hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 13 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1] 2

Zwarte Piet rasistisch?

28-08-08 10:46:03
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Vanochtend stond in de Telegraaf dat er een protestmars tegen Zwarte Piet wordt georganiseerd. Het zou rasistisch zijn.

En nooit staat bij dit soort dingen waarom Zwarte Piet zwart is. Ze zijn zwart van het roet. Ze moesten vroeger door de schoorstenen naar binnen. Er is niets rasistisch aan Zwarte Piet. Dit is iets wat de mensen er van maken...

Wat vinden jullie hiervan?

28-08-08 11:01:28
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Tsja, ik weet niet of zwarte piet nu zwart is door roet of dat t een moor is. Want de ene groep mensen zegt t ene en de andere groep mensen t andere.

Maar dat doet er ook niet echt toe, vind ik.
Sinterklaas is een kinderfeest. Voor kleine kinderen. Die hebben heus niet racistisch gedachten (verwacht ik), voor hun zal zwarte piet een deel van sinterklaas zijn, zonder bijbedoelingen of racistische gedachten.

De pieten daarom groen of paars kleuren vind ik stom. Het zal de kinderen weinig uitmaken, want zeg nu zelf: als ze in sinterklaas geloven, dan zullen ze een smoesje vanwege die kleurwijziging ook wel geloven :P Maar persoonlijk vind ik dat zwrate piet zwart moet blijven, en dat zeg ik niet vanuit een racistisch standpunt, maar vanuit traditie :) btw: ik ben anti-kerstman :D

28-08-08 12:48:43
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Wat mensen er ook van denken, Zwarte Piet is een roetmop, maar, wat is nu een roetmop?! Wel, dat is iemand die het roet uit de schoorsteen mopt, Moriaantje, zo zwart als roet dus 8-)

28-08-08 14:08:51
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Gaan ze nu de kinderliedjes ook allemaal aanpassem???
Sinniklaasje kom maar binnen met je knecht......
O nee, knecht mag niet meer:
Sinniklaasje kom maar binnen met je medewerker
Wat rijmt er vervolgens op medewerker???? (oeps)

En dan in alle liedjes de tekst wijzigen in Witte Piet.

Zucht!!!!

28-08-08 14:12:09
gothic
Erelid


WMRindex: 1.818
OTindex: 5.537
Waarom zou je een traditie die al zo lang bestaat als deze gaan veranderen door opeens Zwarte Piet niet meer zwart te laten zijn? Kleine kinderen weten niet beter dan Sinterklaas en Zwarte Piet, die zoeken er niks rascistisch achter. Er heeft nog nooit een rascistische gedachte achter gezeten, denk ook niet dat er zo'n gedachte zal komen. Laat die kinderen gewoon lekker genieten van het Sinterklaasverhaal en feest.
Vind het ook een gezeur dat negerzoenen opeens niet meer mochten 8O

28-08-08 14:15:15
Madarian
Oudgediende


WMRindex: 2.597
OTindex: 5.605
Inderdaad. Straks mogen de Jodenkoeken ook niet meer... 8-)

28-08-08 14:18:43
gothic
Erelid


WMRindex: 1.818
OTindex: 5.537
Zouden mariabiskwietjes ( of hoe je dat ook schrijft ), blanke vla en boerenjongens dan nog wel mogen?

28-08-08 15:20:30
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Wie haalt er de Afrikaantjes uit de tuin? Wie eet er een moorkop minder?

28-08-08 15:47:07
P33rd
Senior lid

WMRindex: 265
OTindex: 60
Wnplts: L'berg
ik vind het vooral leuk dat er ook serieus mensen zijn die dat niet alleen verzinnen, maar ook nog willen invoeren.
kortom: lachwekkend voorstel!
voor de mensen die zich door zwarte piet gekwetst zouden kunnen voelen, hebben ze al wat anders: integratie.

28-08-08 18:45:46
Andreesie
Oudgediende


WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
pietje: en ene negerzoen dan? jodenkoeken?

mensen van het nos geloof ik hebben kleine kinderen, blank en donker, geinterviewd, naar hun mening over zwarte pieten. ze hadden er allebei geen probleem mee:nee

01-09-08 22:10:40
Giovanni
Oudgediende


WMRindex: 3.218
OTindex: 72.766
Is al jaren Sinterklaas en Zwarte Piet en nu zijn er opeens van die lutsers die het racistisch vinden. Zielig hoor. :r

Maar het meeste irriteert me dat het nog aangepast wordt ook zoals met die kleurpieten.

Optyfen. :@

Zwarte Piet is zwart van het roet. Heeft dus totaal niets te maken met ras of huidskleur. :nee

01-09-08 22:54:48
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Nee, Witte Piet - dat is pas Rasistisch ..

denk ik

01-09-08 23:06:11
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Quote Giovanni:
Is al jaren Sinterklaas en Zwarte Piet en nu zijn er opeens van die lutsers die het racistisch vinden. Zielig hoor. :r
Verandering hoeft niet altijd negatief te zijn, en vroeger was het ook 'vreemd' dat zwarte mensen in eens wel op alle bankjes mochten zitten, of ook voorin de bus.
Quote Giovanni:
Zwarte Piet is zwart van het roet. Heeft dus totaal niets te maken met ras of huidskleur. :nee
Weet je dat zeker? Ik durf namelijk met relatief grote zekerheid te zeggen dat zwarte piet zwart is omdat hij een slaaf (= zwart) moet voorstellen. Vergeet niet dat dit vroeger heel normaal was.

