hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 27 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

Bedrijven en milieu

04-12-09 13:46:48
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Tegenwoordig, zie je overal reclame's van bijvoorbeeld de Plastic Hero, die je vraagt om je afval te scheiden in de speciale zakken, die je eens in de vier weken aan de weg moet zetten, zodat ze speciaal vernietigd kunnen worden.

Maar, waarom wordt de consument gevraagd om alles te scheiden en moeilijk te moeten doen thuis, terwijl we al een boel haast hebben tegenwoordig, met werk en kinderen enzo, om ook nog het plastic te scheiden.

Is het niet veel beter, als de bedrijven ook eens een grotere taak zouden vervullen om te zorgen dat er meer spullen gescheiden aangeleverd worden, en ook de vuilstorten enzo, dat die ook beter omgaan met hun uitstoten enzo?

Geef hier je mening als je dat wil ;)

04-12-09 13:51:25
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Als bedrijven spullen gescheiden aan moeten leveren, betekent t dat er meer werk in zit, wat dus betekent dat er meer verpakt moet worden, wat weer betekent dat er meer materialen verbruikt moeten worden, wat dus weer meet vervuilende uitstoot tot resultaat heeft ;)

04-12-09 13:54:36
nietmeer
plastic is bijvoorbeeld lastig van niet-magnetisch afval te scheiden, want je kan moeilijk plastic met een magneet oppikken. Dus als mensen het meteen doen is dat het probleem niet meer.

Ook is het beter als het van te voren te scheiden want dan hoeven geen grote machines die veel stroom en of gas misbruiken te werken. Dus je skipt ook meteen een groot onderdeel van het sorteer proces. de plastic kan meteen gerecycled worden en tadaa, minder stroom minder kosten en beter voor het milieu in het geheel

en trouwens, je plastic afval in een andere vuilniszak gooien ipv de andere is ook niet echt zo'n moeite op 1 dag of wel?

04-12-09 14:13:39
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
Quote Banaal:
en trouwens, je plastic afval in een andere vuilniszak gooien ipv de andere is ook niet echt zo'n moeite op 1 dag of wel?


Laten we eens even kijken.
We gaan er van uit dan een mens ongeveer 3keer per dag iets weggooit wat die moet scheiden en dat het per keer 20 seconden duurt. Aantal inwoners is gebaseerdt op oktober 2009.
3x20x365x16565000 = 362773500000 seconden per jaar
350400000000/60/60 = 100770417 uur per jaar
Gemiddeld uurloon (bruto) is 18,44 (gebaseerd op 2008)
100770417 * 18,44 = 1.858.206.483 euro per jaar

Daarbij komen nog de ophaal kosten en verwerkings kosten. Ik zeg afschaven kost ons bijna 2miljard per jaar :P

04-12-09 14:15:07
nietmeer
@wino: ERg kort door de bocht, mensen hebben ook nog zoiets als vrije tijd, waarin niet gewerkt hoeft te worden

04-12-09 14:23:57
timwijn
Erelid


WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
Cradle to Cradle (C2C) is de oplossing :ja

04-12-09 14:28:24
nietmeer
@timwijn: Ja maar de technologie is nog bij lange na niet beschikbaar om 100% van al het afval te hergerbuiken..

04-12-09 14:31:16
timwijn
Erelid


WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
Banaal: nog niet.. ik ben de volgende lichting die daar verbetering in gaat aanbrengen.

Overigens, als reactie op de hoofdstelling:
Kam, doe niet zo lui en stel de juiste prioriteiten :ja Met (bijna) hetzelfde gemak, gooi je 't in de juiste afvalbak.

De verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker EN bij de producent - en bij de overheid om regels te scherpen zodat dit ook daadwerkelijk gebeurd :ja

04-12-09 15:09:07
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
Banaal: Tuurlijk is het kort door de bocht en het is geen bewijs ofzo. (Ik heb bvb niet mee gerekend wat we er aan terug verdienen)

Mijn punt is dat het heel makkelijk te zeggen is van: Ach het is maar een kleine moeite nouwlijks werk. Dat vind ik namelijk geen goed argument :P Ik ben wel voor afval scheiding. Maar het liefste zou ik hebben dat dit op een centraal punt gebeurt, zoals met metaal. Dit is in het geval van plastic, helaas (nog) niet mogelijk.

04-12-09 15:51:05
timwijn
Erelid


WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
Tja, je hebt PP, PE, HDPE, LDPE, PET, PVC, PS.. et cetera.
Scheid dat maar eens netjes.
Want overal wordt kleurstof en chemische groep als weekmakers, brandvastmakers, en dergelijke ingegooid.

04-12-09 15:53:32
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
Het is trouwens ook nergens voor nodig om dertien kilogram plastic te gebruiken om één koekje in te bewaren. :nee

04-12-09 15:55:14
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
@Pluppel: Ach jo, zouden ze daarom de verpakings belasting hebben ingevoerd 8-)

04-12-09 15:56:38
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
Alsof de consument daarom heeft gevraagd..8O
Net als al die walgelijke kleur/geur/smaak/conserveringsmiddelen.. 8O
Maar dat is iets anders:|

04-12-09 16:08:24
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
@Pluppel: Ik ben blij met die middelen hoor. Smaakt het, ruikt het en ziet het er lekkerder uit. En het is nog langer houdbaar ook :D

En ach we betalen toch belasting, als het niet of de verpakking is, dan op het product zelf :P

04-12-09 16:18:31
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
Maar het is wel zo dat al die additieven - de meeste dan - schadelijk zijn voor de gezondheid. 8O

04-12-09 16:24:05
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
@Pluppel: We zitten tegenwoordig in een gezondheid hype. Een mens wordt in de natuur rond de 50, en de gemiddelde leeftijd lag rond de 30. En dan zitten wij te klagen over onze gezondheid? :P Vind je het gek dat zoveel mensen rondlopen met een kunstgebid? Onze tanden zijn er niet op gebouwd om zolang mee te gaan.

04-12-09 16:26:10
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
Ja, maar als je bepaalde dingen kan voorkomen, moet je dat doen. Vind ik dan.

Een kunstgebit heb ik het liefst met 70, niet met 358O
Of men maakt natuurlijk van als ons plastic wegwerpkunstgebitten.. 8O

04-12-09 16:29:06
wino
Senior lid

WMRindex: 438
OTindex: 274
Wnplts: Grolle!!
S
@Pluppel: Naja je moet een goed balans vinden in je eigen leven. Dat kan niemand anders voor je bepalen. Als ik elk weekend ga stappen en daardoor een paar jaar eerder sterf, so be it. Het zelfde met lekker eten. Als jij dat wel wil opgeven voor die jaren extra, is dat jou keuze. Maar we gaan hier wel een beetje offtopic :P

04-12-09 16:31:20
Pluppel
Oudgediende


WMRindex: 2.068
OTindex: 13.920
S
Ik geef geen lekker eten op, hoor:O
Ik ben niet gek:P

Zo'n gezondheidsfreak die met een boekje rond gaat wandelen ben ik niet. Maar sommige E-nummers vermijd ik liever.. :P

05-12-09 11:02:42
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Ik doe er niet aan mee:)

Als ik bv een pallet wc-papier in de grijp moet zetten dan moet ik het plastic er vanaf halen. Maar soms zit er zoveel om dat ik me afvraag waarom?

Op de pallet ligt een vel karton of plastic. Dan een laag wc-papier, weer een vel karton of plastic, dan een laag papier of plastic, dan weer enz. enz. Tot wel 12 hoog soms. En dan is de pallet nog ingeseald, omdat het anders niet op de pallet blijft staan8-)


05-12-09 13:55:46
lentebriesje
Erelid


WMRindex: 930
OTindex: 3.308
S
Quote wino:
@Pluppel: We zitten tegenwoordig in een gezondheid hype. Een mens wordt in de natuur rond de 50, en de gemiddelde leeftijd lag rond de 30. En dan zitten wij te klagen over onze gezondheid? :P Vind je het gek dat zoveel mensen rondlopen met een kunstgebid? Onze tanden zijn er niet op gebouwd om zolang mee te gaan.


ligt aan je voeding, zuur/suiker neutraal voedsel heeft geen/nauwelijks effect op je tandjes hoor :P

zuren en suikers zijn de boosdoeners, daarvan krijg je er (te)veel van binnen tegenwoordig en daarom gaat je gebit niet meer mee tot dat je tussen 6 planken ligt of hoe je het ook wilt hebben,,,

celsplitsing, regeneratie, dat is wat onze houdbaarheid echt beperkt, we kunnen geen 100% duplicaat maken van bep. cellen en er sluipen steeds meer foutjes in naarmate er vaker wordt geregenereerd,, je gaat lichamelijk achteruit, immuunsysteem wordt zwakker etc. etc.

tanden splitsen niet :P

- - -
de klant is koning, als je het bedrijfsleven ergens wilt krijgen.... verenigd u en ga aan hun mouw trekken,,, groene sint foute chocola gedoe van nu ook, de paar supermarkten die over de boeg gaan doen dat omdat klanten liever "goeie" chocola willen....

maar met verpakking zal dat stukje lastiger worden denk ik,,, t geeft toch vaak voordeel voor de klant, de chocola zal er niet anders van worden qua smaak maar het gemak van verpakking kan nog wel eens terug gaan als je daar over gaat klagen,,, en dat willen we niet :) althans dat dnek ik :)

05-12-09 17:59:10
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Maak een lijst met artikelen die je dagelijks gebruikt en welke met plastic zijn verpakt:

Brood 1
Melk 0
Koffie 0
Thee 1
Appelsap 0
Jus de orange 1
Aardappelen 1
Worteltjes 1
komkommer 1
tomaat 1
banaan 0

vul maar aan (0=niet, 1=wel)

05-12-09 21:02:25
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
en toen stond alles stil..

ja, we doen dat - dat door anderen gedaan kan worden.. of voorkomen kan worden

we moeten gewoon het plastic achterlaten bij de aanschaf.. daar dus - in de winkel.

daar hangen ze maar een zak of
plaatsen ze een container.

Vanaf de bron aanpakken is het beste

en als je geen plastic verpakkingen wilt
als afval - moet je het ook niet gebruiken
...

06-12-09 08:43:41
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
De mens is een lui varken :r Goh, we hebben het al zo druk, goh, we moeten al zoveel. Doe gloeiendegloeiende eens wat wel moet, wat wel bijdraagt aan wat minder takkezooi in het milieu :S

06-12-09 12:15:40
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Ga inkopen met de fiets
doe de grote boodschap
met de hele familie..

op de fiets
wel zo gezellig..

toch?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven