hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 08:00 - 74418 artikelen - nu online 34 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


[1]

aluminium schaal in de magnetron?

24-02-10 18:44:47 - Quote! - @botte bijl
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.076
toen ik jaren geleden mijn eerste magnetron kocht, werd ik er voor gewaarschuwd dat ik er geen metalen dingen in mocht doen. a-technisch als ik ben, heb ik mij daar altijd aan gehouden, voor alle zekerheid....

vandaag kocht ik een kant-en-klare maaltijd, in een aluminium schaal, waar naast de 'oventijd' ook stond dat hij met schaal en al 8 minuten op 700watt in de magnetron kon....

voor alle zekerheid heb ik de combi-magnetron maar gewoon op oven gezet, maar ik vraag mij toch af of....
- ik al die tijd voor de gek ben gehouden?
- die wegwerpschalen in al die jaren zijn veranderd?

24-02-10 18:53:17 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
tja: probeer dit niet thuis

ik vermijd alle metalige objecten in een magnetron -maar - bij de magnetron die ik heb staan zit wel een metale rooster om iets te kunnen parkeren 8O

Tijd voor een google

24-02-10 18:53:21 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Metaal kan idd niet in de magnetron, zo'n aluminium schaal uit de supermarkt kan wel gewoon.
Maakt volgens mij trouwens niet uit of het op magnetron of ovenstand is, wanneer je er metaal in doet..

Hmmm misschien moet ik dat gaan testen voordak hier wegga (A)

24-02-10 18:58:23 - Quote! - @botte bijl
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.076
@Mikke:
ze hebben mij ooit geleerd dat je geen metaal in de magnetron mocht doen in verband met straling. als je een combi-magnetron op 'alleen maar oven' zet, dan produceert hij die straling toch niet?

24-02-10 18:59:15 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Botte bijl, je stelt te goede vragen. Ik ga iemand zoeken die 'm kan beantwoorden ;)

24-02-10 19:00:05 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
@BB

correct: maar is het veiligste de norm aan te houden te vermijden omdat er soms wat vergeten wordt in de magnetron - en dan kiest iemand voor MW met alle geknetter vandien.

daarom zoek ik nu naar die normen :D

24-02-10 19:00:34 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
hier 1

en hier

Eindelijk de verlichting

LET OP - Experimenteren met een magnetron kan vervelende gevolgen hebben, brand, rook en water schade als ook lichamelijk letsel. Ik adviseer deze Experimenten onder begeleiding te doen in een ruimte geschikt voor de eventuele gevolgen van het onderzoek.


24-02-10 19:06:08 - Quote! - @botte bijl
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.076
@heraux:
bedankt voor de tips

ik woon alleen en kijk altijd voordat ik iets in de magnetron zet, dus als er iets vergeten is dan zie ik dat :ja

24-02-10 19:09:17 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Mikke weet het! :D

Bij magnetronstand produceert het ding elektrische schokjes, das dus knetterdeknetter als je dr ijzer inzet.

Bij ovenstand produceert ie alleen maar hete lucht, geen elektrische dingen dus kan ijzer er veilig in.


24-02-10 19:11:02 - Quote! - @botte bijl
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.076
Mikke:
goed zo....
en dan heb ik ook nog een grill in dat apparaat, en je kunt hem ook op een combiprogramma zetten, oven/magnetron of grill/magnetron, maar dan kun je weer beter geen metaal gebruiken :nee

24-02-10 19:11:58 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Denk dat grill nog wel veilig is, de rest niet haha :P

24-02-10 19:22:10 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Een magnetron straalt een rimpel met een zeer hoge trilling - deze trilling beweegt waterstof atomen - waaruit water bestaat

H = waterstof
H2O = water (twee delen H, een deel O)
O = zuurstof

het water begint te trillen
wel op een andere trillings niveau
en daarom wordt dat water warm

En alles wat water bevat wordt dus ook
warm..

08-08-10 16:55:42 - Quote! - @Stoney
Stoney
Erelid


WMRindex: 355
OTindex: 1.337
ik heb een x een spiegel in de magnetron gedaan dat is echt geen succes allemaal flitsen door dat ding en roken :P

maar ik weet van die kant en klare lasagne zit aluminium bakje en dat moet je er eerst uithalen als je het in de magnetron stopt :P

11-11-10 05:47:20 - Quote! - @WMR-kok
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
8) Een spiegel bevat een laag chroom. :P
Daardoor levert die vonken.

:) Sommige schalen kunnen niet de magnetron in, maar met de lasagne laat ik het wel in de verpakking zitten. :P
Nog nooit problemen mee gehad. :)

11-11-10 08:35:04 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Als ik gerechten opwarm in de magnetron gebruik ik daarvoor een stenen ovenschaal, dan kan er ook niets misgaan ;).

Magnetron/ovenstand: geen plastic, of metaal of wat dan ook, dat kan niet goed gaan :P.

11-11-10 08:38:06 - Quote! - @jackjanjanus
jackjanjanus
Oudgediende


WMRindex: 1.028
OTindex: 12.798
@WMR-kok: Ook ene schaaltje van lasagne kan je magnetron aardig slopen. ik had er 1 keertje niet aan gedacht en het de brandplek er nog van in me magnetron staan dus ik zou metaal in welke vorm dan ook in een magnetron afraden.

10-12-10 11:48:00 - Quote! - @DreamChick
DreamChick
Senior lid

WMRindex: 148
OTindex: 45
ik dump me eten gewoon op een bord en warm het dan op in de magnetron, daar belandt het uiteindelijk ook. niet moeilijk doen met bakjes en alles :P
en als je bord te warm word pak je een onderzetter en die houd je onder je bord :P

27-12-10 23:11:34 - Quote! - @Thaiko
Thaiko
Erelid


WMRindex: 238
OTindex: 1.814
S
De magnetron zend magnetron-straling uit. Deze straling zet de water moluclen in het eten aan het trillen. Wanneer iets gaat trillen word het warm. In metaal doet de straling iets anders. Hierdoor gaat het elektrische vonken maken. (Dit is beetje simpele uitleg)

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven