hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-4 16:00 - 74416 artikelen - nu online 37 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


games & computers - games & computers - games & computers


[1] 2

Klein probleempje

15-02-07 19:49:09
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
Ik heb een ouwe windows 98 computer uit 2001 die ik zat ben.

Maar aangezien ik geen geld heb voor een nieuwe pc wil ik de kuren (crashen bij het opstarten, vastlopen als ik te veel dingen tegelijk doen zo goedkoop mogelijk oplossen.

Mijn computer kan wel Windows XP aan, maar ik weet niet of het wel zo slim is om dat te installeren, want ik weet niet of het crashen nou aan mijn computer ligt of aan windows (heb 98 regelmatig opnieuw geïnstalleerd, zonder effect).

Heeft iemand suggesties om mijn computer in ieder geval wat minder vaak vast te laten lopen?

Mijn computer:

256 MB ram
Intel Pentium 4
(GenuineIntel
x86 Family 15 Model 2 Stepping 1)

Virtueel geheugen 32 Bits

O, en als ik Windows XP ga instaleren, hoe moet dat? Ik heb het al eens geprobeerd maar toen ik de waarschuwing kreeg dat ik al mijn documenten zou verliezen als ik door zou gaan, vond ik het te gevaarlijk worden dus heb ik setup maar onderbroken.

15-02-07 19:51:44
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Wil je nooit meer 'n crash: Linux installeren

15-02-07 19:53:34
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
Hmm jij bent een echte linux fan en een windows hater he:P

15-02-07 20:08:28
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
XP installen is niet moeilijk... je gaat naar je bios, ga je naar boot squence / boot device, zet je de CD rom drive op nummer 1, dan komt er bij je startup starten van CD, en dan gewoon laten lopen.

15-02-07 20:09:38
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote NeaRoW:
XP installen is niet moeilijk... je gaat naar je bios, ga je naar boot squence / boot device, zet je de CD rom drive op nummer 1, dan komt er bij je startup starten van CD, en dan gewoon laten lopen.


Dan verlies je dus al je data, aangezien de windoosinstaller ontworpen is om je hele harde schijf te gebruiken

15-02-07 20:09:43
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
nee maar ik krijg dan iets van confeteren van FAT 32 naar NTFS of iets dergelijks

15-02-07 20:11:39
NeaRoW
Erelid


WMRindex: 472
OTindex: 2.965
S
Hmmz, de goeie optie kiezen... Ik heb het wel es gedaan, moet je de onderste pakken geloof ik, goed lezen, dan kom je er wel uit.

15-02-07 20:12:15
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote StevenS:
nee maar ik krijg dan iets van confeteren van FAT 32 naar NTFS of iets dergelijks


NTFS en FAT32 zijn allebei manieren om data op je harde schijf te ordenen... NTFS is nieuwer en 'stabieler'...

15-02-07 20:13:34
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
ja maar als ik dat dus doe raak ik, behalve als ik back up.. alles wat op mijn harde schijf staat kwijt?

15-02-07 20:15:33
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote StevenS:
ja maar als ik dat dus doe raak ik, behalve als ik back up.. alles wat op mijn harde schijf staat kwijt?


Jep... Je kunt ook met 'n Gparted live-cd eerst je bestaande partitie verkleinen en 'n nieuwe maken voor winXP, dan raak je je data niet kwijt..

15-02-07 20:18:23
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
aha.. Gparted live-cd? als ik ga googlelen vind ik vast wel uit wat dat is:P

Dus ik raak alles kwijt? misschien is dat niet eens zo'n slecht idee:P moet ik wel wat documenten naar mn mail verplaatsen

(lang leve gmail)

15-02-07 20:46:56
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Gparted is software, die je opstart door 't op 'n cd te fikken en dan de computer van die cd te laten opstarten. Met Gparted kun je je harde schijf opnieuw indelen, zodat je je data niet kwijt hoeft te raken.

Praktisch voorbeeld: Stel, je harde schijf is 80GB groot, en je gebruikt je hele schijf voor Win98 (je hebt dus maar 1 partitie: deel van je harde schijf). 20GB is gevuld met data. Met Gparted kun je je harde schijf opdelen in 2 delen, 1tje van 20 GB met al je data en 1tje van 60GB voor Windows XP

15-02-07 20:53:40
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
jah ik had al zoiets gegoogled:P

maar in principe zou ik al mijn bestanden (behalve programma's) toch gewoon kunnen overzetten en later terugzetten?

Maar als ik dus XP instaleer is na de instalatie alles wat op mijn harddisk staat het programma Windows XP???

Lijkt me een goed idee.. ik gebruik 5 van de 40 GB waarvan 2 gig onbruikbare bestandjes zijn geloof ik:P

15-02-07 20:58:37
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
En oja, kan ik daarna nog terug naar windoos 98 als XP alles alleen maar erger maakt?

15-02-07 20:59:00
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Na de WinXP installatie is alles weg

Je kunt Win98 altijd weer over WinXP heen installeren, maar dan ben je weer alles kwijt

15-02-07 20:59:51
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
Maar kan ik daarna 98 opnieuw installeren en XP verwijderen of kan da ni?

15-02-07 21:28:50
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote StevenS:
Maar kan ik daarna 98 opnieuw installeren en XP verwijderen of kan da ni?


Tuurlijk kan dat

16-02-07 08:39:20
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Quote StevenS:
Maar kan ik daarna 98 opnieuw installeren en XP verwijderen of kan da ni?


Ik vind dat Ikke wel een punt heeft... ik heb zelf mijn schijf ook gedeeld met Gparted... werkt goed... is legale download... dan even op cd fikken... zorgen dat je bios op opstarten via cd staat en delen die schijf... ZONDER DATA VERLIES ALS... je er geen ander bestand systeem van maakt... dus laat staan in wat het nu is (FAT32 of NFTS)
Dan kan je er vervolgens een dualboot systeem maken... dat je op het ene deel Xp zet en op het andere deel win 98 als je het bijde wil...
Maar ik heb hem gedeeld zodat ik GNU/linux en XP als dualboot heb...

Met de GNU/linux Ubuntu live-cd is het een eitje!!
Even schijf delen en gaan...

Quote StevenS:

nee maar ik krijg dan iets van confeteren van FAT 32 naar NTFS of iets dergelijks

FAT32 is dos bestand systeem... daar draaid windoos 98 en lager op... XP kan daar ook op draaien... Het is voor GNU/linux lees en schrijfbaar...
NFTS is idd het nieuwe systeem... daar draaien alleen de systemen van na windoos 98 op... is niet door GNU/linux tebeschrijven...
(Aan bovenstaande bericht kunnnen geen rechten worden ontleend... het document kan fouten bevatten waar ik mij niet verandwoordelijk voor hou...
Ik ben er namelijk ook een n00b in nog... maar heb er toevallig het een en ander over gelezen omdat ik een paar weken terug over ben gegaan op GNU/linux Ubuntu... een computer compleet zonder ramen en een computer met dualboot... ramen XP en GNU/linux dus.... werkt goed overgens...)

16-02-07 12:05:34
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Vervroeging zomertijd brengt Amerikaanse computers in problemen

donderdag 15 februari 2007, Den Haag, 08:43 uur donderdag 15 februari 2007, Den Haag, 08:43 uur

Microsoft waarschuwt zijn klanten dat er problemen kunnen ontstaan met tijdkritische toepassingen, nu de zomertijd in de Verenigde Staten drie weken eerder ingaat dan normaal. De beslissing om de ingangsdatum te vervroegen is al in 2005 genomen, maar de aanpassing is nog niet in alle geïnstalleerde Microsoft-software doorgevoerd. Dat kan problemen opleveren met bijvoorbeeld agendabeheer, maar ook met geautomatiseerde processen die op specifieke tijdstippen moeten worden uitgevoerd.
meer ..

16-02-07 12:44:26
mr-mouse
Erelid


WMRindex: 1.265
OTindex: 81
S
Quote Ikke:
Quote StevenS:
Maar kan ik daarna 98 opnieuw installeren en XP verwijderen of kan da ni?


Tuurlijk kan dat
Moet je wel een opstartdiskette hebben van win98. Als je daarmee opstart in DOS kun je FDISK gebruiken om de XP partitie volledig te verwijderen. Daarna moet je een nieuwe partitie aanmaken waarna je win98 weer kunt installeren. XP is verwijderd en helaas ben je dan wel alles kwijt.

16-02-07 12:45:33
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@mr-mouse: fdisk is 'n goed programma, maar je moet wel weten wat je doet omdatje met commands en disk cylinders werkt. Gparted heeft 'n GUI, da's denk ik toch wat makkelijker werken

16-02-07 13:30:19
Hoskeu
Erelid


WMRindex: 276
OTindex: 5.455
Aanvullig bij Ikke
Als je zo een liveCD downed en brand en je boot secuensce op cd voor hd zet... dan startie automatisch op kan je heel simpel je schijf formateren en delen...
Je moet alleen wel beter even vantevoren weten hoe groot en welke bestand systemen je op je schijven wil hebben...
Je hoeft dan de Xp partatie niet te formateren... die kan je verkleinen zonder data verlies...

Daarna kan je er een dualboot van maken (even opgoogelen hoe je dat doet... heb je ook weer freeware/opensource progies voor die je gratis kan downen) en kan je bij opstarten kiezen tussen Windhoos 98 of XP...
Als je dan windhoos 98 of xp beu bent dan formateer je die partatie... zet je eerst je bestanden die je wel wil houden op een andere partatie...

Hatsikideeeeeej...:P

EDIT:
Ik zag het zelf niet zo zitten om een dualboot te maken tussen windhoos XP en GNU/linux Ubuntu... maar dat gaat werkelijk zoooooow simpel!!!!
Je moet even werkbare software hebben... en hatsikideeeejj...:P

16-02-07 15:54:52
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
Bedankt mensen..

alleen klein probleempje.. op mijn computer zit geen brander dus dat liveCD gaat bij mij niet werken..

16-02-07 15:56:28
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
je hebt sowieso 'n cd nodig om te kunnen installeren, kun je niet op 'n andere computer branden?

16-02-07 16:00:34
StevenS
Actief lid

WMRindex: 65
OTindex: 107
jah dat zou wel kunnen:P

maar aangezien ik niks belangrijks op mijn computer heb staan behalve een paar schooldocumenten die ik wel op mn mail kan opslaan denk ik dat ik het ook wel zonder liveCD kan..

of is dat de grootste fout die ik ooit gemaakt naast mijn pentium 4 oud noemen? :P

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven