hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 50 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Zetel inleveren of niet?

20-03-12 13:48:26 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Op alle nivo's in de politiek zie je dat als iemand uit een partij stapt, hij of zij niet de zetel teruggeeft aan de partij, maar die zelf houdt.

Dit is legaal, maar is het ook terecht? Immers de persoon heeft die zetel te danken aan de partij waarin hij/zij "groot" is geworden!

Ik vind dan ook dat men zijn zetel hoort in te leveren als men uit de fractie of partij stapt en dat dit wettelijk vastgelegd zou moeten worden nu niemand van de vertrekkers het fatsoen kan opbrengen om dit uit zichzelf te doen.

Wat vinden jullie?

20-03-12 13:58:27 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Als het een oud stoeltje is
Mag je hem wel meenemen hoor

20-03-12 14:39:16 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote @Opa Zot:
Als het een oud stoeltje is
Mag je hem wel meenemen hoor


Dank voor deze zeer zinvolle bijdrage die zo nuttig is voor de discussie.

20-03-12 14:42:37 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
geen dank zeer graag gedaan

20-03-12 14:54:36 - Quote! - @alexpiqu
alexpiqu
Senior lid

WMRindex: 134
OTindex: 143
Hmm.. Je kan hem zijn zetel ook niet zomaar afnemen..

Als wij gaan stemmen dan kunnen we stemmen op mensen die kans maken op een zetel.. Als het niet uitmaakte wie er op de zetel zit dan zouden we ook niet op mensen hoeven te stemmen, dan zou de partij volstaan..

Neemt niet weg dat ook ik vind dat hij zijn zetel moet inleveren. (je kan hem echter niet verplichten)

20-03-12 15:11:39 - Quote! - @Deus
Deus
Erelid


WMRindex: 240
OTindex: 2.514
De persoon kan heel veel voorkeursstemmen hebben verzameld dus ik vind dat de zetel een verworven recht is. Je kunt niet uitsluiten dat de persoon er zit met een hele stapel voorkeursstemmen dus ik zou het overlaten aan de de normen en waarden van degene die erin zit of hij/zij de zetel terug geeft, of aan de partij die maar goed moet overdenken wie hen vertegenwoordigd in de kamer.

Ik vind het wel goed zo. niet aankomen.

20-03-12 15:24:20 - Quote! - @alexpiqu
alexpiqu
Senior lid

WMRindex: 134
OTindex: 143
@Deus: Mijn punt, maar dan beter verwoord :) tnx

20-03-12 16:48:24 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Niet geheel mee eens: een persoon kan veel voorkeursstemmen krijgen (zie Verdonk: had er meer dan lijsttrekker Rutte)maar die krijgt hij/zij toch bij gratie van de partij: die heeft hem/haar immers groot en bekend gemaakt en voert ook de campagne! Komt zo'n persoon dan alleen blijken ineens veel stemmen weg (zie alweer Verdonk)


20-03-12 16:56:51 - Quote! - @alexpiqu
alexpiqu
Senior lid

WMRindex: 134
OTindex: 143
@Invisible: Dan zouden er nieuwe verkiezingen moeten komen om daar zekerheid over te krijgen.

Maar of dat nu wenselijk is...

Zomaar de zetel van deze man afpakken lijkt me echter geen goede keuze...

20-03-12 18:30:48 - Quote! - @Deus
Deus
Erelid


WMRindex: 240
OTindex: 2.514
@Invisible
Mee oneens. Partij campagne budget wordt niet in individuele leden gestoken volgens mij maar in de partij promoten. De partij wil gewoon de stem het liefst op de lijsttrekker hebben en geen moeilijk gedoe met een machtsvacuum door iemand met veel voorkeursstemmen.

Zie verdonk, rutte en VVD in de periode in aanloop naar splitsing.

Verdonk heeft denk ik gewoon de media effectief gebruikt om de partij en haarzelf te promoten wat haar die voorkeursstemmen opleverde.Verdonks stemmen komen juist voort uit het niet blind partij programma naleven maar het ter kwestie te stellen. Dat heeft haar een platform opgeleverd bij de nieuwsmedia om haar eigen boodschap te verkondigen en via dat kanaal heeft ze stemmers bereikt. Zo zie ik het tenminste.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven