hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 20 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

Kinderbijslag ?

20-09-09 10:55:11
ladekast
Oudgediende


WMRindex: 1.797
OTindex: 75.671
Dat er de komende jaren door de overheid bezuinigd zal worden, is onontkoombaar. De burgers zullen de rekening moeten gaan betalen voor de miljardenschuld die door de crisis is ontstaan.

Ik hoor allerlei maatregelen, zoals beperking hypotheekrente-aftrek, gezondheidszorg, onderwijs etc.

Eén onderwerp mis ik steeds in de discussies en lijkt een taboe en dat is ‘kinderbijslag’, kosten 6,5 miljard (!) per jaar.

Wordt het niet hoog tijd dat we op kinderbijslag bezuinigen door deze voor de hoge inkomens te verlagen of zelfs af te schaffen. Ook lijkt me een beperking tot maximaal bijslag voor 2 kinderen wel een mooie maatregel.

Wie steunt dit idee, of juist niet en waarom?


20-09-09 10:57:16
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
:O Er waren toch al bezuinigingen voorgesteld?

23-09-09 09:17:32
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Het aantal mensen met zo'n hoog inkomen is volgens mij relatief laag dus bespaar je ook niet veel.

23-09-09 10:25:59
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Je hebt hoge inkomens en hoge inkomens...

Als je door een (dure) opleiding te volgen op je 24e op de arbeidsmarkt begint heb je een hoger inkomen nodig dan iemand die op z'n 16e van school vertrekt en meteen aan de bak gaat. Ten eerste zullen je studiekosten (die voor velen in een studieschuld resulteren) gedekt moeten worden, je leefkosten die je net als ieder ander zult maken gaan ook gewoon door. Daarnaast heb je ook 8 jaar minder tijd om een financiële reserve op te bouwen (denk ook: pensioen)

Tot slot is er ook nog de arbeidsfactor die meespeelt... over het algemeen hoort bij een baan met een hoger opleidingsvereiste ook een hogere verantwoordelijkheid. Een hardere trap onder je achterste als je het niet goed doet. Een assistent-stratenmaker die een steentje scheeflegt zal misschien een uitbrander van z'n chef krijgen, een arts die het verkeerde medicijn voorschrijft kan weleens met een levenslange schorsing en blacklisting te maken krijgen.

Om die redenen ben ik tegen de meeste voorstellen om bepaalde zaken voor 'hoge inkomens' af te schaffen... want dan moeten de hoge inkomens nóg hoger worden.

Dit staat natuurlijk los van de debiel hoge inkomens van sommige topmensen bij bepaalde bedrijven... Maar niet iedere topman of -vrouw krijgt zijn/haar centen voor niets.

Houdt altijd in je achterhoofd dat mensen met een hoger salaris dan gemiddeld daar meestal gewoon keihard voor geleerd en gewerkt hebben.

PS: Even uit voorzorg: Ik wil op geen enkele wijze suggereren dat mensen met een lagere opleiding en/of verantwoordelijkheid in hun baan ondergeschikt zijn of minder hard werken.

23-09-09 14:17:35
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Helemaal NIET mee eens....

Als er op de kinderbijslag bezuinigd moet gaan worden, dan mag je voor mij eerst de kinderbijslag die naar het buitenland wordt overgemaakt, zonder enige vorm van controle, stopzetten.

En niet beperken tot twee kinderen, waar slaat dat nou weer op? Als je er zelf drie zou hebben, zou je dat ook niet zeggen....

23-09-09 14:22:29
timwijn
Erelid


WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
@Jovi-Mama: Het stimuleren van het krijgen van maximaal 2 kinderen vind ik sociaal economisch gezien zo slecht nog niet. Verbieden is natuurlijk idioot..

Roy6: Kinderbijslag hebben sommige mensen echt nodig om te overleven, daar kan je bij deze mensen niet op korten. Wel zouden er betere richtlijnen opgesteld moeten worden wie, wanneer en hoeveel bijslag iemand krijgt. Bijvoorbeeld, in het buitenland wonen betekent dat je geen kinderbijslag krijgt. (zoals JoviMama al goed opmerkte).

23-09-09 14:23:07
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
Alle uitkering naar het buitenland stop zetten. Als je niet in NL woont dan krijg je geen geld meer van de NL overheid...
Simpele regels, simpel te controleren.

23-09-09 14:26:47
mafkees
Erelid


WMRindex: 1.774
OTindex: 596
ik ben het met PV eens; waarom moet er op de hogere inkomens bezuinigd worden? 8O ik vind het een beetje raar als mensen met hoge inkomens ineens niet meer dezelfde rechten hebben als alle andere mensen, omdat ze keihard hebben geleerd en keihard werken om veel geld te verdienen :ja over het algemeen kun je een hoog salaris koppelen aan een baan met hoge verantwoordelijkheid, en daar moet je voor geleerd (en dus betaald) hebben.

Ik vind overigens bij ALLE bezuinigingsmaatregelen dat ze niet selectief mogen zijn. Als we moeten inleveren, moeten we dat met zijn allen doen, en niet beginnen met "de rijken kunnen het wel missen" etcetera, want het overgrote merendeel van die rijken heeft er keihard voor geploeterd, en wil hun geld nu heus niet inleveren

23-09-09 14:29:51
timwijn
Erelid


WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
@mafkees: de kinderbijslag is een bijslag voor mensen die het zelf niet kunnen betalen. Dat zou het moeten zijn. Daarom.. Goed om dat in de praktijk te brengen.. Daar kan op bezuinigd worden!

23-09-09 14:30:44
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@timwijn: ik ben het met je eens dat het sociaal economisch gezien goed is om de beperking bij twee kinderen te leggen. Maar....maar ik heb een zoon en ik wilde graag nog een kindje. Aangezien dat niet lukte ben ik overgegaan op IVF, waarbij je 20% kans hebt op een tweeling....ik zat bij die 20%, wat dan? Moet ik er dan één weg laten halen????

Als ik zie hoeveel ouders hier wonen en werken, die zeggen "tig" kids in het buitenland te hebben (volgens de cijfers van het SVB voornamelijk Marokkanen en Turken) zeg ik: geldstroom stilzetten!

(Maar ook de pensioenen van ouderen in bijvoorbeeld Spanje...hier verdient, hier opmaken....of daar wonen, je daar zelf redden....maar das een ander onderwerp)

En over bezuinigen gesproken? Stop eens met die idiote bedragen naar ontwikkelingslanden over te maken, kijk eerst eens naar de (verborgen) armoede in eigen land! (Ja, ik overleef ook regelmatig dankzij de kinderbijslag....)

23-09-09 14:34:34
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@mafkees: met z'n allen inleveren? Nee dank je, ik werk 25 uur in de week, ik heb drie kinderen waar ik ZELF voor wil zorgen, ik krijg her en der wat zorg en huurtoeslag...

Ik overleef regelmatig op de kinderbijslag, dus ik vind dat ik echt nix meer in kan leveren....ik moet elke maand knokken om de laatste week van de maand boodschappen te kunnen doen (ja bij de Aldi)....

Dus laat mij bij gelijke verdeling ff buiten schot, okay?

23-09-09 14:35:38
mafkees
Erelid


WMRindex: 1.774
OTindex: 596
Quote TheWiseGuy:
Alle uitkering naar het buitenland stop zetten. Als je niet in NL woont dan krijg je geen geld meer van de NL overheid...
Simpele regels, simpel te controleren.

eigenlijk niet zo simpel te controleren :nee toen ik 6 was werd mijn vader door zijn bedrijf uitgezonden om in Maleisie te gaan werken, en mijn moeder, zus en ik hebben daar toen 3 jaar gewoond.

