Vrouwen voelen zich veiliger in de bus met een prettige geur. Dat blijkt uit een geurexperiment dat Connexxion in een aantal bussen heeft gedaan om een veilig en comfortabel gevoel bij de busreizigers te verhogen.
Het experiment werd gedaan met twee vooraf geselecteerde geuren. Verspreiding van beide geuren had een positief effect op de reiziger. Vooral vrouwen tonen zich hiervoor gevoelig. Juist vrouwen zijn voor Connexxion een belangrijke doelgroep omdat zij 65% van de reizigers vormen én zij groot belang hechten aan sociale veiligheid in het openbaar vervoer.
Bij het experiment werd gemeten of een bepaalde geur bij reizigers verandering zou opleveren in de beleving van ruimte in de bus, in houding ten opzicht van de chauffeur en in de beleving van de dienstregeling. Verandering in houding ten opzicht van de chauffeur en de dienstregeling werd niet gemeten. Wel had de geurverspreiding effect op de algehele beleving in de bus (de ruimte).
Eén van de twee geteste geuren bleek duidelijk favoriet. Bij deze geur ervaren vooral vrouwen een groter gevoel van veiligheid in de bus, terwijl mannen zich meer welkom voelen. Daar staat tegenover dat een klein deel van de mannelijke reizigers aangeeft een bus zonder geur als meer verzorgd te ervaren.
Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat verspreiding van de juiste geur een positieve invloed heeft op ons algeheel gevoel van welbevinden. Daarom is bij marketing en design ook steeds meer aandacht voor het gebruik van geuren. Connexxion is niet van plan geuren op grote schaal te gaan verspreiden in bussen, maar wil deze optie wel open houden in overleg met opdrachtgevers. Bijvoorbeeld wanneer toepassing hiervan als mogelijkheid wordt gezien om de veiligheid in de bus positief te beïnvloeden.
Het experiment van Connexxion is door het Amersfoortse SmartNose uitgevoerd in verschillende lijndiensten in Zuid-Holland. Alle toegepaste geuren voldoen met het oog op gezondheid aan strenge veiligheidseisen, meldt Connexxion.