Klanten die weglopen omdat de rij in de winkel te lang is. Een bekend probleem rond de Kerst. Winkeliers in de VS hebben een oplossing gevonden: de iPod. Black Friday, de dag dat Amerikaanse winkelier traditioneel de kerstverkopen inluiden met hoge kortingen, was een groot succes. Winkels boekten 25 november 6,6 procent meer omzet dan vorig jaar. Dat betekent wel overvolle winkels. De omzet was misschien nog groter geweest als meer winkeliers het voorbeeld van Urban Outfitters had gevolgd. De kledingketen rustte personeel uit met een iPod Touch voorzien van een speciaal scanapparaat die dienst deed als kassa. Met behulp van de iPods konden barcodes worden gescand. Klanten konden afrekenen met hun creditcard, zo schrijft The Wall Street Journal. Bonnetjes konden in plaats van worden uitgeprint, ook worden gemaild. Door de iPod in te zetten als mobiele kassa, kunnen winkeliers veel geld besparen. Een tot kassa gepromoveerde iPod kost 500 dollar in de VS, de helft van een echte kassa. Zolang mobiel betalen, waarbij mensen snel zelf met hun mobiel kunnen afrekenen, nog niet echt is doorgebroken, is de iPod een aantrekkelijk alternatief. Fijn voor klant, de winkelier en Apple. Alleen voor fabrikanten van kassa en scanapparatuur als NCR is de iPod-kassa minder goed nieuws.