hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 20 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Zwarte Piet

19-10-13 13:43:38 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Verenigde Naties doen Onderzoek naar 'domkop en knecht' Zwarte Piet.

Zwarte Piet. Racistisch of niet? Wat denken jullie?

22-10-13 14:25:29 - Quote! - @nietmeer
nietmeer

22-10-13 14:31:48 - Quote! - @Sto
Sto
Oudgediende


WMRindex: 6.021
OTindex: 14.071
Ik probeer me ook een beetje te verplaatsen in de buitenstaander, en ik kan me voorstellen dat het wat racistisch overkomt omdat ze echt bruin geschminkt worden ipv zwarte vegen. Ook is de pruik met zwarte krullen i.c.m. rode lippen een beetje out dated en mogelijk als racistisch te zien.

Maar een onderzoeker zou objectief moeten zijn, en deze Verene Shepherd komt met allemaal emotionele argumenten aanzetten. Ook geeft ze geen alternatieven, nee meteen afschaffen, en omdat sommige mensen ook Kerstmis vieren, moeten we sinterklaas maar afschaffen?

Iedereen jaar weer laait deze discussie op, maar hij is nog nooit zo hevig geweest als dit jaar (wat ik mij kan herinneren tenminste).

Ik zou zeggen, pas de pieten een beetje aan zodat iedereen redelijk tevreden kan zijn. Lekker zwarte vegen in gezicht, in de haren bijvoorbeeld houtskool smeren o.i.d. en het apenpakje mag blijven, want het blijft toch ook een soort hofnar!

Amen.

22-10-13 17:22:53 - Quote! - @Tom-Servo
Tom-Servo
Oudgediende


WMRindex: 19.823
OTindex: 17.809
Mijn oproep aan iedereen hier; stuur allemaal een protestbrief aan de VN; het liefst het hoofdkantoor in Amerika maar anders de vestiging in Den Haag. Het adres voor beide is hier te vinden. Ik heb zojuist in elk geval mijn protestbrief per email naar de VN-Nederland gestuurd. De brief naar het hoofdkantoor volgt zodra ik weer thuis ben.

25-10-13 20:48:53 - Quote! - @nietmeer
nietmeer

26-10-13 17:13:25 - Quote! - @BaardInDeKeel
BaardInDeKeel
Lid

WMRindex: 17
OTindex: 23
Wnplts: Borgerhout
Als je als niet-Belg of -Nederlander zegt dat Zwarte Piet racistisch is, begrijp je gewoon de cultuur totaal niet,wat natuurlijk helemaal niet noodzakelijk is als je niet in België of Nederland woont, maar dan moet je er ook niet over oordelen. Zwarte Piet is ook helemaal niet zwart van huid, het is roet dat zijn huid bedekt door huizen binnen te gaan via de schoorsteen. Wat doet Zwarte Piet trouwens verkeerd dat mensen het erg vinden om met hem in verband gebracht te worden? Hij is een aardige man. Hij geeft snoep en pakjes.

26-10-13 21:29:55 - Quote! - @FredDFreeloader
FredDFreeloader
Erelid


WMRindex: 781
OTindex: 1.860
@BaardInDeKeel: de roe. :$

26-10-13 21:51:00 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.623

26-10-13 21:52:43 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.623

26-10-13 21:54:14 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.623

26-10-13 21:55:09 - Quote! - @allone
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.832
OTindex: 90.623

26-10-13 22:29:48 - Quote! - @BaardInDeKeel
BaardInDeKeel
Lid

WMRindex: 17
OTindex: 23
Wnplts: Borgerhout

Maar wie kan dat nu iets schelen? Laten we gewoon allemaal een voorbeeld nemen aan Aalst en onze culturr in stand no matter what de VN denkt.

26-10-13 22:34:07 - Quote! - @Emmo
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.623
OTindex: 28.417
Als ik alles zo lees dan is het feest dat nu als Sinterklaas gevierd wordt aan veranderingen onderhevig. Prima. Op die manier is het een levende traditie.
Die veranderingen die hebben plaatsgevonden zijn gekomen omdat de meerderheid van degenen die het vierden het nodig vonden om die veranderingen door te voeren.

In dit geval echter worden die van buitenaf aangewezen. Ik vind het buitengewoon kwalijk dat mensen zoals die van het het Nederlands Centrum voor volkscultuur en Immatereel Erfgoed vinden, omdat een buitengewoon kleine minderheid, die ook nog niet eens tot de Nederlandse cultuur behoren, zich hier op irrationele gronden aan storen, dat die hele traditie maar eventjes veranderd moet worden.
Juist deze zouden wijzer moeten zijn. Het gaat om de Nederlandse Volkscultuur. En als het Nederlandse volk vind dat er een verandering moet komen, dan gaat dat vanzelf. Net zoals al die andere veranderingen min of meer vanzelf zijn gegaan.

Goed beschouwd zijn die veranderingen al begonnen. Het duurt alleen wat langer. Het is een traditie. Wordt dat naar de willekeur van een beperkt aantal mensen aangepast, dan houdt het op een traditie te zijn.

@BaardInDeKeel: Sinterklaas heeft, in verschillende vormen, al heel veel, en veel sterkere, pogingen het te veranderen of verbieden overleefd. Dat zal nu niet anders zijn. Sinterklaas is meer dan de intocht op televisie.

Laatste edit 26-10-2013 22:36

27-10-13 10:02:54 - Quote! - @BaardInDeKeel
BaardInDeKeel
Lid

WMRindex: 17
OTindex: 23
Wnplts: Borgerhout
true, maar dat is in opdracht van de Sint. Is de Sint dan ook beledigend voor oude mensen met een baard (al dan niet in de keel)?

16-11-13 17:48:20 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Usual Suspect NL

Waar of niet waar?

16-11-13 17:56:15 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Gaat het om recht en onrecht

Gaat het om vlaggenzwaaien en toorts licht

Gaat het echt om respect voor de mens?

Mag je een uitkeringstrekker dwingen niet voor zwarte piet te spelen - of krijgt die dan de zwarte piet toegespeeld?

17-11-13 18:27:46 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
ach ja.. de zwarte piet is doorgespoe.. gespeeld..

Ik heb iets leuks als traditie

De rattenvanger van Hamelen.
Kinderen verkleden zich..
en gaan door de stad/dorp
de rattenvanger vrolijk fluitend voorop..
de ouders achter de kinderen aan.

02-09-14 09:10:05 - Quote! - @nietmeer
nietmeer

12-11-14 09:17:43 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
De discussie gaat feitelijk allang niet meer over wel of niet zwart. Voor veel mensen is dit meer een discussie over of we eigenlijk nog wel baas zijn in eigen land. Steeds meer wordt toegegeven aan anderen: halal vlees, aparte uren voor mannen en vrouwen, accepteren dat vrouwen achtergesteld worden en geen hand krijgen etc. Mensen krijgen het gevoel dat we zo langzaam aan de regie kwijt zijn en het land overgenomen wordt door hen die nota bene als gast gekomen zijn en alles hebben gekregen wat je maar kan bedenken.

Daarom is m.i. deze discussie nu ook zo fel. Mensen pikken het niet meer dat een kleine groep zeurallochtonen geholpen door de (links) politiek correcte "weg met ons" elite steeds verder gaan, steeds meer eisen dat wij ons aan hen aanpassen.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven