hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 14:00 - 74298 artikelen - nu online 44 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


games & computers - games & computers - games & computers


[1] 2

Vrije software

24-12-06 21:06:01
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Vrije software
Ga naar: navigatie, zoek

Vrije software is de verzamelnaam van software die verspreid wordt onder een licentie die de gebruikers van de software de volgende vrijheden geeft:

1. De software mag door iedereen uitgevoerd (gerund) worden, voor welk doel dan ook.
2. De software mag door iedereen bestudeerd en aangepast worden.
3. Om deze vrijheid in de praktijk mogelijk te maken moet iedereen toegang hebben tot de broncode van het programma.
4. De software mag door iedereen verder verspreid worden, zowel gratis als tegen vergoeding. Ook gewijzigde versies mogen verspreid worden, zodat de gemeenschap baat heeft bij de verbeteringen.

Deze vier vrijheden worden in de talloze vrije software licenties in min of meer grote variaties en nuances beschreven. De essentie van al deze licenties, en de reden waarom ze tot de groep van de vrije software behoren, is dat de makers van de software hun gebruikers stimuleren om de software te helpen verbeteren en uit te breiden.

Het gebruik van de benaming vrije software kwam in de jaren tachtig op als reactie op veranderingen in de manier waarop de Westerse wereld auteursrechten is gaan gebruiken. Voor het ontstaan van propriëtaire software was zo ongeveer alle software vrij; programmeurs wisselden zonder problemen broncode uit. Om te waarborgen dat oude vrijheden bleven bestaan, kwam Richard Stallman (RMS) in 1984 met een licentie, de GNU General Public Licence (GPL), die erg belangrijk is gebleken voor het succes van het vrije software fenomeen op het ogenblik dat de democratisering van het Internet zorgde voor een explosie in het aantal gebruikers en makers van vrije software.


Post hier de mooiste voorbeelden van vrije software!

2 erg mooie programma's vind ik zelf Stellarium en Celestia

Maar 't allermooiste voorbeeld blijft natuurlijk Linux :P

25-12-06 16:12:03
Slicky
Erelid


WMRindex: 697
OTindex: 1.759
Celestia was toch in de ruimte enzo, de melkweg, en dan kon je "rondvliegen"

vond ik ook wel een mooi programma =)

25-12-06 16:51:50
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Programma van de dag:

Amarok Fast Forward

Media player en organiser voor de K Desktop Environment. Organiseert je muziek , zoekt albumhoezen op, houdt statistieken bij, weergeeft songteksten en artiestinfo. Update je Last.fmp rofiel, synchroniseert je iPod (en soortachtige speeltjes) en is daarbovenop ook nog eens uit te bereiden met heel veel skins en Amarok-scripts

26-12-06 16:13:10
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Programmasuite van de dag:

Openoffice.org

OpenOffice.org is a multiplatform and multilingual office suite and an open-source project. Compatible with all other major office suites, the product is free to download, use, and distribute.

27-12-06 15:12:27
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Software van de dag:

The GIMP

GIMP is the GNU Image Manipulation Program. It is a freely distributed piece of software for such tasks as photo retouching, image composition and image authoring. It works on many operating systems, in many languages.

28-12-06 18:02:49
Raptorial
Senior lid

WMRindex: 350
OTindex: 401
Wnplts: Empel

28-12-06 19:51:49
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
AV-antivir en Hitman pro zijn geen vrije software, maar Freeware.. Groot verschil...

28-12-06 20:04:03
Tukka
finalist MPPV 06

WMRindex: 292
OTindex: 954
Ikke, je tekst alleen is niet zo vrij, want er moet een bronvermelding bij ;)

Openoffice.org is een behoorlijk goed programma inderdaad (werkt alleen iets ingewikkelder vaak)

28-12-06 20:08:05
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Tukka:
Ikke, je tekst alleen is niet zo vrij, want er moet een bronvermelding bij ;)


In 't geval van wikipedia (m'n eerste post) is dat zo inderdaad... vanwege de Creative Commons licentie... in de overige gevallen valt de website onder de GNU/FDL licentie en hoeft er geen bronvermelding bij... 't is overigens wel duidelijk waar de tekst vandaan komt....

28-12-06 20:51:00
Tukka
finalist MPPV 06

WMRindex: 292
OTindex: 954
Quote Ikke:
Quote Tukka:
Ikke, je tekst alleen is niet zo vrij, want er moet een bronvermelding bij ;)


In 't geval van wikipedia (m'n eerste post) is dat zo inderdaad... vanwege de Creative Commons licentie... in de overige gevallen valt de website onder de GNU/FDL licentie en hoeft er geen bronvermelding bij... 't is overigens wel duidelijk waar de tekst vandaan komt....


Bij de GNU licentie (van Wikipedia) moet er wel een bronvermelding officiëel :ja Niet dat ik daar wakker van lig.

