hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 34 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1]

Koren van eigen molen..

10-06-07 07:33:24 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Lees en zie hoe de jachthonden te werk gaan..

Koren op de korrel

door Jelle Boonstra, De Stentor.

ZWOLLE/HOOFDDORP - Onder het motto 'Waarom vals spelen als het zuiver kan?' gaat de Stichting Musicopy uit Hoofddorp koren en orkesten beboeten die illegale bladmuziek gebruiken.
De stichting schat dat componisten en tekstdichters jaarlijks één miljoen euro mislopen, omdat de muziekgezelschappen hun partituren niet netjes in de winkel kopen maar ze eventjes van collega's in het land lenen om ze op de Xerox te kopiëren.
Vanaf januari is de stichting systematisch aan het controleren, en Minou van Kuik is geschrokken van het resultaat: bij vrijwel ieder concert wordt wel illegaal gespeeld en -gezongen. Vaak is er sprake van een mengvorm, zegt ze: dan hebben ze van drie nummers de originele partituur, nummer vier is een mix van originelen en kopietjes en nummer vijf bestaat dan helemaal uit gekopieerd notenschrift. Veel koren en orkesten denken dat het 'mag'; een opvatting die vaak door de muziekbonden is aangewakkerd. In drie folderrondes heeft de Stichting Musicopy uitgelegd hoe het echt zit - het mag volgens de Auteurswet uit 1912 slechts als het repertoir redelijkerwijs niet meer is te krijgen - en nu is de fase van 'controle en handhaving' aangebroken. Elke week gaan controleurs van de stichting concerten af, met een deurwaarder aan hun zijde. "We gaan gewoon in het publiek zitten, want een opsporingsbevoegdheid hebben we niet. Na afloop controleren we de bladmuziek en fotograferen we de boeken". Zit het mis, dan sommeert de stichting de illegale boeken in de prullenbak te gooien en wordt, samen met de BUMA (onder hetzelfde dak in Hoofddorp), een boete van 500 euro opgelegd.
De stichting neemt vooral de koren en orkesten op de korrel die geen licensie met Musicopy hebben afgesloten. Koren kunnen voor 45 euro per jaar (en orkesten voor 150 euro) een kopieerrecht kopen, om extra partituren voor nieuwe leden bij te draaien of zelf muziekboekjes voor een uitvoering samen te stellen. Ook worden vooral koren en orkesten bezocht die geen reactie hebben gegeven op het folderoffensief aan bijna 12.000 muziekgezelschappen in het land. Minou van Kuik: "Veel gezelschappen vinden de kosten erg hoog om voor een muziekstuk dat tweemaal wordt uitgevoerd een volledige set partituren te kopen. Of dat het erg moeilijk is om te achterhalen wie de componist of arrangeur is geweest." Voor beide argumenten is ze niet erg ontvankelijk. Partituren kun je tegenwoordig ook huren, zegt ze, en de database van Muticopy geeft desgevraagd alle informatie over de muziekauteurs. Eén troost: voor componisten die langer dan 70 jaar dood zijn geldt geen auteursrecht. Kans dus op extra veel Bach, Beethoven of Mozart. Of Gershwin, die is op 11 juli ook 70 jaar dood.

10-06-07 08:05:48 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
als ik door de stad rij en ik zing een lied moet ik dan ook auteursrechten betalen

10-06-07 08:14:03 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ik zie dit soort praktijken puur als afpersing, je betaalt aan onze stichting! Zo niet? Dan gaan we je onderzoeken en vervolgen, smerige ratten zijn het, laat ze dan alles aanpakken met die zielige stichting. Stichting?? Het lijkt wel mafia 8-)

10-06-07 13:08:41 - Quote! - @Cee-N-Cee
Cee-N-Cee
Oudgediende


WMRindex: 1.300
OTindex: 15.343
S
wie heeft deze stichting eigenlijk opgezet :r

10-06-07 16:20:51 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
't begint op amerika te lijken.... Straks gaat BREIN nog computerloze gezinnen aanklagen.....

10-06-07 17:17:57 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Gershwin is dood?

11-06-07 19:17:50 - Quote! - @chica
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
en als we bij de 50 jarige bruiloft van opi en omi, een paar liedjes instuderen? komt de Stasi dan ook undercover van onze taart eten om ons vervolgens op de bon te slingeren?

26-06-07 19:09:32 - Quote! - @possible
possible
Senior lid

WMRindex: 118
OTindex: 167
Wnplts: verhuist
Quote Ikke:
't begint op amerika te lijken.... Straks gaat BREIN nog computerloze gezinnen aanklagen.....

brein? die zijn nog gemener. die schamen zig nergens voor. hacken(of laten uitvoeren), nep torrents etz.
alles wat de politie alleen van de rechter mag doen hun 'gewoon'.

26-06-07 22:03:29 - Quote! - @Relpa
Relpa
Oudgediende


WMRindex: 3.482
OTindex: 10.385
S
Ik heb op m'n blog een tijdje terug een post gezet over de SENA, een soort bastaardkindje van BUMA/STEMRA.

Die engerds zijn er direct verantwoordelijk voor dat in onze werkplaats de radio's zwijgen.

De wereld word er niet leuker op, op deze manier.

Er is na 32 jaar een wet doorgedrukt en nu moeten die wezens (kan ze geen mensen noemen) hun bestaansrecht aantonen.

En een paar euri's binnenhalen, natuurlijk.

Als er iemand een manier weet om die lui te dwarsbomen hou ik me aanbevolen !!!

RELPA/Elwin.

26-06-07 22:17:41 - Quote! - @Rael
Rael
Twintig euri voor een cd'tje is ook diefstal. En de platenmaatschappijen bestelen behalve de kopers ook de makers(artiesten). En fuck DRM.

20-12-07 18:21:17 - Quote! - @wobbus12
wobbus12
Junior lid

WMRindex: 7
OTindex: 3
Wnplts: Esens.DE
S
We hebben toch Buma en Stemra?

20-12-07 18:25:45 - Quote! - @Flashfrog
Flashfrog
Senior lid


WMRindex: 147
OTindex: 1.612
S
doet me denken aan PIG.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven