hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-3 08:00 - 74241 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

EHBO op middelbare scholen

01-07-07 00:36:47 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
.. Ter vervanging van bijvoorbeeld verzorging, tekenen, handarbeid, culturele en kunstzinnige vorming of muziek.

Blijkbaar vind Den Haag dat soort vakken nuttig. In de 3 jaar dat ik Handvaardigheid gehad hebt heb ik hoogstens wat lelijke stukjes hout kapot gezaagt en hier en daar een poppetje getekent. Je werk wordt niet eens op resultaat maar op bijv. inzet beloont.

Oftewel, de docents favoriete krijgen voldoende's en de rest een 5. (Believe me, ik maakte de lelijkste dingen en ik kreeg nog een 7 en een 8 voor niets). (Ja ik ben schijnheilig :P)

Een vak als bijv. EHBO is altijd nuttig, voor iedereen. Iedereen kan betrokken raken bij een ongeluk of een ongeluk zien gebeuren. Sterker nog, ik weet zeker dat dit op een enkeling na eigenlijk wel iedereen overkomen is.

Niet dat een minister dit ooit zal gaan lezen, maar wat vinden jullie van dit idee?

01-07-07 00:38:05 - Quote! - @Enkie
Enkie
Oudgediende


WMRindex: 2.511
OTindex: 18.336
Zeker waar, ik ben voor EHBO ipv bijvoorbeeld CKV.

Wow, zie dit :O Ik post in het POL-topic 8)

01-07-07 09:20:24 - Quote! - @Andreesie
Andreesie
Oudgediende


WMRindex: 1.051
OTindex: 44.629
ik ben voor EHBO als een vak ipv verzorging, of iig bij verzorging van een halfjaar lang ofzo...

01-07-07 11:22:01 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Goede zaak - ZHKH is levensbelangrijk

01-07-07 11:45:17 - Quote! - @Sto
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
In de plaats van CKV lijkt mij wel goed

01-07-07 13:03:45 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Z.H.K.H

ik mis mijn Instructiekaart (IK) 2-22

01-07-07 18:06:26 - Quote! - @mij
mij
Erelid


WMRindex: 619
OTindex: 1.024
S
ik heb ehbo gehad op de basischool, en dan niet 'in plaats van' maar gewoon er bij. overheid:S

01-07-07 20:09:46 - Quote! - @alweerdood
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
Quote:
Ter vervanging van bijvoorbeeld verzorging, tekenen, handarbeid, culturele en kunstzinnige vorming of muziek
Hmm, nee.
niet 'ter vervanging van', die vakken zitten er in omdat je ook je creatieve kant moet ontwikkelen.. Het zou wel een onderdeel van verzorging kunnen zijn, daar is het op zijn plaats...

01-07-07 22:04:03 - Quote! - @Martijn1994
Martijn1994
Senior lid

WMRindex: 287
OTindex: 1.366
Wnplts: Wnplts
S
goed idee, maar dan vind ik dat je idd een van die nutteloze vakken weg kan laten, zoals informatica en godsdienst

01-07-07 22:28:44 - Quote! - @chica
chica
Senior lid

WMRindex: 409
OTindex: 559
Wnplts: amsterdam
S
EHBO erbij. niet ipv.
EHBO krijg je ook heel vaak in het bedrijf waar je komt te werken. Ik heb ooit van m'n baas een cursus EHBO en BHVgehad. Ben je maar een paar avondjes mee zoet. Dus als vak op school ben je ook snel klaar denk ik. Dan moet je toch weer wat anders verzinnen voor dat uur.

03-07-07 14:31:16 - Quote! - @ChingChuan
ChingChuan
Actief lid

WMRindex: 88
OTindex: 2
T S
Wij krijgen EHBO op school - op de middelbare school. Het is geen apart vak maar iets 'er bij', zoals chica zegt - de lessen zullen op de 1e en 8e uren gaan vallen en je moet er minstens 2 per week volgen (van de 4). Maar wij zijn er wel 2 perioden mee zoet en elke periode duurt zo'n... 6-7 weken. Dat is wel wat langer dan een paar avondjes, niet? Oh, en het is ook nog eens optioneel.

Maar goed, als je 'nuttige' vakken wilt invoeren: Wat is nuttig? Dingen als handenarbeid zouden ook wel nuttig kunnen zijn omdat je dan eindelijk eens niet serieus bezig bent (alle andere vakken zijn zo... serieus zeg maar, er is weinig ruimte voor creativiteit). Als je een school wilt creeëren waar iedereen zijn plekje heeft, moeten dat soort vakken er ook zijn.
Niet dat ik goed was in handenarbeid, maar het is wel een afwisseling... Bij ons wordt EHBO dus ook als verlengstuk van de biologielessen gegeven en niet als apart vak.

En ja, hoewel vakken als CKV en KCV echt onzinnig lijken, denk ik dat ze uiteindelijk toch wel van pas komen... Je moet mensen op de één of andere manier toch wat besef van kunst bij brengen (en ja, ik ben ook 16 en heb 2 jaar KCV moeten overleven... De CKV groep had alleen maar handelingsdelen maar wij allemaal ED toetsen).

Dus ik sluit me maar bij de rest aan - er bij doen en vooral, optioneel. Net zoals vakken als filosofie, informatica (*jaloers*) en muziek (in de bovenbouw) op sommige scholen ook optioneel worden aangeboden. Dan kan iedereen namelijk zelf beslissen of je er tijd voor hebt enz.

03-07-07 18:59:47 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Bij ons op school komt het vak verzorging niet eens meer voor :P Maar ik had 't heel graag ipv handvaardigheid/tekenen/ckv gehad :P Dan had ik nog wat nuttigs geleerd in die uren die nu verloren zijn gegaan...

03-07-07 20:06:30 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Hebben jullie lessen liggen - mogen die gepost worden - lijkt me ontzettend interesant om te lezen en te leren

03-07-07 20:13:22 - Quote! - @Twaggy
Twaggy
Oudgediende


WMRindex: 1.552
OTindex: 9.593
Quote Martijn1994:
goed idee, maar dan vind ik dat je idd een van die nutteloze vakken weg kan laten, zoals informatica en godsdienst


tervervanging van godsdienst:ja je neemt je huiswerk toch ook niet mee naar de kerk?

05-07-07 09:02:08 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Als ik creatief wil zijn ga ik wel ergens anders naar toe, een club ofzo. Ik wil helemaal niet creatief zijn op school en geloof mij maar, wat je op school doet komt daar niet eens dicht bij in de buurt :nee

05-07-07 10:06:13 - Quote! - @Martijn1994
Martijn1994
Senior lid

WMRindex: 287
OTindex: 1.366
Wnplts: Wnplts
S
Quote Twaggy:

tervervanging van godsdienst:ja je neemt je huiswerk toch ook niet mee naar de kerk?


Nee inderdaad. het is echt compleet nutteloos.

05-07-07 19:00:12 - Quote! - @alweerdood
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
Quote Martijn1994:
Quote Twaggy:

tervervanging van godsdienst:ja je neemt je huiswerk toch ook niet mee naar de kerk?


Nee inderdaad. het is echt compleet nutteloos.
Ik vond en vind het nog steeds nuttig.. Dan leer je tenminste wat van de mensen(c.q. hun godsdienst) om je heen, en hun standpunten..

@Mmore ik weet niet wat jullie deden op school maar wij waren toch wel degelijk creatief bezig.. ontwerpen maken, uitproberen, met materialen werken.. Zeg niet dat dat niet nuttig is.. ik kan nu tenminste fatsoenlijk solderen bijvoorbeeld:P

13-07-07 11:13:54 - Quote! - @repelsteeltje
repelsteeltje
Senior lid

WMRindex: 148
OTindex: 9
Wnplts: Amersfoort
bij ons in het verzorgingshuis ben ik bedrijfshulpverlener en ben er wat blij mee dat ik weet wat ik doen moet in noodgevallen.
Het is me dus overkomen dat er een brandje was en dan is het prettig dat je weet hoe te handelen.
Hoe jonger je het leert dus al op school des te beter het is.

13-07-07 11:20:18 - Quote! - @RonHee
RonHee
Oudgediende


WMRindex: 10.567
OTindex: 4.662
EHBO gewoon een verplicht vak van maken. Ik heb vrijwillig al EHBO en reanimatie gedaan toen ik een jaar of 17 was, sta bij een voetbalwedstrijd en hen zie een man in elkaar zakken, direct reanimatie toegepast tot de ambu-broeders er waren: is nog steeds 1 van mijn beste vrienden uit Liverpool.

13-07-07 11:22:16 - Quote! - @Mmore
Mmore
Administrator


WMRindex: 1.439
OTindex: 15.022
Quote:
@Mmore ik weet niet wat jullie deden op school maar wij waren toch wel degelijk creatief bezig.. ontwerpen maken, uitproberen, met materialen werken.. Zeg niet dat dat niet nuttig is.. ik kan nu tenminste fatsoenlijk solderen bijvoorbeeld
solderen.. is dat met tin? Dat was leuk daar kon je leuk mee spelen :P

13-07-07 18:17:45 - Quote! - @Stevie
Stevie
Senior lid

WMRindex: 381
OTindex: 769
Wnplts: Culemborg
S
Quote Mmore:
solderen.. is dat met tin? Dat was leuk daar kon je leuk mee spelen :P

_O_

Handvaardigheid, tekenen, ckv en muziek mogen van mijn part allemaal geschrapt worden (of optioneel gekozen worden). Als je in die dingen geinteresseerd bent ga je er vanzelf wel aandacht aan besteden buiten school om. Waarschijnlijk zijn er in totaal 2 mensen in een hele klas die die dingen als nuttig ervaren, en er blij mee zijn (in mijn klas overigens 0), maar tegelijkertijd worden de overige 25 leerlingen gedupeerd.

En het ergste is nog wel dat je voor die vakken aanleg nodig hebt, waardoor het gewoon de grootste onzin is om daar verplicht mee aan te doen.

03-08-07 10:30:14 - Quote! - @Wilco
Wilco
Oudgediende


WMRindex: 5.099
OTindex: 7.913
S
het verschil tussen de basisschool en de middelbare school is denk ik voor zoiets als EHBO niet te overbruggen, ik heb het maar over bijv. mond-op-mond-behandeling, mond-op-neus-behandeling...

03-08-07 20:24:54 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Bij ons op de middelbare kreeg je EHBO gewoon standaard tijdens de verzorging.
Dat vind ik eigenlijk ook wel de goede plaats...
Ik vind ook dat EHBO verplicht gesteld moet worden op scholen. In het eerste jaar de cursus, en in de verdere jaren opfriscursusjes... EHBO is eigenlijk te belangrijk om niet te kunnen...

07-08-07 16:58:42 - Quote! - @Phoenix
Phoenix
Senior lid

WMRindex: 239
OTindex: 23
Wnplts: Utrecht
Even voor iedereen die hier is, als iemand in elkaar zakt en je denkt "shit ik heb geen EHBO" dan moet je gewoon eropaf rennen en net als op de tv hartmassage geven. Vergeet het beademen want je kan beter alleen massage geven dan tijd verspillen aan mislukte beademing (tijdens massage forceer je de patient ook een beetje te ademenen)

Dus de wijze les, in plaats van niets doen kan je veel beter stuntelen want dan heeft de beste man een veel grotere overlevingskans dan als je niets doet! (ook al kan je dan een paar botten breken, de man (of vrouw) zal je toch dankaar zijn omdat ze nog leven!)

-Rob

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven