Wie is verantwoordelijk voor de schade bij een zelfrijdende auto: de eigenaar van de auto of de maker van de software?
Zelfrijdende Google auto’s hebben het afgelopen jaar ruim 250.000 kilometer in en rondom San Francisco in het verkeer afgelegd. De auto’s maken gebruik van uitgebreide elektronica om zonder menselijke tussenkomst geheel autonoom aan het verkeer deel te nemen. Het enige incident tot nu toe was dat een andere auto op de achterkant van een zelfrijdende Google-auto botste.
Op het hoofdkwartier van Google is vorige week echter een zelfrijdende Google-auto achterop een Toyota Prius gebotst, en vervolgens een kleine kettingbotsing veroorzaakte. Geen gewonden, wel blikschade. Google beweert dat het niet de fout van de zelfrijdende auto was, want de auto werd op het moment van de botsing namelijk door een mens bestuurd.
Of het waar is wat Google beweert is moeilijk te achterhalen. In elk geval loopt het imago van de zelfrijdende auto hier wel een deuk mee op. Google overtuigde de staat Nevada eerder dit jaar om speciale ‘rijbewijzen’ uit te geven zodat zelfrijdende auto’s zich in het verkeer mogen begeven.
Het probleem met de zelfrijdende auto’s is niet zo zeer of de technologie er rijp voor is, maar de vraag wie verantwoordelijk is als een zelfrijdende auto een ongeluk veroorzaakt. Is het de Google-software of de eigenaar van de auto? Je kan er nu al de klok op gelijk zetten dat je bij iedere rit een melding op een scherm in de auto voorgeschoteld krijgt dat je het ‘eens’ moet zijn met de gebruikersvoorwaarden van de auto waardoor je de volledige verantwoording van de zelfrijdende autofabrikant overneemt. Dat vergt een cultuuromslag van de mens die de introductie van de zelfrijdende auto op zijn minst flink zal vertragen.