Vreemd maar waar: sinds de kredietcrisis van 2008 zijn de prijzen van damesondergoed fors gestegen. In Amerika tenminste.
Alan Greenspan, de voormalige voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, is een liefhebber van ongewone economische indicatoren. Zo houdt Greenspan de 'Men's Underwear Indicator' in de gaten. De achterliggende theorie: in economische zwakke tijden besparen mannen door hun onderbroeken langer af te dragen. Dat zie je terug in afzet- en prijstrends.
Op zoek naar ondergoedprijzen vond The New York Times deze week een opmerkelijke trend. De prijzen van Amerikaans vrouwenondergoed zijn tussen eind 2007 en afgelopen maand zeer hard gestegen, ook als je rekening houdt met seizoenspatronen. De totale prijsstijging over bijna vier jaar bedraagt liefst 32,5 procent. De inflatie bedroeg over dezelfde periode in totaal 7,5 procent.
Onderliggende kostenprijsstijgingen, zoals die van de katoenprijs, vormen geen afdoende verklaring. Volgens zakensite Business Insider kan wel eens sprake zijn van hetzelfde effect als bij de lippenstift-index: in lastige tijden gunnen vrouwen zich relatief goedkope extra's: geen dure handtas, wel een nieuwe bh.
Bij de Nederlandse inflatiecijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn alleen de sub-klassen 'dameskleding' en 'herenkleding' uitgesplitst.
Neem je het Nederlandse inflatiecijfer van afgelopen september, dan zijn de prijzen van dameskleding, vergeleken met september 2007, 2,5 procent gestegen, tegen in totaal inflatiepercentage van 8,5 procent. Maar dat zegt weinig over de subcategorie ondergoed, want in de VS is bij de categorie 'dameskleding' zelfs sprake van een gemiddelde prijsdaling van 4,8 procent sinds eind 2007.