hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 7 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Peilingen, hoe geloofswaardig zijn ze

03-03-10 12:50:19 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S

03-03-10 14:55:38 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Peilingen zitten zeer vaak zeer grondig mis. Peilingen kunnen ook een uitkomst sturen. Er zijn om die reden landen waar men enige dagen voor de verkiezingen geen peilingen meer mag houden en publiceren.

Ik denk dat Peilingen ook steeds onbetrouwbaarder worden omdat er steeds meer mensen zijn die pas in het hokje zelf definitief de keuze maken. Die bijvoorbeeld aangeven A te stemmen en dat in het hokje toch niet durven. Of omgekeerd, B antwoorden maar in het hokje toch A stemmen.

Veel stemgedrag hangt af van ervaringen net voor de verkiezingen. De waan van de dag regeert steeds meer in de politiek, maar ook bij de kiezer. En dat is nooit te peilen

03-03-10 15:58:08 - Quote! - @Delenn
Delenn
Oudgediende


WMRindex: 3.059
OTindex: 36.772
S
tuurlijk zijn peilingen waardeloos.
Het eerste punt van invisible vind ik een goed punt, had ik zelf niet eens aan gedacht, maar peilingen zijn sowieso waardeloos omdat je altijd een "bias" hebt in je publiek.
Zet je een poll op internet dan heb je dus vooral jonge en moderne mensen die je poll aanklikken. CU en D66 hadden dacht ik wat ouder publiek dus die scoren dan al lager.
Ga je een peiling houden op dinsdagochtend in het winkelcentrum, dan tref je huisvrouwen en werkelozen. SP en groenlinks zullen hoger scoren.
Sta je voor een bank dat wint de VVD8-)

Je kunt op geen enkele manier geen bias kweken. Als je weet van je bias ga je dat (on)bewust proberen tegen te werken waardoor je resultaten helemaal niks meer waard zijn.


03-03-10 20:27:31 - Quote! - @Giovanni
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Zeggen helemaal niets:nee

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven