hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 33 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 5 6 [7] 8

Koken met WMR-leden

19-08-07 11:06:39
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Blijf hier posten, dan weet ik wat ik moet koken als ik op mezelf ga 8)

19-08-07 11:16:35
RonHunter
Oud Moderator


WMRindex: 6.448
OTindex: 7.547
S
Voor onhandige kooksters.:P ;) (F)

19-08-07 11:16:59
nietmeer
Djuvec voor 4 personen

Benodigdheden:
7 ons aardappels
3 grote uien
2 groene paprika’s
2 rode paprika’s
1 ltr’s blik gepelde tomaten
4 stukken hamlap
2 theelepels tijm
olijfolie of bakboter
2 teentjes knoflook
˝ kippenbouillontablet
2 laurierblaadjes
zout en zwarte peper

Bereidingswijze:
De aardappels schillen en wassen en 15 minuten in een pan met iets zout koken, tot ze net gaar zijn. Dan de helft in plakjes snijden en de andere helft apart houden.
Uien pellen en in ringen snijden.
De paprika’s wassen, halveren en zaadlijsten verwijderen en in reepjes snijden.
De gepelde tomaten in stukjes snijden en het sap bewaren.
Het vlees inwrijven met zout en gemalen zwarte peper.
In een grote koekenpan, boter of olie verhitten en het vlees bruin bakken.
Het lekkerst is het om te bakken in een grillpan met heel weinig boter.
Dan als er gebruik gemaakt is van een koekenpan, het vlees uit de pan halen en apart houden en in overgebleven bakvet de uitjes op een niet te hoog vuur bruin bakken.
Knoflook pellen en boven de uitjes uitpersen.
Doe in een ruime ovenschaal iets boter en vet hiermee de bovem in.
Verdeel over de bodem de plakjes aardappel.
Als de uitjes bruin beginnen te worden, voeg er dan de paprika aan toe en bak deze ook nog onder voortdurend omscheppen zo’n 5 minuten mee.
Doe er dan de gepelde tomaten bij en het sap, tijm, laurierblad en kipbouillon en blijven roeren.
Verdeel de aardappels in twee delen, en snijd van een deel de aardappels in blokjes van 1 x 1cm en doe deze in de tomaat/uienmengsel.
Verdeel de tomaten/paprikasaus in de ovenschaal, stop het vlees in de saus en maak van de laatste deel aardappels puree en verdeel deze over de schotel.
Zet de schotel in een voorverwarmde oven van 200 graden en laat de schotel zo’n 40 minuten verder stoven.

Serveertip:
Te serveren met een paar noedels, het gerecht is al gebaseerd op aardappels.
Een frisse boeren-salade past hier prima bij.
Als eventuele groente kan: doperwten – sperzieboontjes of een andere bonensoort.

19-08-07 11:21:23
nietmeer
Banitsa met spinazie, of prei, of andijvie.

1 kg bloem
1 kg spinazie
300 gr witte gepekelde kaas
3/4 liter Bulgaarse yoghurt
200 gr boter
1 eetlepel zonnebloemolie
1 eetlepel azijn
zout

Smoor de gewassen en fijngesneden spinazie in wat van de boter.
Laat de groente afkoelen en roer er de verkruimelde kaas en de yoghurt door.
Kneed een stevig deeg van de bloem, de olie, de azijn, zout en water en rol het tot 5 ronde lappen uit.
Vet een ovenschaal in met boter, leg 1 deeglap op de bodem en schep daar wat van de spinazievulling op.
Leg daarop de tweede deeglap, spinazievulling en ga zo door tot alles is gebruikt.
Bak de taart in een matigwarme oven.

Voor een extra smaakje kan je een glas 7up door het deeg doen, iets minder yoghurt pakken.

19-08-07 23:35:06
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
Kraotach's gebonden krabsoep is een orgineel recept van de Happy Chiefcook.
Het is een snel gerecht en een eenvoudig gerecht om te bereiden.

1,5 liter voor 4 ŕ 5 personen.

Bereidingstijd: ± 25 minuten.

Ingrediënten:

1 fijngesnipperde ui,
2 ŕ 3 eetlepels olijfolie,
2 ŕ 3 eetlepels kristalbloem,
3 eetlepels ketjap manis,
3 eetlepels rijstwijn,
0,5 eetlepel oestersaus,
water,
3 tenen knoflook fijngehakt,
0,5 eetlepel fijngehakte verse gemberwortel,
0,5 liter gezeefde tomaten,
1 blikje krabvlees niet uitgelekt,
ongeveer 3 eetlepels rietsuiker,
1 ŕ 2 eetlepels sambal badjak,
peper en zout,
gehakte peterselie of koriander.

Bereiding:

Fruit de ui samen met de knoflook en de gemberwortel in de olijfolie. Doe dan de bloem erbij om een roetje te maken. Voeg dan het water, ketjap manis, rijstwijn en de oestersaus (in totaal 0,5 liter vocht) erbij. Breng het al roerende tegen de kook aan. Vervolgens de gezeefde tomaten erbij doen. Breng het dan al roerende weer tegen de kook aan. Daarna het krabvlees met het vocht toevoegen, plus de sambal badjak, rietsuiker en de peper en zout. Breng het al roerende tegen de kook aan. Afmaken naar eigen smaak.

Serveertip:

Strooi over de borden soep de gehakte peterselie of de koriander.

O ja, ik ben de Happy Chiefcook

20-08-07 09:23:47
Andreesie
Oudgediende


WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
Quote RonHunter:
Voor onhandige kooksters.:P ;) (F)

deze dus;)

26-08-07 09:21:26
nietmeer
Vette varkenslappen kortsnijden, even snel aanbakken en dan paprika en ui er bij. Even wat doorfikken die hap, dan de tomaten erbij voor t vocht, nog ff fikken en dan pepers erbij naar smaak, knoffie erbij, anderhalf flesje Brigand of ander stevig bier erin mikken, weer even opfikken die hap en dan appies erbij, lekker een paar uur, vier is wel ok, laten pruttelen, smikkelig.

29-08-07 04:01:02
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
Kraotach's tomatenroomsoep met krab.
Een orgineel gerecht van de Happy Chiefcook.

Weer een nieuw soepje ontwikkeld.

Ingrediënten en bereiding.

4 grote tenen knoflook, fijngehakt.
2,5 centimeter verse gemberwortel, fijngehakt.
1 zoete ui, fijngesnipperd.
Fruiten met arachideolie, vervolgens 2 volle eetlepels bloem erbij om een roetje te maken.

vervolgens erbij doen, een halve liter water, 1 eetlepel oestersaus, 1 Ă  1,5 eetlepel ketjap manis, 4 Ă  5 eetlepels rijstwijn.
Al roerend aan de kook brengen.

Daarna een halve liter gezeefde tomaten erbij doen, weer goed roeren.
Dan een blik gepelde tomaten erbij, duw de tomaten doormidden.

Vervolgens erbij voegen ongeveer 10 suikerlepels rietsuiker, 2 bomvolle eetlepels sambal badjak, een zak soepgroenten van 400 gram en 2 blikjes krabvlees met het vocht.

Aan de kook brengen tot het goed pruttelt. Ongeveer 5 tot 10 minuten laten pruttelen, wel regelmatig roeren.

Dan het vuur uitzetten, en zodra de soep niet meer pruttelt 250 ml slagroom erdoorheen roeren.

Eet smakelijk.
Dit recept heb ik 6 uur geleden verzonnen en gemaakt.
Hij smaakt zoet en licht pittig.

Genoeg voor 4 tot 8 personen.

01-09-07 21:00:24
Zuwe
Oudgediende


WMRindex: 661
OTindex: 22.210
Quiche

Ingredienten:
150 gram bloem
1 pakje houdbare slagroom
150 gram geraspte kaas
100-150 gram blokjes ham
(event. uitgeb. spekjes ipv)
250 gram champignons
2 uien of prei
rode paprika of geel/groen
4 eieren

Maak alle groenten schoon en snij deze,
doe alles in een mixkom.
Doe in een quickshaker de eieren, de room en eventueel kruiden, peper, paprikapoeder of aromat, shake alles doorelkaar en giet dit bij de groente in de mixkom, roer even door en dan de bloem erbij doen. Zorgen dat alles goed doorelkaar komt, dan in een siliconenvorm(tupperware) deze hoeft niet te worden ingevet, en maak alles glad.
In een gewoon bakblik dan goed invetten voor je hem gebruikt, zowel bodem als rand.
Wel oven voorverwarmen, zonder de siliconenvorm, op 220 graden, in ongeveer 45 minuten bruin en gaar bakken.

Wil je snel iets bakken neem dan grove soepgroenten ipv de andere groenten.

Eet smakelijk!


13-09-07 17:06:34
gwcbakker
Oudgediende


WMRindex: 7.126
OTindex: 2.741
Quote RonHunter:
Voor onhandige kooksters.:P ;) (F)


Waarom nu weer alleen kookSTERS? :P

Voor onhandige url-ers:
Een link die wel werkt :ja

18-09-07 14:12:03
nietmeer
Spaanse Kip

Benodigdheden:
1 kilo kipkarbonade (of bouten/filet)
1 kilo uien
2 teentjes knoflook
1 fles heinz tomatenketchup (+/-1 liter)
1 theelepel ketjapsaus
peper & zout

Bereiding:
Schroei de kip op hoog vuur dicht in olie en gaar ze lichtjes. Verwijder daarna de kip en bak in hetzelfde vet de schoongemaakte uien aan tot ze glazig zijn. Pers de knoflook uit en roer deze door de ui.
Doe nu de ketchup en ketjap er doorheen en breng het op smaak met peper en zout.
Als het mengsel goed pruttelt de kip terug in de pan doen en het geheel c.a. 50 minuten laten sudderen en af en toe doorroeren en omkeren zodat alles goed gaar is!

Serveren met rijst of stokbrood/kruidenboter en groenen groenten.

Smakelijk eten!

18-09-07 14:16:15
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik heb bij mijn familie nog nooit een fles ketjap gezien :P

18-09-07 14:18:15
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
Ketjap is afkomstig uit Indië en wordt hier als smaakmaker gebruikt in vele hollandse gerechten.:P

18-09-07 14:18:45
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Ik bedoel bij mijn familie in SPanje, ik weet wel wat het is :P

18-09-07 14:19:38
nietmeer
Hahaha... is een extra ingredient dat ik zelf heb verzonnen :P

En ik heb de saffraan eruit gelaten, omdat dat niet veel doet aan de smaak...

18-09-07 14:25:54
Luna
Moderator


WMRindex: 23.879
OTindex: 45.412
S
Nee en is heel duur,geloof ik.

18-09-07 14:26:40
nietmeer
Quote Luna:
Nee en is heel duur,geloof ik.

Best wel ja...

21-12-07 08:33:27
nietmeer
Uiensoep alla Cootje

Neem 6 grote uien, maak deze schoon en snijd ze in mooie dunne (halve) ringen. Laat in een pan boter smelten en bak hierin de ui-ringen mooi lichtbruin. Kruid het met peper en zout.
Voeg vervolgens 1,5 liter bouillon eraan toe en verse peterselie en een klein snufje basilicum. Als de bouillon aan de kook is, vermicelli toevoegen en dit op een klein vuur ongeveer 10 minuten laten trekken. (af en toe roeren)

Laat ondertussen een paar schijfjes stokbrood bestrooid met kaas in de grill opwarmen. (tot de kaas gesmolten is)

Schep de soep in kommen en laat voorzichtig een schijfje gegratineerd brood erin zakken.

De soep kan geserveerd worden...

Bonne appetite

23-12-07 01:09:37
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
boerenkoolcreme
(Zweeds bijgerecht bij de lunch)

ingredienten:
1 blok kippenbouillon (0,5 liter)
0,25 liter water
300 gram boerenkool (bevroren)
kookroom of zure room
de hele ochtend om het resultaat af te laten koelen

bereiding:
water met bouillonblok opzetten. ondertussen de nog bevroren boerenkool (in de zak) stevig kneuzen (scheelt later veel werk en tijd), met deegroller of zo.
als de bouillon kookt (en het blok is opgelost) de boerenkool toevoegen, laten koken totdat de boerenkool zo is geslonken dat je één massa hebt...
'massa' in een deegkom gieten, met staafmixer pureren totdat je een egale creme hebt...
room toevoegen en verder pureren...
af laten koelen...

afhankelijk van de dikte (weet ook niet waar dat van komt, is bij mij iedere keer anders) serveren in een theeglas (als het dun is dus) of in een schaaltje (als het dik is, en dan met een dessertlepel)

13-01-08 21:47:53
Theetje
Oudgediende


WMRindex: 460
OTindex: 24.162
T
Makkelijke koekjes: (lekker voor tussendoor, zijn makkelijk te maken en heel snel klaar:))

je hebt nodig: bladerdeeg, suiker, kaneel..

Bladerdeeg ontdooien, dan aan beide kanten suiker en kaneel doen (is het handigst als je die eerst mixed en op je aanrecht strooid en daar het bladerdeeg doorhalen en druk op het bladerdeeg uitoefenen, zodat het er een beetje ingaat zitten (de suiker)).. Dan een pan heet laten worden zonder boter of olie. Dan de bladerdeegjes erin doen (zelf kijken hoe groot je die wil snijden.. diagonaal doorsnijden is handig)..
En heel kort bakken aan beide kanten, let op dat het niet verbrand, dus vuur niet te hoog.. Op een gegeven moment worden ze harder en doet het bladerdeeg een beetje rijzen.. Dan uit de pan halen en laten afkoelen..

Daarna opeten, heerlijk!

15-01-08 19:52:31
Theetje
Oudgediende


WMRindex: 460
OTindex: 24.162
T
Rijst met een twist.

Je hebt nodig (voor 1 pers):
Rijst (geen basmati rijst)
halve rode paprika (in blokjes)
bevroren erwten (naar eigen inzicht)
1 ei
bacon (in reepjes)

Keukenbenodigdheden:
Wok
Olijf Olie
GardeBereiding:

Rijst volgens bereidingswijze op de verpakking klaarmaken. Doe wel zout of een beetje boullion in het water. Als de rijst klaar is deze afgieten (in een zeef bijv.) en bewaren voor later (mag afkoelen).
Ei door elkaar kloppen. Olie in de wok verwarmen. Ei erin, beetje gaar laten worden en dan door elkaar husselen. als het ei gaar is (niet verbrand dus, Dat gaat in de wok erg snel) ei uit de wok halen en even op een bord leggen ofzo.. Bacon in de wok samen met de paprika beetje opbakken. Bevroren erwten erbij en die warm laten worden, vergeet niet continu te blijven roeren in de wok. Omdat de wok heel heet wordt verbrand het allemaal erg snel.
Als de erwten opgewarmd zijn de rijst erbij in de wok. Alles goed door elkaar mixen zodat alles door elkaar zit. Dan op het laatst de ei erbij die je al had gemaakt. Nog even laten doorwarmen.

Serveren in een diep bord, het liefst met eetstokjes eten, dan geniet je er meer van. Als je wilt kan je er nog wat soja saus over sprenkelen en andere groente toevoegen bij de paprika en bacon. Denk dan bijvoorbeeld aan champignons, hele kleine roosjes brocolli, etc.

