hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 14:00 - 74448 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Kunst - Muziek - Film - Tekeningen & andere culturele uitspattingen


[1] 2

Tuin, balkon en kamerplanten

20-11-09 17:04:24
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S

Hier kun je terecht met al je vragen en tips over je tuin(planten), balkon en kamerplanten.
Weet je niet hoe je een blauwe regen moet snoeien; vraag het hier aan elkaar.
Vragen of tips over kamerplanten?
Iets leuks te melden? Vertel het elkaar.

20-11-09 17:06:53
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
Tip:

Kerststerren hebben een hekel aan kou.
Koop ze nooit ergens waar ze buiten staan, ze hebben al genoeg te lijden onder het transport.
Nu het zo zacht is kun je overwegen ze nu al aan te schaffen.

20-11-09 20:48:40
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
Kerstcactussen, oftewel lidcactussen netzoals de paascactus, altijd weer terugzetten in dezelfde positie anders breken de knoppen zichzelf van de plant door het draaien naar het licht.
Markeer de plastic container met een viltstift bijv., als die container in een stenen pot staat. Anders een stikkertje onderop de stenen pot.
Geldt ook voor de Chinese roos. (F)

20-11-09 21:00:17
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Zet de Chinese roos nooit naast een viooltje dan knapt hij ook af.

20-11-09 21:10:56
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@Kristel: Je bedoelt naast een Kaaps viooltje? Dat wist ik niet. 8O
Enig idee waarom?

20-11-09 21:57:56
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
btw., Kaaps viooltje altijd van onderaf water geven door te laten drenken omdat je anders per ongeluk op de bladeren kunt gieten, worden ze lelijk van.
Zet het containertje in een bak met water tot goed halverwege de hoogte van het containertje. Na een paar uur of een nacht is de potgrond bovenop ook vochtig en dan goed laten uitlekken.
Kamerplanten altijd lauw water geven, nooit water zo uit de kraan. Even mengen met warm water.
Evt. wat tomaten of geraniummest toevoegen, komt de groei van de knoppen ten goede door het hoge kaliumgehalte.

21-11-09 07:09:11
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Nou Bon Vivant dat zit namelijk zo
een Chinese Roos heeft zo zijn trots en wordt niet graag met het Kaaps viooltje geaccosieerd.

Daar knapt hij op af. Twee Kaaps viooltjes naast elkaar gaat ook niet goed, die worden jaloers.
8)

21-11-09 11:09:56
nietmeer
@BonVivant: Wat moet ik nou met de bollen die ik heb geplant op balkon?
Ze komen al een beetje uit.
Straks gaat het vriezen en dan gaan ze dood?
Heb ik niks in het voorjaar.:[

21-11-09 15:44:37
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@ Kristel, heb jij me mooi even te pakken! })

@ Ozzy:

Ik wou al een stukje schrijven onder de noemer "opmerkelijk".
Wat is nl. het geval? Mijn vrouw heeft in het vroege voorjaar narcissen, blauwe druifjes en crocussen in bloei (narcissen op dat moment alleen nog loof) gekocht in containertjes om gezellig in de tuin op het terras in een pot te zetten.
Nu moesten die na de bloei wijken voor viooltjes, dus ik die bolletjes eruit gehaald en opgepot in containertjes. Vond het zonde om ze weg te gooien, de crocussen ze wel want dat was geen sterk ras (slaphangers bij het minste geringste).
De hele zomer hebben ze in de schaduw gestaan om het oude loof rustig te kunnen laten afsterven (geeft voeding aan de bol).
Gegeven moment verscheen er nieuw loof 8O dat kwam zeker omdat bollen normaal 2x zo diep als dat ze hoog zijn in de grond staan en dan warmen ze niet zo gauw op als in containertjes, want de zon schijnt toch altijd enigzins door de schuttingen heen, ook op de noordzijde.
Nu bloeit er al een blauw druifje :ja en het loof van de narcissen is ook al flink aan de groei.
Mijn vraag is net als de jouwe, wat straks als het gaat vriezen? De bollen op zich verdragen vorst, en het loof? Weet ik eig. niet, maar de bloemen zullen wel stukvriezen :( want die bloeien normaal pas in het voorjaar wanneer er nog wel es een enkel laat nachtvorstje kan zijn, maar geen lange vorstperiode meer.
Kortom ik weet wel een oplossing; dat is wanneer er vorst wordt voorspeld ze in de schuur (als het daar tenminste niet vriest) te zetten. Of een goed geïsoleerde koude bak. Maar jij hebt een balkon en ik weet niet of je daar ruimte voor hebt.
Misschien kan je ze in de box zetten(waar je fietsen staan)ik neem aan dat je zo'n bergruimte hebt. Da's voor een paar dagen wel te doen als te bakken en potten makkelijk te tillen zijn. Maar stel dat ze daar de hele winter moeten staan omdat het nou toevallig een strenge winter gaat worden is het ook geen succes.
Afdekken met turmolm en met noppenfolie en bamboestokjes een soort tentje maken is denk ik de beste optie voor een langere periode. Kun je bij zachte perioden de folie erafhalen en aan een kant vastzetten met grote knijpers bijv.

Weet iemand anders hoe het zit met het loof en de bloemen van de voorjaarsbloeiers? Gaan ze kapot in de winter bij matige tot strenge vorst?

Nog iets anders; we hebben ook Kerstrozen (helleborus) in de tuin staan. Die bloeien zelden met Kerst :nee ,meestal vroeg in het voorjaar als het zachter is.
Nu begint er al één te bloeien 8O harstikke leuk, alleen hoop ik dat ie met Kerst niet toevallig bevroren is. :(

22-11-09 02:52:24
nietmeer
Hoe voorkom je dat je Wisteria uitgroeit tot een Hysteria? De mijne heeft alle bomen in mijn tuin (en die bij de buren) in z'n greep... :{

22-11-09 03:02:59
nietmeer
Ennuh... zullen we een wedstrijd doen wie dit jaar z'n/haar eerste bloeiende sneeuwklokje in de tuin heeft staan?
Bij mij beginnen ze elk jaar een week vroeger 8O, dus wellicht eind deze maand... :)
Graag natuurlijk met foto en een krant van die dag als bewijsmateriaal ;)

22-11-09 03:23:21
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Quote:
Weet iemand anders hoe het zit met het loof en de bloemen van de voorjaarsbloeiers? Gaan ze kapot in de winter bij matige tot strenge vorst?

Ik heb blauwe druifjes in mijn tuin staan en het gebeurd natuurlijk vaker dat die in het najaar loof geven. Niets aan de hand, gewoon laten staan. Al haal ik dat loof wel weg, wanneer ik voor het laatst de tuin echt goed doe, en dat was vandaag. Of ik daar goed aan doe weet ik ook niet maar het lijkt me onnodig energie vragen van de bol. De bolletjes komen gewoon in het voorjaar weer op.

22-11-09 15:53:06
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@Kristel: Goed idee, ga ik ook doen als het loof te hard groeit, dus gewoon kortwieken.
Maar ik heb dus al een bloeiend blauw druifje en die zal w.s strenge vorst niet verdragen, dus maar in de schuur zetten of afdekken met een of ander mateiaal.
Zustur: Wisteria; De Chinese of Japanse blauweregen, kunnen ook wit of lila zijn.
Koop daarom als je 100% zeker wilt zijn eentje die bloeit en let op de de richting waarin hij windt. (Ze willen zich nogal eens vergissen bij de kwekers of tuincentra, dus een label zegt niet alles.)
Als je kijkt naar de basis van de plant en windt hij tegen de klok in (net als een kiwi)is het een Sinensis (Chinese), als hij met de klok mee windt een Floribunda (Japanse) die geeft grotere/langere bloemtrossen en is het meest geschikt voor een pergola.
Bij goed snoeien, en zometeen komt ook het antwoord op jouw vraag, begint de Chinese al na 3 jaar te bloeien en de Japanse pas na minstens 5 jaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel.
Welnu; bij de blauwe regen moet je gewoon alles wegknippen wat jij niet wilt wat hij doet. Jij bent de baas en niet hij. Want als je hem zijn gang laat gaan groeit ie alle richtingen op in rap tempo, het zijn hele snelle groeiers ondanks dat ze pas laat uitlopen in het voorjaar. Je kunt hem het hele jaar door snoeien, hij bloedt niet zoals een druif of kiwi.
Maar: de snoei op sporen of om sporen (bloeiknoppen) te bevorderen moet je 2 x per jaar doen. In de winter, januari is dan het best, op 2 à 3 knoppen terugknippen en in de zomer, juli op 5 à 6 knoppen terugknippen. Als het beter uitkomt op een knop meer of minder kan dat uiteraard ook.
Dit geldt ook voor de vertakkingen, zo vorm je een sporenstelsel wat je ook weer kunt of moet verjongen als na een paar jaar de bloei op die plaatsen minder wordt. In de zomer zijn het btw. geen knoppen maar uiteraard zijtakjes of scheuten.
Maar een blauwe regen vergt veel aandacht wat betreft het leiden in goede banen omdat het nou eenmaal een snelle groeier is.
Als het nou echt een hele grote puinhoop is, en je niet weet waar te beginnen, knip hem dan helemaal terug tot boven de entplaats en knip dan alles daarna weg. Je kunt wachten totdat alles na de afknipplaats begint af te sterven dat scheelt plek in je GFT bak.
Bedenk wel dat het op z'n minst wel weer 3 jaar gaat duren voordat ie weer gaat bloeien met uiteraard een goede sporensnoei.

