De groep Facebook users union pleit ervoor dat Facebook zijn gebruikers zou moeten betalen omdat Facebook geld verdient aan alle informatie die zij op hun Facebookpagina zetten en alle advertentie-inkomsten die het op basis daarvan gegenereerd worden. Facebook is een van de meest gebruikte websites ter wereld en heeft aangegeven altijd gratis te blijven. Richard Buchanan ziet dat als een gevaar; het toont volgens hem aan hoeveel vertrouwen Facebook heeft om op basis van de persoonlijke gegevens van hun gebruikers geld te kunnen verdienen. Hij zegt dit in een interview met the Guardian. Richard Buchanan heeft daarom de Facebook User's Union opgericht. Op het moment van schrijven heeft de website slechts 44 leden, maar op de Facebookpagina van de beweging staat de teller inmiddels op 150 leden. De beweging ziet gebruikers op Facebook als het product en dienst waaraan wordt verdiend en vindt dat de gebruikers zelf enige inspraak moeten hebben wat er met het geld gebeurt dat over hun ruggen wordt verdiend. Richard Buchanan is een freelancer en is zelf werkzaam in de advertentiebranche en stelt dat er niet zoiets is als een gratis online tool, omdat gebruikers betalen in microbetalingen van hun persoonlijke informatie. Hij pleit voor een herziening van de relatie tussen bedrijf en gebruiker. Hij stelt dat door sociale netwerken de grens vervaagt tussen wat privé en openbare informatie is. Zelfs al zouden gebruikers maar een klein bedrag ontvangen, dan kan dat door het enorme aantal gebruikers toch een groot bedrag zijn dat Facebook of de 'gebruikersvakbond' bijvoorbeeld kan weggeven aan een goed doel.