Het gloednieuwe motorjacht Dolce Vento (23,9 meter) van de Turkse bouwer Med Yilmaz is vrijwel direct na de tewaterlating gekapseisd en gezonken. Het incident gebeurde dinsdagmiddag 2 september rond half drie bij de werf in Zonguldak in Turkije.
FotoVolgens Boat International zonk het jacht tot een diepte van circa zeven meter. Lokale media melden dat een vermoedelijk stabilisatieprobleem de oorzaak is. De Turkse kustwacht en medisch personeel waren snel ter plaatse.
Aan boord bevonden zich de eigenaar, de kapitein en twee bemanningsleden. Zij sprongen in het water en konden ongedeerd de wal bereiken. Er is een officieel onderzoek gestart naar de oorzaak van het ongeluk.
De New York Post schrijft dat het luxe jacht een waarde vertegenwoordigde van bijna 1 miljoen dollar.
De Dolce Vento werd gebouwd met een stalen romp en aluminium opbouw. Over herstel of bergingsplannen is nog niets bekendgemaakt.
Dit soort perikelen komen wel vaker voor. Gewoonlijk is er bij de originele stabiliteitsberekening uitgegaan van een geballast schip. Maar die ballast wordt pas ingenomen als het schip in het water ligt. Domme fout.
De keren dat ik met een schip in (reparatie)dok gelegen heb maak je de complete berekening, inclusief de kieldruk, in de verschillende tussenstadia. Bij nieuwbouw is dat de verantwoordelijkheid van de werf.
Mijn laatste keer (in Klapeida) moesten we inderdaad een 500 ton ballast innemen vóórdat het dok kon zakken. Dat kost geld, maar omdonderen is duurder.
@DrZiggy: Op een goed bekendstaande werf ergens in het noorden werd (zeker al meer dan 30 jaar terug) een gastankertje te water gelaten. Stabiliteitsberekening was niet goed, schip viel scheef en kwam met de brugvleugel in het weiland terecht.
Om hem overeind te krijgen moest er een dikke extra kielplaat onder gelast worden, met als gevolg dat het schip ivm diepgang en mee te nemen hoeveelheid lading niet meer aan de contractuele verplichtingen kon voldoen. uiteraard een zeperd van het zuiverste water en een dikke schadepost voor de werf.
Dit verhaal heb ik van een tweede stuurman die op dat bewuste schip gevaren had.
aan.