Al meer dan tien jaar loopt de Amerikaanse James Robertson elke dag een kleine 34 kilometer naar zijn werk. Het is een flinke aanslag op zijn lichaam, maar geld voor een auto heeft de 56-jarige fabrieksmedewerker simpelweg niet. Daarom besloot het internet hem er een te geven.

Aangedaan door het verhaal van Robertson, gisteren in de Detroit Free Press, besloot een student een inzamelingsactie via internet op te zetten. Amper een etmaal nadat het artikel verscheen hebben meer dan 1.400 mensen geld ingelegd. De teller staat daardoor nu al op bijna 38.000 euro.

Robertson werkt aan de lopende band in Rochester Hills, even boven Detroit. Hij woont echter zo’n 37 kilometer verderop. Sommige stukken kan hij in de bus afleggen, maar grote delen ook niet. Sinds de stad flink bezuinigde op het openbaar vervoer, rijdt er op een groot deel van de route geen bus meer.

Aanvankelijk had Robertson de bus overigens helemaal niet nodig. Jarenlang had hij een eigen auto, een Honda Accord uit 1988, maar ruim tien jaar geleden gaf die de geest. Sindsdien trekt hij dagelijks zijn grote, zware werkschoenen aan en loopt hij een groot stuk van de route naar zijn werk.

Slechts nachten van twee uur
Ondanks de lange, zware wandelingen heeft de fabrieksmedewerker nog nooit nagedacht over het zoeken van een andere baan. Elke ochtend kijkt hij weer uit naar het samenwerken met zijn collega’s. “We zijn een grote familie”, zegt hij over zijn bedrijf. “Ik kan me niet voorstellen dat ik niet zou werken.”

Die dagelijkse wandeling trekt zo onderhand een zware wissel op het lijf van Robertson. Wil hij om 14.00 uur op zijn werk zijn, dan moet hij namelijk om 8.00 uur op. Als zijn dienst acht uur later voorbij is, begint de lange reis huiswaarts. Zelden ligt hij voor 4.00 uur in bed.

Wie denkt dat Robertson na zo’n nacht van twee uur wel eens een dag smokkelt heeft het echter mis. De Amerikaan heeft zich in zijn hele loopbaan nog nooit ziek gemeld en was elke dienst op tijd. “Hij vormt onze standaard op het gebied van aanwezigheid”, aldus de directeur van de fabriek.
Foto