Sponsor van de Vierdaagse lanceert een erectiepil voor feestend Nederland. Triest, vinden deskundigen.
Maak niet uit hoeveel je hebt gezopen of gesnoven. Slik onze pil en je kunt het hele weekend neuken. Het taalgebruik is niet netjes, maar dat is de marketing van de nieuwe erectiepil Rock Hard Weekend ook niet. De ‘100% natuurlijke’ pil die sinds kort te koop is bij drogisten is namelijk volledig op jongeren gericht.
Op de Rock Hard-site staan foto’s van dansende jongeren met zonnebril op (een teken van drugsgebruik) en de boodschap dat de pil in combinatie met alcohol veilig te gebruiken is. Wie nog twijfelt aan de doelgroep: ‘Primeur: Party erectiepil voor jongeren’ luidt de kop van het persbericht waarmee het product de Nederlandse markt op wordt geslingerd.
Seksuoloog en expert in erectieproblemen Peter Leusink reageert er verontwaardigd op: ’99 procent van de jongeren heeft helemaal geen erectieproblemen.’ Hij analyseerde de ingrediënten van de pil en kwam tot de conclusie dat de pil niet direct op de erectie werkt. ‘Dat kunnen ze niet hard maken.’ Enige mogelijke werking die hij ziet is een placebo-effect. ‘Uit onderzoek is bekend dat die bij 20 tot 25 procent iets doen, maar dan zit het dus puur in de beleving.’
Toch zegt Onno Klein van importeur OTC Pharma International (met spierverzorger Perskindol Vierdaagse-sponsor) dat het pilletje ‘echt werkt’, wel 36 tot 72 uur. Dankzij het lage BTW-percentage van 6 procent voor voedingssupplementen kost het ‘verantwoorde alternatief voor viagra’ maar 7,95 euro.
Jongeren zoeken hun heil tegenwoordig in erectiemiddelen. De prestatiecultuur is hoog, ziet Leusink. Een uitvloeisel van de huidige tijdgeest volgens documentairemaker Michael Schaap alias ‘De Viagraman’. ‘Mede dankzij internetporno is langdurig pompen de benchmark van seks geworden. Dit soort pilletjes sluit daar naadloos bij aan. Ik vind dit iets misselijks hebben omdat het op jongeren inspeelt en het feit dat je hem niet omhoog krijgt na teveel drank en drugs uit het zielige haalt.’
Rock Hard komt uit de koker van de Amerikaanse arts John R. Miklos. Dé specialist in vaginale reconstructieve chirurgie mogen we dankbaar zijn omdat hij Amerikaanse meisjes heeft geholpen aan en verlost van hun te-grote-schaamlippen-complex.
Schaap wijst erop dat de Amerikaanse FDA vorig jaar een partij Rock Hard uit de handel nam omdat het sildenafil (de werkzame stof in viagra) bevatte en dus niet 100 procent natuurlijk was. De illegale toevoeging van die stof zou de enige verklaring kunnen zijn dat de pil werkt omdat ‘al die kruidenmixpillen helemaal geen bewezen effect hebben’.
Maar erecties zijn big business. De industrie praat mensen graag een stoornis aan. Zo sponsoren farmaceuten Lilly en Bayer erectiestoornis.nl waarnaar verwezen wordt in de reclame ‘800.000 mannen hebben een probleem’. Al gingen volgens de Stichting Farmaceutische Kerngetallen vorig jaar maar 125.000 mannen met een recept naar de apotheek.
Leusink heeft nog nooit iemand van onder de dertig viagra voorgeschreven en geeft de Rock Hard-doelgroep een tip. ‘Laat je het geld niet uit de zak kloppen.’