Soms is het gewoon nodig. De auto voor je rijdt 110 kilometer per uur waar hij 120 mag. En dat is te langzaam. Tijd om er eens flink dicht op te rijden zodat de bestuurder je boodschap begrijpt. In de toekomst grijpt niet alleen de politie in, maar ook je eigen auto. Iedereen die van een beetje opschieten houdt heeft zich er wel aan schuldig gemaakt, het bumperkleven. Mercedes Benz heeft in een nieuwe serie vrachtwagens wat gevonden tegen het al te knus volgen van de voorligger. Wie te dicht op de huid van de voorganger zit ziet een waarschuwingslampje knipperen en hoort een piepertje piepen. Sensoren in de bumper houden de afstand in de gaten. Promovendi ir. David Abbink van mens-machinesystemen en ir. Mark Mulder van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek willen geen piepers. Zij proberen via het gaspedaal de automobilist tot fatsoenlijker weggedrag te bewegen. In opdracht van een Japanse autofabrikant voeren zij proeven uit op een simulator waar het pedaal tegendruk geeft zodra de afstand met een virtuele auto te klein wordt. ,,Via gevoel denken wij meer succes te hebben dan via gehoor of zicht'', zegt Abbink. ,,Mensen moeten zodra ze de tegendruk voelen een vertaalslag overslaan. Dus niet eerst denken 'wat duwt daar zo vervelend', maar meteen handelen. De druk moeten ze automatisch associŽren met minder gas geven.'' De gemiddelde automobilist tolereert geen bemoeienis achter het stuur. Toch moeten het liefst ook hardnekkige coureurs het pedaal accepteren. Het gaat hier om onderzoek waarvan de toepassing zoveel mogelijk verkocht moet worden. Daarom doen beide promovendi proeven hoe hun gaspedaalkrachten zo prettig mogelijk kunnen aanvoelen.