28-12-06 20:58:01
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@Tukka: de wikipedialicentie is niet van GNU, maar van Creative Commons (iets wat zich beschrijft als "some rights reserved")

28-12-06 23:35:41
Raptorial
Senior lid

WMRindex: 350
OTindex: 401
Wnplts: Empel
Quote Ikke:
AV-antivir en Hitman pro zijn geen vrije software, maar Freeware.. Groot verschil...


Shareware bedoel je, freeware is gratis... shareware kan je proberen en/of deels gebruiken

Bij hitmanpro hangt het er overigens van af welke opties je aan en/of uitvinkt... Spysweeper en spyware docter zijn shareware de rest is vrije software

28-12-06 23:39:49
nietmeer
Quote Raptorial:
Quote Ikke:
AV-antivir en Hitman pro zijn geen vrije software, maar Freeware.. Groot verschil...


Shareware bedoel je, freeware is gratis... shareware kan je proberen en/of deels gebruiken

Bij hitmanpro hangt het er overigens van af welke opties je aan en/of uitvinkt... Spysweeper en spyware docter zijn shareware de rest is vrije software

Van freeware hoeft niet de broncode vrije te zijn en mag je ook niet zomaar aanpassen en weer in de community gooien.

Geloof ik.

28-12-06 23:40:12
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Bijna vergeten de FOSS of the day te posten!

You all know and love it...

It's Firefox!

The award-winning Web browser is now faster, more secure, and fully customizable to your online life. With Firefox 2, we’ve added powerful new features that make your online experience even better.

28-12-06 23:41:10
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@peter:

klopt, Freeware is gewoon gesloten software zoals Windoos die toevallig gratis is. Vrije software is trouwens ook niet altijd gratis:

Free as in freedom, not as in free beer

28-12-06 23:43:32
nietmeer
Ow, 'k las het bijna verkeerd..

"windows" en "gratis"... d8 het niet. :P

28-12-06 23:48:19
Raptorial
Senior lid

WMRindex: 350
OTindex: 401
Wnplts: Empel
Zou mooi zijn haha

28-12-06 23:49:27
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Raptorial:
Zou mooi zijn haha


gratis of niet, ik ga voor Linux

Freedom!

28-12-06 23:50:51
Raptorial
Senior lid

WMRindex: 350
OTindex: 401
Wnplts: Empel
Ik kan dat helaas niet doen... Ik moet compattible blijven met collega's en andere troep...

28-12-06 23:54:07
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
de wiskunde b2 leraar wil dat we iets installeren... heb ik schijt aan.. ik heb m'n keuze gemaakt, ze kunnen me niet tot windoos dwingen

28-12-06 23:56:07
nietmeer
Quote Ikke:
de wiskunde b2 leraar wil dat we iets installeren... heb ik schijt aan.. ik heb m'n keuze gemaakt, ze kunnen me niet tot windoos dwingen

In de pubertijd is het gewoon leuk om overal schijt aan te hebben..
of het nou een reden heeft of niet. :D

28-12-06 23:59:05
Raptorial
Senior lid

WMRindex: 350
OTindex: 401
Wnplts: Empel
haha, ik wil mijn baan niet kwijt omdat ik owww zo graag het vrije linux wil hebben haha

Als jij een paar duizend euro per jaar krijgt om windows te gebruiken zou je het wel doen denk ik

28-12-06 23:59:58
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote -peter-:
Quote Ikke:
de wiskunde b2 leraar wil dat we iets installeren... heb ik schijt aan.. ik heb m'n keuze gemaakt, ze kunnen me niet tot windoos dwingen

In de pubertijd is het gewoon leuk om overal schijt aan te hebben..
of het nou een reden heeft of niet. :D


Ik heb nu volledige vrijheid om te doen en laten wat ik wil met MIJN software.. dat kunnen jullie niet zeggen

29-12-06 00:01:05
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Raptorial:
Als jij een paar duizend euro per jaar krijgt om windows te gebruiken zou je het wel doen denk ik


Dan nog niet, en dat heeft een reden: M$ is de compu/multimediawereld aant kapotmaken/domineren... Kijk maar op m'n blog onder 't kopje 'horror'

29-12-06 00:01:19
Raptorial
Senior lid

WMRindex: 350
OTindex: 401
Wnplts: Empel
nouja ik verdien genoeg om een auto te kopen, te rijden, mijn kamer te betalen en flink te zuipen in het weekend... zonder zakgeld en eten van mijn ouders

Moet ik wel windows gebruiken, maar dat kan jij niet zeggen

(edit) doelloze discussie laten we er mee kappe, gebruik jij lekker linux zo lang het kan, ik ben het met je eens dat het goed is om niet altijd voor Microsoft te kiezen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven