LICHTENVOORDE - Een inwoner aan de Van Ruysdaelhof keek woensdagochtend behoorlijk beteuterd toen hij alarm sloeg voor een beginnende brand bij zijn buurman en later de wind van voren kreeg.
De buurman had omstreeks 02.40 uur een brandlucht geroken en was op onderzoek gegaan. Bij zín buurman (46) bleek de keuken vol rook te staan, waarna hij 112 belde. Gewaarschuwde agenten hebben een ruitje geforceerd maar konden door de rookontwikkeling in de gang niet naar binnen. Wel hoorden zij iemand hevig snurken. De man reageerde totaal niet op aanroepen en werd even later door de gealarmeerde brandweer uit de woning gehaald. In de keuken bleek een droog gekookt pannetje voor de beginnende brand te hebben gezorgd.
De man was direct zeer recalcitrant en op de vraag of er nog meer mensen binnen waren antwoordde hij ontkennend. De brandweer nam het zekere voor het onzekere en trof op de zolderverdieping nog een slapende man aan. Hij is naar buiten gebracht en beide mannen zijn door ambulancepersoneel onderzocht. Zij hoefden niet naar het ziekenhuis.
De hulpvaardige buurman kreeg ondanks zijn goede bedoelingen direct de wind van voren!
Het duo werd meegenomen naar het politiebureau. De hoofdbewoner voor het veroorzaken van brand en het feit dat hij te diep in het glaasje had gekeken. De ander, een 24-jarige Winterswijker, omdat hij nog gesignaleerd stond voor het uitzitten van een straf.