Het was niet vastgesteld voor hoe lang dat contract liep, en het was ook niet bekend of we daarna zouden terugkeren naar Nederland of ergens anders heen zouden gaan. Naar mijn weten hebben mijn ouders in die jaren wel kinderbijslag voor mijn zus en mij ontvangen, zoals het natuurlijk hoort!
als je burger van Nederland bent, je belasting aan Nederland betaalt, maar in het buitenland woonachtig bent.. dan moet je toch niet je recht op kinderbijslag verliezen? 8O

Zo heeft de Nederlandsche regering ook al een wet dat als je in de 6 jaar voorafgaand aan je studie minder dan 3 jaar in Nederland hebt doorgebracht,.. dan vervalt je recht op een studiefinanciering. Doordat ik (wederom voor het werk van mijn vader) de afgelopen jaren in China heb doorgebracht krijg ik nu dus geen studiefinanciering meer van de Nederlandse overheid 8O 8O dat is toch onfatsoenlijk? mijn ouders hebben 18 jaar lang belasting over mij betaald aan de Nederlandse staatskas, en als ik dan eindelijk iets zal terugkrijgen blijkt dat je het toch niet krijgt 8O een waarom?
omdat je meer dan de helft van je leven NIET in nederland van voorzieningen gebruik hebt gemaakt 8-)

23-09-09 14:38:28
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
Ontwikkelingshulp mag niet gestopt worden, maar dat is een andere discussie.

Er zijn zoveel posten waarop bezuinigd kan worden. Kinderbijslag is er een. Hypotheekrente aftrek is er nog een. Maar ik ken er nog wel een paar hoor. Wat dacht je van alle straatverlichting die iedere nacht weer brandt? Dat kost een godsvermogen.
Al zou je de helft uit doen is dat al een bespraing van miljoenen op jaarbasis.

Quote:
In Groningen brandt de straatverlichting ’s nachts op half vermogen, wat zowel geld (220.000 euro per jaar) als milieuvoordeel oplevert. De daarvoor benodigde lampenj zijn duurder, maar daar staat besparing op elektriciteit tegenover.


Kun je nagaan als je dit door heel Nederland doet.
Besparing: paar honderd miljoen...

23-09-09 14:42:57
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Dat is idd een andere discussie, maar kun je begrijpen dat het mij soms hopeloos maakt om te zien hoeveel geld daarheen gaat terwijl ik mijn zoon bijna niet naar de school van zijn keuze kan laten gaan omdat een jaarkaart van de NS bijna 4000 euro kost? Dat geld moet ik lenen bij de Gemeente, anders krijgt het kind geen goede opleiding... Gelukkig wordt ie nu 18 dus OV is nabij...

On topic:

Wat mafkees zegt over op die manier in het buitenland wonen/werken/studeren...dat snap ik dus ook niet.
En daar ben ik het ook niet mee eens...

Gewoon te belachelijk om te lezen...

23-09-09 14:44:08
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Hm, pittig.. Of er een maximum aan het aantal kinderen valt te stellen, ik zou daar de handen niet aan willen branden maar bij de vijfde ga ik toch eens zeuren van uhm, dat kan minder 8O Kindertoeslag moet gewoon blijven voor ieder kind, maar dat kind woont dus wel hier in Nederland.

Voor besparingen, bel de belastingdienst, moeilijker maken ze het je niet :S

23-09-09 14:44:14
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
@Jovi: En kan de vader van je zoon niet meebetalen?

23-09-09 15:01:13
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
Quote TheWiseGuy:
Jovi: En kan de vader van je zoon niet meebetalen?


Wie?

Nee, sorry, flauw...

Doet alsof hij geen vaste woon- of verblijfplaats heeft en betalen? Ho maar, krijg in totaal nog 15.000 euro alimentatie van hem....

23-09-09 15:04:02
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
Kun je een instantie voor inschakelen. Die leggen loonbeslag etc. Die sporen hem op als hij in NL verblijft. Heb jij er geen zorgen meer over.
Wel klote voor je dat hij niet aan zijn verplichting voldoet. Als je een man bent en hem erin hangt en er komt een kind van dan moet je ook de gevolgen dragen van je "pleziertje". Als je geen kinderen wilt doe het dan met condoom. Anders ben ik voorstander om iedereen die zich probeert te ontrekken aan de kinderalimentatie gewoon in de bak te gooien. Hupla aan de arbeid met dat soort uitvreters. Maar dit is even offtopic.

Ontopic:........

23-09-09 15:06:04
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@TheWiseGuy: mijn dossier bij het LBIO loopt al vanaf 1994.....en ik heb nog nooit ene cent gezien hoor...wát die mensen doen weet ik niet, maar in ieder geval is hij schijnbaar onvindbaar of zo....

Ontopic: ....

23-09-09 15:06:47
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
Jovi: Kun je hem niet eens een knokploeg op zijn dak sturen?

Ontopic:.....

23-09-09 15:08:00
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@TheWiseGuy: I wish...maar hij is zelf lid van zo'n motorclubje...dus daar waag ik het maar niet op....8-)

23-09-09 15:09:51
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
Jovi: Je weet hoe een clubje reageert he....Als je zelf met meer en een sterker groepje komt druipen ze allemaal af. Of je neemt mijn vriend mee, Kalashnikov. Wedden dat er gen problemen zijn?

23-09-09 15:10:21
timwijn
Erelid


WMRindex: 1.760
OTindex: 1.315
S
Ik zie inderdaad problemen bij beperking van aantal kinderen. Toch zou er een regeling getroffen kunnen worden met voordeliger maken als je het bij 2 of 3 houdt. Verbod en dus verplichte abortus en dergelijke is te zot voor woorden. Maar stimulatie voor beperking vind ik een goede zaak. En tja, die stimulatie komt dan waarschijnlijk neer op het bezuinigen van mensen met meer kinderen. Het is een lastig verhaal. Maarja, het is ook een lastige periode.

En mafkees bedankt voor je verhaal! Dat zijn dus dingen die je normaal niet hoort. Ik neem aan dat die regel is opgesteld vanuit goede beredeneringen, en niet een snelle beslissing. Maar dat jij in de 'pech-groep' valt. Waar je in veel gevallen toch mee te maken hebt. Dat maakt het allemaal lastig.

Maar bezuinigingen zijn nodig. En ik denk dat er echt wat te winnen is door aanpassing van het kinderbijslagbeleid.
Mensen als Jovi-Mama hebben recht op meer. Maar sommige mensen hebben het niet nodig. Dat moet aangepakt worden!

23-09-09 15:14:30
Jovi-Mama
Oudgediende


WMRindex: 224
OTindex: 10.276
S
@ Timwijn: dank voor je steun, fijn om te horen.
Ik denk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn voor geboortebeperking, ook demografisch gezien. Bijvoorbeeld in veelbewoonde gebieden wat minder, in minderbewoonde gebieden wat meer...
Zodat ook de "minder ontwikkelde" gebieden in ons land wat meer bevolking dus werkgelegenheid dus minder werkeloosheid dus minder kosten krijgen...

@TheWiseGuy: ik waag me er gewoon niet aan, heb al jaren geleden afscheid genomen en ik red mezelf wel!

23-09-09 15:15:12
TheWiseGuy
Senior lid

WMRindex: 8
OTindex: 605
@timwijn:
Kinderbijslag is misschien niet de juiste pot om het uit te halen. Ik ben meer voor andere bezuinigingen, zoals hypotheekrenteaftrek afschaffen. Bespaart volgens mij veel meer.

Jovi: je vindt je geluk altijd wel weer. Niet in het verleden blijven hangen, maar vooruit kijken.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven