Het nieuw te openen hotel van het Franse modelabel Zadig & Voltaire in Parijs heeft voor opschudding gezorgd. Zo worden gasten vooraf geselecteerd en worden Chinezen op voorhand geweigerd.
Het modehotel krijgt 40 kamers en moet in 2014 open gaan. Het hotel wil exclusiviteit, privacy en rust prediken, waardoor volgens oprichter van het modemerk Thierry Gillier een aantal gastengroepen niet welkom zijn.
Veel modehuizen kijken met minachting naar de nieuwe rijken op aarde. Welgestelde Russen en Chinezen zouden designerkleding en accessoires alleen maar kopen om het kopen.
Zadig & Voltaire had wellicht beter zijn huiswerk moeten doen. Voor Chinezen was Parijs de nummer één bestemming voor buitenlandse reizen. Eén miljoen toeristen uit China deden de Franse hoofdstad aan. In 2020 zullen dat er naar verwachting 4 miljoen zijn.
Vorig jaar gaven Chinezen in Parijs een slordige 55 miljard euro uit aan luxegoederen. Als de winst van Zadig & Voltaire over dit kwartaal keldert, dan is daar een logische verklaring voor aan te wijzen. Thierry Gillier liet in een interview met modewebsite WWD optekenen: “We are going to select guests. It won’t be open to Chinese tourists, for example.” Dit is op de site inmiddels veranderd in: “We are going to select guests. It won’t be open to busloads of tourists, for example.” Ook niet zo gek veel beter. Modehuizen kunnen gastvrijheid maar beter aan de professionals overlaten.