Aan de andere kant is dit wel een stukje 'cultuur' en bovendien wordt 'zwarte piet' ook helemaal niet als een slaaf van Sinterklaas gezien, behalve door een stel extreem linkse. Sommige dingen moet je behouden, anders houdt je niets meer over.
Quote P33rd:
voor de mensen die zich door zwarte piet gekwetst zouden kunnen voelen, hebben ze al wat anders: integratie.
'En integratie is een schitterend woord, maar shit 't is fucking bitter wanneer niemand het hoort'

Overigens merk ik wel op dat het vooral blanken zijn die bijv. ook het woord negerzoen verboden hebben. De meeste zwarte boeit het echt geen fluit.

01-09-08 23:08:16
Andreesie
Oudgediende


WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
Quote Giovanni:
Maar het meeste irriteert me dat het nog aangepast wordt ook zoals met die kleurpieten.

Optyfen. :@

Zwarte Piet is zwart van het roet. Heeft dus totaal niets te maken met ras of huidskleur. :nee
die kleurpieten zijn echt vern**kt:ja

en het heeft ook gewoon niks met ras te maken

01-09-08 23:08:36
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
Quote Mmore:
Quote Giovanni:
Zwarte Piet is zwart van het roet. Heeft dus totaal niets te maken met ras of huidskleur. :nee
Weet je dat zeker? Ik durf namelijk met relatief grote zekerheid te zeggen dat zwarte piet zwart is omdat hij een slaaf (= zwart) moet voorstellen. Vergeet niet dat dit vroeger heel normaal was.

Zoek maar na in de geschiedenis :P Het zouden echt zwarte mensen moeten zijn :P

01-09-08 23:14:41
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Het is maar wat je geloofd... Maar ik en veel andere mensen zouden het afschaffen van bijv. zwarte piet niet accepteren. Dit is weer de zoveelste onnodige rel die geld kost (kamervragen, onderzoeken..) en die de aandacht van belangrijkere zaken afhoudt.

Quote wikipedia:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van destijdse Europeanen weinig verschil. Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben. Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger. Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat Sinterklaas op een markt eens een zwart slavenjongetje vrijkocht, genaamd Petrus. Uit dankbaarheid bleef de jongen de Sint nabij, de naam Petrus verbasterde vervolgens tot Piet.


Also:

Quote WikiPedia:
Voor de meeste mensen is Zwarte Piet een vrolijke kindervriend die zwart is van het roet in de schoorstenen. Echter, de schoorsteen verklaart niet hoe Piet aan stereotypen zoals rode lippenstift, gouden oorringen en kroeshaar is gekomen.

01-09-08 23:19:45
nietmeer
Wat maakt het allemaal uit :S
Denken jullie nou echt dat kinderen door zwarte piet negatief gaan denken over gekleurde mensen? Ik denk zelf eerder positief!
Het moet eens ophouden met zoeken naar spijkers op laag water.

01-09-08 23:20:54
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Inderdaad 8)

01-09-08 23:26:52
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
nu is het modern om Militairy Peet te introduceren.. de Heldhaftige Sturm Peet met groen, kaki, bruin overal camo en een pientere rugzak voor de zware missie op het euh dak..

Meld je nu aan..

We want YOU

SturmPeet.. - nu ook in winterkleding en zomertenue..
By Madhell(tm)

01-09-08 23:27:58
nietmeer
Geef mij maar de ouderwetse, Heraux ;)

01-09-08 23:29:29
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote Cootje68:
Geef mij maar de ouderwetse Heraux ;)


de ouderwetse mij?

hoe was die dan?

01-09-08 23:31:00
nietmeer
(A) komma's lezen (A)

01-09-08 23:33:46
Redirect
Erelid


WMRindex: 1.114
OTindex: 431
Dit is ook waarom de negerzoen niet meer bestaat.

Ik vind het nogal kortzichtig van de mensen die het willen verbieden. Ik vind sinterklaas een volksfeest en daarnaast een stukje cultuur.
De kleur van zwarte piet is nooit bedoeld als racistisch.

En ik vind de zwarte piet leuker dan sinterklaas, omdat sinterklaas meestal een beetje een stijve hark is.

En als het zo door gaat met die gekleurde pieten, dan kunnen de pieten gesponsord worden door M&M's :P

02-09-08 00:02:45
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
En waarom zouden mijn zwarte naamgenoten er niet mogen zijn? Hebben ze soms minder recht om te zijn dan witte pieten dat recht hebben? Wie discrimineert hier?

Sint discrimineert, Hij weigert blanken in dienst te nemen :|

oke, wat ik zeg klinkt ridicuul. Dat was niet de bedoeling, maar wel de enige manier om het niveau van afschaffers te benaderen.

02-09-08 00:28:23
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
PV: het blijft idioot, want als die Witte Pieten hun werk goed doen (dus pakjes neerleggen in de schoenen van kinderen), dan zijn ze in no-time zwart van het klauteren door de schoorsteen.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven