote broer doet... Een beetje dankbaarheid en vertrouwen tonen in iemand die je leven gered heeft, dat is er tegenwoordig niet meer bij:nee

24-10-07 23:36:32 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Nou nou nou...

Pietje

Marchall is een totaal andere generatie en een totaal ander stukje kauwgom -

Kijk, tijden veranderen - we willen wereldburgers zijn en overal burgers introduceren - en dan moeten de mensen wel burgers lusten -

Om met het Marshall plan op te proppen te komen - De romijnen waren onze grote bevrijders denk wel en cultuur brengers - zonder deze en Adolf hitler hadden we geen snelwegen.. hey.. zo kan ie ook

24-10-07 23:40:29 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Bevrijding van Nederland door o.a. Amerika
Bevrijding van Iraq door o.a. Amerika

ik zie toch echt wel overeenkomsten tussen die twee... Ik vindt het gewoon niet kunnen dat men wel het koekje aanpakt, maar vervolgens de gevende hand eraf bijt... waarmee natuurlijk niet alles goed te praten is, maar ga ook zeker niet alles fout praten met halve (of nog minder) informatie...

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven