hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 19 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1]

Bestaat er goede en slechte muziek?

15-05-16 16:20:29 - Quote! - @Noepetote
Noepetote
Senior lid

WMRindex: 759
OTindex: 224
Hoi iedereen,

Wat ik altijd wel een interessante vraag heb gevonden is: bestaat er eigenlijk zoiets als 'goede' en 'slechte' muziek?
Ik erger me altijd als mensen dingen tegen elkaar zeggen als: ''Jij hebt geen verstand van goede muziek!'' of ''Wat een slechte smaak heb jij toch!'' Want is zoiets niet heel persoonlijk? Je kan toch hooguit bepalen of iemand kan zingen of niet, en of je zijn/haar stemgeluid mooi vindt? Hoe denkt u daarover?

Laatste edit 15-05-2016 16:20

03-10-16 09:25:57 - Quote! - @Jawel
Jawel
Oudgediende


WMRindex: 1.679
OTindex: 8.093
@Noepetote:

Om deze vraag te beantwoorden moet je eerst bepalen wat je verstaat onder goed en slecht. Gaat het om de techniek (zuiver en correct gespeeld en gezongen), de beleving (saai of meeslepend), de intenties (bv gospel tegenover duivelsaanbidding), of nog iets heel anders?

03-10-16 09:32:25 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.637
@Noepetote: idd, wat @Jawel zegt..

En dan is het ook nog cultuurgebonden;
voor ons klinkt bijv. oosterse muziek wellicht vreemd (en niet mooi) terwijl de mensen, die geboren zijn waar ze die muziek spelen, het wel waarderen.

En ook tijdgebonden,
en dan zal muziek die eeuwenlang mooi gevonden wordt toch meer kwaliteit hebben dan een liedje dat na een paar jaar weer 'uit de mode' is.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat muziek -om mooi te zijn- toch een bepaalde harmonie moet hebben, anders is het alleen lawaai, en niet muziek.

En dan kun je natuurlijk ook nog vinden, dat sommige muziek alleen maar lawaai is.
Dat is zeker een kwestie van smaak.

En ook denk ik dat het een kwestie van 'opvoeding' is: dat je muziek kunt leren waarderen..

Maar toch denk ik dat er (misschien) bepaalde wetten zijn, die er voor zorgen dat meer mensen Bach kunnen waarderen, dat een 'schreeuwende popster'.. (ik noem maar wat, ik heb niets tegen popsterren  ;))

Laatste edit 03-10-2016 09:36

05-11-16 12:15:50 - Quote! - @Minion
Minion
Oudgediende


WMRindex: 40
OTindex: 20.102
Ja. Voorbeeld van slechte muziek, vind ik persoonlijk, het meeste van wat er op deze zenders gedraaid wordt: QMusic, Radio 538, Decibel SlamFM.

25-12-22 13:27:14 - Quote! - @Minion
Minion
Oudgediende


WMRindex: 40
OTindex: 20.102
Slechte muziek, alle kerstmuziek op Christmas was a friend of mine van Fay Lovsky na en death en trash metal:)

Laatste edit 25-12-2022 13:27

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven