De Schotse Shannon schrok zich dood toen ze na haar vakantie in Turkije haar telefoonrekening zag. Die bedroeg namelijk 30.887 euro.
De negentienjarige zorgassistente wist dat ze op Facebook wilde tijdens haar trip dus had ze met provider O2 afgesproken dat ze 170 euro betaalde voor elke 30 mb die ze verbruikte. O2 had haar wel gewaarschuwd dat iedere mb na een bepaalde grens 8,50 euro kost.
Dat kan kennelijk snel oplopen, want al na een paar dagen ontving ze een bericht dat ze voor 4.000 euro aan data had verbruikt. Eerst dacht Shannon dat haar vader voor de grap de sms had verstuurd, maar ze zette voor de zekerheid toch direct de roaming-functie uit.
Daarmee hield het echter niet op. Elke dag kreeg ze weer een bericht met de mededeling dat ze voor honderden euro’s had verbruikt. Ze belde met O2, die het dataverbruik aan hun kant uitschakelde, maar ook daarna bleef de rekening oplopen tot in totaal 30.887 euro.
Gelukkig hoeft de Schotse alleen te betalen voor het dataverbruik tijdens de eerste 24 uur van haar vakantie en bedraagt haar telefoonrekening ‘maar’ 4.000 euro.
Het probleem is waarschijnlijk dat ze in de eerste dagen van haar vakantie zoveel data heeft verbruikt en ook nog in het weekend, dat haar provider het verbruik niet op tijd kon stopzetten.