Bijna 30.000 Legosteentjes verwerkte de Culemborgse componist en pianist Jeroen van Veen in een heuse concertvleugel. Naast componeren heeft Van Veen namelijk nog een passie: met Lego bouwen.

Al in 2006 schreef hij de Minimal Prelude 18 met de bijnaam 'Legomuziek'. Vrijdag 11 november concerteerde hij met partner Sandra Mol in de schouwburg te Almere. Het bijzondere instrument
trok aandacht tot in het Jeugdjournaal aan toe.

De gedachte dat kinderhanden op een moment uitgespeeld zijn met de Lego en het speelgoed dan een nieuw leven te geven, vond Van Veen een mooi idee. Van Veen: ,,Het was ook mijn ultieme droom: iets bouwen waar je echt op kan spelen en wat je mee kan nemen. Ik schreef er speciale muziek voor. Met, net zoals bij Lego, blokjes die je stapelt, afbreekt en net weer anders opbouwt." Een verwijzing naar zijn zo bekende 'minimal music' met veel herhalingen.

Vanuit de hele wereld kwamen er de afgelopen 2,5 jaar zendingen binnen met tweedehands blokjes, besteld door Van Veen. Begonnen als een grap en uitdaging met zijn zoons Joeri (24) en Fjodor (22), die meebouwden aan de vleugel. Waarmee het een echte Van Veen & Sons is geworden; met een knipoog naar Steinway & Sons. De vleugel is niet gelijmd en zo uit elkaar te halen. Het spreekt voor zich dat het transport een uiterst voorzichtig klusje is.

De vleugel beschikt over een digitaal klavier maar heeft ook slagwerkmodules die aan de piano kunnen worden gekoppeld. Daarmee is het niet alleen de eerste Legovleugel, maar ook de eerste hybride vleugel, digitaal en analoog komen bij elkaar. Nu al heeft Van Veen diverse aanvragen uit het buitenland om met deze vleugel te komen spelen. Zo wil Lego in de VS de vleugel graag daar eens hebben. Maar Van Veen is nu eerst, zonder Lego, op weg naar Moskou voor het Stanislavskyfestival 16 en 17 november. Het Legoproject ziet hij nog wel een paar jaartjes lopen. Een droom die mooi is uitgekomen.
Foto