Verdwaald in de Ikea? Je bent niet de enige. Het is ook de bedoeling, stelt een Engelse designexpert. Iedere klant van Ikea weet dat hij vaak met meer thuiskomt dan hij oorspronkelijk van plan was, en dat dat waarschijnlijk ligt aan de strategisch geplaatste bakken met goedkope hebbedingetjes. De directeur van het Virual Reality Centre for the Built Environment bij het University College in Londen, Alan Penn, vertelt in de Daily Mail hoe het werkt. Door een labyrint te creëren, slaagt Ikea erin klanten urenlang binnen de muren te houden. Veel langer in ieder geval dan die klant oorspronkelijk van plan was. Door vervolgens overal bakken met goedkope aanbiedingen te plaatsen, wordt de klant zo vaak mogelijk verleid tot het doen van impulsaankopen. "De plattegrond van de winkel is bovendien zo verwarrend dat mensen een product maar meteen in hun karretje gooien als ze langslopen, omdat klanten weten dat ze die plek later nooit meer terug kunnen vinden." De korte routes die Ikea heeft gecreëerd, bestaan volgens Penn vooral vanwege brandweerregels, en niet om de klant snel zijn weg te laten vervolgen. Volgens Ikea is er helemaal geen sprake van een met opzet gecreëerd labyrint, en zijn de korte routes wel degelijk bedoeld om klanten die snel even wat komen kopen, van dienst te zijn.