hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-3 10:00 - 74302 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Commotie rondom anderstalige campagne

24-02-10 11:07:01 - Quote! - @knalkop
knalkop
Senior lid


WMRindex: 788
OTindex: 35
ik las dit op stemwijzer.nl en vroeg me af hoe anderen mensen hierover dachten.

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht rolt politiek Nederland over elkaar heen als het gaat over de benadering van allochtonen in de campagne. Sommige allochtone kandidaten presenteren zich in het Turks op flyers, andere partijen stoppen in wijken met veel buitenlanders tweetalige pamfletten in de bus. Zowel minister Van der Laan (Integratie) als minister Klink (Volksgezondheid) hebben zich negatief uitgesproken over het campagnemateriaal in twee talen.

De commotie ontstond onder andere door een CDA-folder in Deventer waarop kandidaat Mahmut Yazizi zich in het Nederlands en Turks presenteerde. Ook een avond georganiseerd voor oudere Turken waarbij de voertaal Turks was deed stof opwaaien. Voor de avond waren enkel Turkse kandidaat-raadsleden uitgenodigd.

De VVD, die geen Turkse raadsleden heeft en dus niet was uitgenodigd, vindt het allemaal vreemd. 'Als je een avond met alleen Nederlandse kandidaat-raadsleden zou houden, valt iedereen over je heen. Omgekeerd kan het kennelijk wel.', aldus lijsttrekker Marco Swart.
Naar aanleiding van alle ophef hebben kandidaten in andere steden hun anderstalige folders snel weer ingenomen.

wat vinden jullie hiervan?

24-02-10 11:09:31 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Een tikkeltje erg dom, leer de taal, en zie dat je die anderen ook kunt leren. De taal van het land waar je woont is de basis.

24-02-10 11:14:43 - Quote! - @knalkop
knalkop
Senior lid


WMRindex: 788
OTindex: 35
de taal kennen ze volgens mij wel(misschien wel gebrekkig) het lijkt meer alsof ze het Nederlands niet willen kennen

24-02-10 11:21:00 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Te gebrekkig, ik maak t vijf dagen per week mee en ben dus ook blij dat er ieder kwartaal meer ouders op les komen :D

24-02-10 18:35:37 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Foldeers in een andere taal vind ik logisch als het bijvoorbeeld om medicijnen gaat, stukken van de gemeente die informatie geven over diverse zaken 9als taalcursussen) etc.

Voor de politiek vind ik het een verkeerd signaal. Wie geen Nederlands kent en enkel de turkse etc folders kan lezen, die kan ook niet echt vergelijken en op inhoud beoordelen. Wat als bijvoorbeeld een partij extra zetels haalt omdat alleen zij een turks lid hebben en alleen zij een turkse folder?

24-02-10 18:39:34 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Kpuc:
Een tikkeltje erg dom, leer de taal, en zie dat je die anderen ook kunt leren. De taal van het land waar je woont is de basis.

Hoeveel Oud-Nederlanders zijn in Spanje de taal machtig?

24-02-10 20:15:49 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Mogen ze daar lokaal stemmen dan?

24-02-10 20:17:06 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Heraux, meer dan jij en ik te eten willen geven ;)

24-02-10 20:17:45 - Quote! - @Luna
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Quote heraux:
Quote Kpuc:
Een tikkeltje erg dom, leer de taal, en zie dat je die anderen ook kunt leren. De taal van het land waar je woont is de basis.

Hoeveel Oud-Nederlanders zijn in Spanje de taal machtig?

Niet alleen Oud-Nederlanders, jonge Nederlanders ook niet.
Toen ik in Portugal woonde kon ik geen één Nederlander die Portugees kon.
En zaten allemaal bij elkaar in een wijk en kwamen bij mij Nederlands eten kopen.
Het is logisch dat je je eigen vasthoudt aan je eigen cultuur en normen en waarden.

24-02-10 20:20:08 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Luna:
Quote heraux:
Quote Kpuc:
Een tikkeltje erg dom, leer de taal, en zie dat je die anderen ook kunt leren. De taal van het land waar je woont is de basis.

Hoeveel Oud-Nederlanders zijn in Spanje de taal machtig?

Niet alleen Oud-Nederlanders, jonge Nederlanders ook niet.
Toen ik in Portugal woonde kon ik geen één Nederlander die Portugees kon.
En zaten allemaal bij elkaar in een wijk en kwamen bij mij Nederlands eten kopen.
Het is logisch dat je je eigen vasthoudt aan je eigen cultuur en normen en waarden.


als dit nu nog steeds nog is
is dat een goed onderwerp voor
een stukje aan Geert?

24-02-10 20:20:48 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Tuurlijk, maar als je ergens gaat wonen, dan is het toch erg handig om de taal te kennen 8O

24-02-10 20:22:09 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ze hoeven het niet voeliend te kennen. Maar als ik bijvoorbeeld de albert heijn een buitenlandse vrouw met handen en voeten zie gebaren dat er iets niet aan het bonnetje klopt dan heb ik wel zoiets van: Waar zijn we in godsnaam mee bezig. En dat vind ik bij de politiek ook

24-02-10 22:17:33 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Banaal:
Ze hoeven het niet voeliend te kennen. Maar als ik bijvoorbeeld de albert heijn een buitenlandse vrouw met handen en voeten zie gebaren dat er iets niet aan het bonnetje klopt dan heb ik wel zoiets van: Waar zijn we in godsnaam mee bezig. En dat vind ik bij de politiek ook

Dan had dat bonnetje maar moeten kloppen :P

ja, ook dat - een meertalig display in Supermarkten is niet slecht - daar leert iedereen wat van

25-02-10 08:57:06 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Lijkt me niet handig. Vergelijk euro versus oude munt. In Italie staat nog altijd de lire prijs erbij vermeld en dus denkt een groot deel van de Italianen nog steeds in lires en leren ze het nooit.


25-02-10 09:00:49 - Quote! - @Jovi-Mama
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Ook in Deventer is een politieke bijeenkomst geweest voor Turken, in het Turks...

Doe dat maar eens met Nederlanders in het Nederlands, dan is het discriminatie.

Maar goed, ieder z'n ding, toch? Leven en laten leven...


25-02-10 14:28:58 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Heraux, dan had de taal er maar in moeten zitten, ik ben daar vrij simpel in, leer of de landstaal of een taal als Engels waar je ook goed mee uit de voeten komt.

Invisible, diep van binnen reken ik ook nog veel terug naar de oude gulden 8O Stom, want tegelijkertijd bereken ik niet de stijging van inkomen versus koopkrachtdaling *(

Jovi, voor oudere Turken die hier al een tijdje wonen, prima. Voor jongere, vanaf veertig en dalend, en instromers, leer die taal! Een Bulgaarse vriendin moest ook eerst in één jaar de taal kennen voor ze verder mocht met de studie, nu had ze het geluk dat ze al heel wat Nederlands kon dus ze mocht het combineren, petje af :D

25-02-10 20:29:12 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Ik vind ook dat het gewoon in het Nederlands moet.
Iedereen moet trouwens Nederlands leren volgens de wet Inburgering, mijn vrouw (Mexicaanse) is er ook druk mee bezig. Nederlands is niet makkelijk, maar het is erg onhandig om de lokale taal niet te spreken.

25-02-10 20:34:23 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@mexicaan: ja, nee..

Ik vind een twee talige poster best een goed idee

03-03-10 03:43:57 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Heraux, in t Fries en Nederlands? :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven