hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 14:00 - 74454 artikelen - nu online 41 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Opgeruimd staat netjes...

18-04-08 00:09:05 - Quote! - @stormzoeker
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Mooie opruiming, zouden ze veel vaker moeten doen en veel harder aanpakken die gasten. Deze knutselaars zijn zelfs te beluisteren op frequenties van de luchtmacht. En dan nog roepen dat ze niemand storen, want ze horen toch niets? Stelletje levensgevaarlijke prutsers :@

Jammer dat die man van Agentschap Telecom niet helemaal op de hoogte schijnt te zijn met het begrip 'zendamateur' :S Je kunt je laten registreren als zendamateur? Jawel hoor, moet je eerst wél even een examen afleggen in Nieuwegein :D

Voor de duidelijkheid: Een zendamateur heeft NIETS te maken met het uitzenden van muziek op de radio of ander illegaal gebruik van zendapparatuur ;) Een zendamateur heeft een examen gedaan en maakt gebruik van frequenties die voor amateurgebruik zijn toegestaan.

Moest ik toch ff kwijt (A)

18-04-08 07:12:14 - Quote! - @RonHee
RonHee
Oudgediende


WMRindex: 10.567
OTindex: 4.662
@ Storm, de eerste zendamateurs werkten via de 27mc-bak, de tweede lijn via de 3m band, en de huidige generatie zit meestal via een lifestream op internet.
En dat zendamateurs geen muziek uitzenden is een onwaarheid als een koe. Circa 70% brengt wekelijks op gezette tijden een programma in de ether.
Leuke, maar dure hobby.
Degenen die het vliegverkeer storen zijn de amateurs die zonder vergunning werken. De meesten zitten echter wel op de juiste etherfrequentie.

18-04-08 10:36:13 - Quote! - @stormzoeker
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
@RonHee
De eerste zendamateurs werkten niet op de 27mc. maar op de lange- en middengolf (jaren 20 van de vorige eeuw). De eerste officiele Nederlandse zendamateur was PA0BZ in 1929 ;) Over de 27mc: tot 1974 werd het gedoogt om van deze frequentie gebruik te maken, daarna is de wetgeving aangepast en werd het illegaal. Pas in 1980 mocht iedereen van de 27Mc gebruik maken tegen betaling van 35 gulden(de MARC machtiging). Mensen die 'meer' wilden, konden een amateurlicentie halen. De MARC machtiging is ondertussen vervallen en iedereen kan vrij gebruik maken van deze frequentie met goedgekeurde apparatuur. Er zijn nog een paar frequentiegebieden waar mensen vrij met goedgekeurde apparatuur mogen werken (PMR en LPD in de 70cm band bijvoorbeeld)

De 3m band betreft etherpiraten. Ze hebben geen vergunning (zullen die ook niet krijgen) en zenden uit op een frequentie waarvan zij vinden dat die vrij is. Dat ze hiermee storing veroorzaken bij anderen, dat gaat er niet bij ze in. Wat denk je dat er gebeurd als twee van die zenders met een vermogen van een kilowatt of meer(!) op een afstand van nog geen halve kilometer van elkaar tegelijk gaan uitzenden? Ook deze jokers zien kans om storingen te veroorzaken in de luchtvaartband (die band zit tegen de 3m band aan). Dit heeft niets te maken met zendamateurs. Overigens vind je ze ook op de middengolf, waarbij ze in het verleden vaak de communicatie van Scheveningen Radio verstoorden. Het is strafbaar en de straffen zijn niet misselijk. Als ze dan zo nodig radio willen maken, laat ze dan bij de lokale omroep gaan. Die zitten te springen om mensen en je bent wel legaal bezig.
Lifestream op internet heeft hoe dan ook niets te maken met zendamateurisme. Er komt geen zender aan te pas. Buma/Stemra is redelijk aktief om een deel van deze mensen een naheffing te sturen.

Quote RonHee:

Degenen die het vliegverkeer storen zijn de amateurs die zonder vergunning werken. De meesten zitten echter wel op de juiste etherfrequentie.

Iemand die zonder vergunning uitzendingen doet, kan nooit op de 'juiste etherfrequentie' zitten.
Als je zelf je zender wilt bouwen en legaal wilt uitzenden, dan zul je een machtiging moeten halen.... Daarvoor zul je moeten studeren en een examen moeten afleggen. Heb je dat er niet voor over of kun je dat niet, dan is er nog de 27Mc. Wil je radio maken, dan is er de lokale omroep waar ze je vast kunnen gebruiken.
Maar illegaal gebruik maken van frequenties? Aanpakken en wel zo hard mogelijk.

18-04-08 10:39:04 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
En toch was het tokkelen via usb/ssb erg leuk ;)

18-04-08 10:42:20 - Quote! - @stormzoeker
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Kpuc
Oh ja, helemaal mee eens. En tegenwoordig mag het zelfs legaal ;) Letterlijk wereldverbindingen mee gemaakt :P Jammer dat het zo'n puinhoop werd op de 27mc.

18-04-08 11:10:21 - Quote! - @RonHee
RonHee
Oudgediende


WMRindex: 10.567
OTindex: 4.662
@ Storm, dank je voor wat geschiedenisles.
Ik werk zelf af en toe voor lokale radio, dus alles legaal.
En idd de 27mc werd vergiftigd door de nodige "zenddebielen" die dachten interessant te zijn.
En die kneuzen op de 3m band, hard tegenop treden! Boete kan niet hoog genoeg zijn.

18-04-08 20:09:58 - Quote! - @gwcbakker
gwcbakker
Oudgediende


WMRindex: 7.126
OTindex: 2.741
Dit gaat helemaal aan mij voorbij. :D

Maar ik kan me inderdaad nog wel klasgenoten herinneren die helemaal gek waren van die "bakkies": Breakiebreak, that's a big 10-4! Het merendeel zal nu wel inmiddels aan de chat zitten. :P

18-04-08 22:22:53 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Bakkies is zó 1981. :P

18-04-08 22:25:53 - Quote! - @gwcbakker
gwcbakker
Oudgediende


WMRindex: 7.126
OTindex: 2.741
Als ik zo even in m'n herinneringen terug graaf, zal 't rond die tijd geweest zijn ja. Wat ik me nog echt kan herinneren moet rond '83/'84 geweest zijn; 1981 mocht ik nl. nog geen brommerrijden. Handig referentiepunt... 8)

18-04-08 22:27:46 - Quote! - @stormzoeker
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
22 kanalen en een half watt (A).... en niet te betalen (6)

18-04-08 22:29:14 - Quote! - @WMR-kok
WMR-kok
Oudgediende


WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
Ik heb vroeger met een maat een zendertje gehad van anderhalve Watt, daarmee kwamen wij heel Zevenbergen door met Radio Scoobiedoo. :P 8-)

8) Mijn Zwager daarentegen heeft een zender van 40 Watt gehad, Radio de Witte Valk.
Die had een bereik van ongeveer 40 kilometer.
Daar zendde hij Nederlandstalige muziek mee uit.
Dat heeft hij 12,5 jaar lang gedaan. :P

18-04-08 22:30:08 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Mjah, een kacheltje erachter en knallen Storm 8)

18-04-08 22:31:35 - Quote! - @Zuwe
Zuwe
Oudgediende


WMRindex: 671
OTindex: 22.238
High Tec 4000 fm porteble :D

18-04-08 22:31:54 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Ik heb ooit eens een zendertje gehad, daar kon je net de achtertuin mee bereiken :) Ik denk dat de Radiocontroledienst het niet eens kón peilen....

18-04-08 22:38:52 - Quote! - @Zuwe
Zuwe
Oudgediende


WMRindex: 671
OTindex: 22.238
Zelf had ik eerst een President en later een Major bakkie :)

18-04-08 22:38:58 - Quote! - @stormzoeker
stormzoeker
Erelid


WMRindex: 2.784
OTindex: 1.845
Quote Kpuc:
Mjah, een kacheltje erachter en knallen Storm 8)

Mwah, waarom? Met 100mW (0,1 Watt dus) kan ik met Australië werken :P Vermogen is ook niet alles (A).

Quote de Mexicaan:
Ik heb ooit eens een zendertje gehad, daar kon je net de achtertuin mee bereiken :) Ik denk dat de Radiocontroledienst het niet eens k�n peilen....

Vergis je niet ;) Dat ze het niet doen, dat is wat anders :D

Quote Zuwe:
Zelf had ik eerst een President en later een Major bakkie

President bakken heb ik nog een tijd verzameld (dan wel het oude type: chroom, zilver en een beetje zwart). Ik vond (en vind) ze gewoon mooi om te zien :P

19-04-08 00:57:32 - Quote! - @Zuwe
Zuwe
Oudgediende


WMRindex: 671
OTindex: 22.238
Een basisbak en de high tec is hier nog steeds.

19-04-08 11:03:26 - Quote! - @RonHee
RonHee
Oudgediende


WMRindex: 10.567
OTindex: 4.662
Call me old fashioned, een bekende uitspraak van Dame Edna.
Maar ik ben nog steeds een DJ die draait van CD en niet van MP3-4 bestanden die te downloaden zijn.
En heeeeeeeel soms nog van singles of elpees.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven