DekaMarkt lijkt dé oplossing gevonden te hebben tegen Chinezen die massaal babymelkpoeder opkopen. En die oplossing blijkt verrassend simpel...
Medewerkers van de supermarkten bekrassen de pakken namelijk met een zwarte stift, zo meldt het Algemeen Dagblad. "Dagelijks gaat een caissière met een marker langs het schap om de blikken Nutrilon te bekrassen, door bijvoorbeeld met hanenpoten de Nederlandse prijs erop te schrijven", zegt de assistent-bedrijfsleider van een Haarlems filiaal.

Het probleem van de babymelkpoedertekorten speelt al sinds 2013. Toen een paar jaar geleden in China een babymelkpoederschandaal aan het licht kwam, gingen Chinese ouders in China massaal op zoek naar een alternatief. Baby's overleden doordat melkpoeder met wit kleurstof was vermengd. Chinees melkpoeder wordt sindsdien gewantrouwd.

Omdat Nederlandse melk als betrouwbaar te boek staat, ontstond er een ware run op babymelkpoeder in Nederlandse winkels. Volgens DekaMarkt hielpen eerdere maatregelen, waaronder maximaal twee pakken Nutrilon per klant, niet tegen het massale opkopen. De zwarte viltstift blijkt wél functioneel.

Door het bekrassen worden de pakken onverkoopbaar in China. Nederlandse klanten wordt bij de kassa uitgelegd waar de markeringen voor dienen.