Dit is een geweldig 1 persoonsrecept, ik heb het gister gegeten (met stokjes natuurlijk). Lekker met een groot glas water erbij :)

19-01-08 00:28:02
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
@Cootje en Luna
saffraan is inderdaad erg duur, en het doet weinig tot niets voor de smaak. veel goedkoper is haldi (ook bekend als turmeric). dat hebben ze in aziatische winkels. dat is niet zo mooi geel, maar het kleurt ook, beinvloedt de smaak ook niet of nauwelijks.
volgens de Ayurveda (klassieke Indiase geneeskunde) is het voor van alles en nog wat goed, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd

05-03-08 05:15:43
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Lekker, simpel en snel.

Men neme een spitskooltje, 3 of 4 stukken zalm van ongeveer 125 gram t stuk, ja, die van de super uit t vriesgedoe zijn ok, wat gekruide rijst, spekjes, een zakje carbonara spaghettisaus en duikt de keuken in.

Aan de slag.

- Gooi twee borrels in de kok.
- Snij de kool in niet al te fijne stukken maar ook weer niet te groot.
- Zet een pan water op t vuur voor de rijst, intussen kook je de kool in een klein laagje water.
- Snij de zalm in blokjes van ongeveer 1.5 cm groot.
- Als de kool bijna gaar is, met ongeveer 15 minuutjes is dat, ga je de spekjes snel aanbakken, als die halverwege zijn mik je de blokjes zalm erbij, voor maximaal twee minuten bak je die mee.
- Dan mik je dat mengsel bij de kool, de rijst is dan ook zo onderhand klaar.
- Die mik je ook erbij, knipt het zakje saus los en pleurt dat eroverheen met nog wat extra vocht, mag bier witte wijn of water zijn, en roert het geheel voorzichtig door elkander, 5 minuutjes laten garen en eet smakelijk 8)

05-03-08 06:14:16
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
8) Inplaats van safraan kan men ook koenjit gebruiken dit geel ook een gele kleur aan het gerecht.
Koenjit kan je in bijna alle supermarkten kopen.

25-03-08 18:15:17
botte bijl
Oudgediende


WMRindex: 90.799
OTindex: 39.068
ik geef meteen toe, het is 'antikoken deluxe'. in de nood geboren, maar het smaakt zo dat ik het (met toelichting over het ontstaan) toch even kwijt moet....
het was mijn eerste Pasen in dit land, zorgde dus dat ik genoeg eieren had voor het lange weekend dat ik in verband met mijn ploegendienst toch al had. toen kwamen er uit mijn omgeving van alle kanten eieren op mij af, rouwe eieren, meer dan ik als alleenstaande in 4 dagen op kon, en allemaal zo goed bedoeld dat ik ze niet kon weigeren....
als kind van een zuinige moeder die de oorlog nog bewust heeft meegemaakt, heb ik moeite met het weggooien van voedsel, dus heb ik de (op het oog) 'rijpste' eieren vandaag maar bij elkaar geraapt, heb de schalen eraf gedaan en ze in een diepe ovenschaal laten vallen. ketjap, ketchup en alles wat ik over had om ze aan de smaak te krijgen, grofgesneden ui erbij, bakje kerstomaten erbij (kroontjes eraf en goed afgeveegd), plak ham die over was omdat ik ook nog ergens was uitgenodigd op het laatste moment aan blokjes erdoor, flink roeren, maar de eieren waren gemarmerd, niet glad....
kortom, als het later in het seizoen was dan had ik ook nog alle tuinkruiden die hard groeiden geknipt en erbij gedaan, maar ik ben in Zweden, en de dagen zijn nog zo kort dat ik nog niet aan kruiden ben begonnen......
schaal op goed geluk in de magnetron gezet, officieel 20 minuten 900 watt, maar ik verdenk mijn magnetron ervan dat die 900 watt veel minder is (vandaar die 20 minuten)....
wat in de schaal zat was een smakelijke dikke massa, die ik in plakken op knäckebröd (zo ingeburgerd ben ik dan weer wel) heb gedaan, de eerste plakken warm, de tweede koud, smaakte allebei even goed, lijkt mij echt iets om mee verder te experimenteren, hoop dus op vervolg.....

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 5 6 [7] 8

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven