De kerststal in de Sint-Janskathedraal in Den Bosch ondergaat een kleine metamorfose. De bouwers willen dit jaar meer kinderen naar de kerststal lokken en zullen de befaamde stal daar op aanpassen. Ook wordt geëxperimenteerd met nieuwe technieken zoals Whatsapp.

De dertig bouwers van de jaarlijkse kerststal hebben dit jaar hulp gekregen van het creatieve team van de Efteling. Zij hebben de Sint-Jan geadviseerd hoe ze de belevingswereld van kinderen kunnen vertalen naar de kerststal. "Maar hoe dat er precies uit gaat zien, kan ik nog niet zeggen", vertelt bestuurslid Pieter Kohnen.

Ook experimenteert de kathedraal mogelijk dit jaar al met nieuwe technologie rond de Driekoningen. "We willen de bezoekers laten Whatsappen met Melchior en laten bellen met Balthasar. Die persoon krijgt dan ook echt respons via de telefoon", zegt Kohnen. "We hopen dat het nog dit jaar lukt."

Kohnen benadrukt dat de kerststal zijn vertrouwde sfeer zal behouden. "Het moet geen attractie of theater worden. Anders zouden we de Brabanthallen wel afhuren. Het is een kerststal in de kerkelijke context."

Vanaf 7 december is de kerststal in de Sint-Jan voor het publiek te zien.