Zo; ik dacht laat ik alles maar even neerschrijven wat ik weet over blauwe regens. ;)

22-11-09 15:54:34
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het valt mee dat de groei en bloei der Cannabis nog niet is behandeld ;)

22-11-09 15:57:40
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
Kpuc: _O- Gaat uwe gang zou'k zeggen. ;)

22-11-09 16:54:31
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Kpuc:
De Cabbabis is een plant die zich op zijn lekkerst voelt op zolder of andere niet gebruikte kamers. Het is een echte kuddeplant. 1 Cannabis op zich is slecht te houden en eist veel aandacht. echter wanneer je er meerdere bij elkaar plaatst maak je ze pas echt blij. Niets is te dol 10 tot 50 Cannabis planten op 1 kamer brengt je al snel in hogere sferen. De plant wordt 1 tot 2 meter hoog dus snel verstekken is een vereiste. De zaden kunnen gezaaid worden van begin maart tot eind mei.

De Cannabis houd van een zonnige plek en bij gebrek aan zon dient u de plant voldoende warmte en licht te bieden

Het nadeel van de Cannabis is echter dat hij nogal eenkennig is. Men dient de plant dus in het geheim te houden en zorgen dat hij niet in aanraking komt met vreemde.

Voor meer informatie moet u niet bij mij zijn :nee

22-11-09 17:45:42
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@Kristel: Nou da's al aardig wat informatie. :P

22-11-09 17:53:19
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
@BonVivant: heb ik van horen zeggen hoor :D

22-11-09 17:54:50
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
De Cannabis plant is tweehuizig. Naast mannelijke en vrouwelijk planten, treft men ook tweeslachtige planten aan. De tweeslachtige planten ontwikkelen onderaan mannelijke bloemen en kunnen zo zichzelf bevruchten. Hun zaad is eenzijdig vrouwelijk en hun nakomelingen zijn onvruchtbaar. *8

22-11-09 17:55:27
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@Kristel: zoiets zegt Tistochwat ook altijd _O-

22-11-09 17:56:28
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
@WMR-kok: nah :nee ik zou zo zeggen oproken dat spul.
:D

22-11-09 18:02:42
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
Bij kiwi's heb je dat ook; éénhuizig: zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen aan één en dezelfde plant.
Ik probeer altijd maar met een ezelsbruggetje te onthouden: éénhuizig, het mannetje en vrouwtje wonen onder 1 dak.
Tweehuizig; het mannetje en vrouwtje wonen apart, zoals in een LAT-relatie.
Overigens lees en hoor ik vaak dat tweehuizige kiwi's meer vruchten geven, maar dan heb je een mannetje en een vrouwtje nodig, waarbij je na de vruchtzetting het mannetje flink kunt terugsnoeien. (Niet het oude hout, dat mag pas in de winter wegens bloeden.)

22-11-09 18:04:00
Ailurus
Erelid


WMRindex: 77
OTindex: 3.132
S
Ik heb hier ook een Kiwiplantje in de tuin gezet, ben benieuwd of 'ie de winter doorkomt :ja En hij is eenhuizig, dus dat komt wel goed over een jaar of twee, hoop ik...

22-11-09 18:22:53
BonVivant
Erelid


WMRindex: 1.733
OTindex: 2.274
S
@Ailurus: Een kiwi is behoorlijk winterhard.
Anders bij strenge vorst afdekken met stro en vliesdoek erom heen doen.

Kan wel 3 jaar duren voordat er bloemen aan komen en dat er dus vruchtzetting plaatsvindt.
Goed op sporen snoeien!

22-11-09 18:50:08
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Iemand vroeg eens aan tuinman
Rob Verlinden
Hoe kom ik van het onkruid in mijn tuin af?

Zijn wijze antwoordt was
verhuizen
:+

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven