Overal in Londen zijn er inzamelingen voor de slachtoffers van de rellen van vorige week. De inzamelingsactie 'Keep Aaron Cutting' is wel heel succesvol. Binnen drie dagen wisten de initiatiefnemers 40.000 euro op te halen voor een 89-jarige kapper in Tottenham. In die wijk in Noord-Londen begonnen de rellen.
Aaron, dat is Aaron Biber, die al 41 jaar een piepklein kapperszaakje heeft, midden in de wijk. Om de hoek zijn er panden uitgebrand. Overal zijn winkelpuien vernield. De relschoppers zijn ook bij hem binnen geweest, ook al viel er niks van waarde te halen. Ze haalden alles overhoop en namen zijn waterkoker, wat koffie en wat suiker mee.
Toen ze het verhaal van Aaron hoorden, besloten drie jonge stagiairs bij een groot reclamebureau iets voor hem te doen. Een van hen is de Nederlander Björn Conradi. "Er is iets aan Aarons verhaal wat je aanspreekt. Zo'n oude man, die al zo lang hier zijn zaak heeft", zegt Conradi. "Het is symbolisch voor hoe belachelijk die rellen zijn, ze hebben zijn hele winkel overhoop gehaald voor helemaal niks."
Ze zetten een filmpje over Aaron Biber online en ze vroegen aandacht via Facebook en Twitter. Het resultaat was overweldigend. Een dag later was er al 10.000 pond gedoneerd. Ze hebben de inzameling stopgezet toen de teller op 35 duizend pond stond. Met het geld wordt de winkel opgeknapt. Biber was hiervoor niet verzekerd.
De actie is voor de jonge reclamemakers ook een statement. Sociale media kwamen tijdens de rellen in een kwaad daglicht te staan, omdat de relschoppers daarmee communiceerden. "Wat wij wilden doen, is aantonen dat de sociale media ook een sterke kracht voor positieve dingen kunnen zijn", zegt Björn Conradi.