Per jaar komen in Nederland zo’n 200 fietsers om door ongelukken. Zo’n 66.000 fietsers raken zodanig gewond dat ze naar het ziekenhuis moeten. Nog eens 12.000 raken lichtgewond. Een slimme fietsbel moet daar verandering in brengen.

De bel wordt op het stuur van de fiets gemonteerd, en is verbonden met een app op je smartphone.

Voor de rit begint, kun je zien waar de gevaarlijke punten zijn op je route. Zodra je gaat rijden, wordt je gps-locatie gevolgd. Als je een gevaarlijk punt nadert, begint de bel te trillen en rood te knipperen. Je kunt er ook geluid bij instellen en je kunt zelf gevaarlijke punten invoeren.

Gemakkelijk als je later nog eens langs die plek komt, maar ook voor gemeenten en provincies. Die kunnen de ingevoerde gegevens op een centrale databank opslaan, en kijken op welke verkeersknelpunten ze maatregelen moeten nemen om de veiligheidssituatie te verbeteren.

De app heet Safe2Bike en is ontwikkeld door SAP partner Quinso en Interpolis. De app wordt nu getest door scholieren van het Pierson college en het Rodenborch college in Den Bosch. Gedurende de pilot en na afloop wordt nagegaan of de app verbeterd moet worden.

De verwachting is dat vooral scholieren en ouderen veel plezier kunnen hebben van Safe2Bike omdat zij de grootste risicogroep zijn. Op tijd een waarschuwing krijgen zou de fietser alert moeten maken op gevaarlijke situaties en daarmee ongelukken kunnen voorkomen.

Vorige week stapten de eerste scholieren op hun fiets met de slimme bel. Siem Kats is heel tevreden na afloop van zijn proefrit. "De bel waarschuwt 30 meter voor het gevaarlijke punt, en begint ook te piepen. Dat is mooi op tijd."

Gek genoeg is het geen vrijbrief voor hem om nóg vaker met zijn smartphone bezig te zijn, omdat de app hem toch wel waarschuwt als er een gevaarlijk punt komt.

"Nee, zeker niet", zegt Siem. “Ik zie nu pas hoeveel gevaarlijke punten er zijn, terwijl ik eerst dacht: ach, het valt wel mee, dat is makkelijk te doen."

Bedenker is Johan Ringeling, die hoopt dat de proef uitwijst dat jongeren inderdaad dezelfde conclusie gaan trekken als Siem, namelijk dat er heel veel gevaarlijke punten zijn. En dat je smartphone in je zak of je rugzak hoort waar die kan helpen om je veilig door het verkeer te loodsen, in plaats van de oorzaak van de ongelukken te zijn.
Foto