hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 08:00 - 74451 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Het failliet der Nederlandse kenniseconomie.

30-12-11 01:30:58 - Quote! - @M-Cyclone
M-Cyclone
Oudgediende


WMRindex: 16.282
OTindex: 18.824
S
Na de langstudeerdersboete en het verhogen van het collegegeld voor tweede masters naar de lieve som van 10000 euro, is er een nieuw plan van Rutte c.s. tegen studenten. Het afschaffen van de basisbeurs voor studenten en het afschaffen van de OV-Chipkaart voor deze groep. Nu is die 90, dan wel 250 euro al geen vetpot, maar naar mijn mening wel een belangrijk steuntje in de rug. Naast "voltijd student" zijn bijbaantjes zeker noodzakelijk om het hoofd boven water te kunnen houden. En wat levert dit op? Een 800 miljoen euro. Volgens mij luidt dit plan het failliet in van de Nederlandse kenniseconomie en zal studeren weer iets worden voor de beter bedeelden onder ons. Bovendien is het zeer makkelijk om op studenten te bezuinigen omdat zij een klein deel van het electoraat vormen en daarom op de zetelverdeling weinig invloed zullen uitoefenen. Voor mij een totaal ondoordacht plan, dat zich enkel richt op korte termijn bezuinigingen en niet op investeren op de lange termijn. Wat jullie? Spui je mening!

30-12-11 12:44:15 - Quote! - @Thaiko
Thaiko
Erelid


WMRindex: 238
OTindex: 1.814
S
De politiek wilt dat Nederland een kennis en handelsland wordt. De politiek wilt dat wij andere landen gaan vertellen hoe het moet. Maar dat gaat niet zonder dat wij een goede opleiding krijgen. Wanneer dit gebeurd zie ik helse stakingen aankomen.

Zelf ga ik op de SP stemmen. Gewoon omdat die het minst willen bezuinigen op de zorg en het onderwijs. Dit vind ik persoonlijk de 2 belangrijkste dingen.

30-12-11 19:37:17 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Het mooiste moment was nog wel tijdens de uitreiking van de Academische Jaarprijs: Halbe Zijlstra die zegt dat er meer hoger opgeleiden en specifiek meer bèta's nodig zijn in Nederland. Je hoorde de hele zaal denken "Hou dan op met al het geld uit het onderwijs halen..."

30-12-11 19:44:27 - Quote! - @DreamerTje
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
Helemaal mee eens. Ik vroeg het me al vaker af. Ze willen heel graag tot de top 5 van beste kenniseconomieën horen. Het enige nadeel daarvan is, is dat het ze op deze manier dus nooit zullen gaan lukken. Volgens mij hebben ze dat niet helemaal door, want niemand heeft zin in een lening die oploopt tot in 50.000 euro of meer. Ze zijn echt compleet gestoord. Jammer dat ze niet luisteren naar de studenten, maar gewoon hun eigen plannetje trekken. Ze komen er nog wel achter dat het niet zal gaan werken. Die 800 miljoen kunnen ze ook wel ergens anders vandaan halen. Laat de studenten met rust!

02-01-12 14:37:59 - Quote! - @DeathJester
DeathJester
Erelid

WMRindex: 890
OTindex: 403
Wnplts: Roosendaal
Toch maar even mijn mening hierover geven.
Langstudeerboete; een goed initiatief. Voor een opleiding staat niet voorniets een gestelde periode, dat je deze met een jaar mag overschrijden is meer dan genoeg. Een enkele uitzondering voor bepaalde opleidingen als bijvoorbeeld geneeskunde, medicijnen en zware technische studies moeten kunnen, maar het gros van de studies moét in de gestelde periode af te ronden zijn.

Kosten tweede master; een goed initiatief. Als je een master hebt gevolg en afgesloten kun je best aan het werk gaan, de kans is groot dat je een goedbetaalde baan vindt, waarna je een tweede master in deeltijd kunt gaan volgen. Er zijn genoeg mensen die dit doen of hebben gedaan, voorzie hier geen problemen voor de kenniseconomie.

Afschaffing basisbeurs en OV; geen goed initiatief. De basisbeurs is voor velen noodzakelijk om te kunnen studeren, echter vind ik ook niet dat hij omhoog zou moeten. Het moet een beetje van twee kanten komen. Later wordt ook van je verwacht dat je hard werkt en een bijbaantje naast je opleiding is goed te doen. Hier spreek ik uit ervaring. De OV-jaarkaart is vaak een noodzakelijk product, de kosten van het OV zijn dermate hoog dat een student deze moeilijk kan betalen, ik zie dit als een goede stimulans. Dit geeft studenten overigens ook de kans om bijvoorbeeld thuis te blijven wonen, bespaart ook weer op de kosten.

02-01-12 16:29:26 - Quote! - @DreamerTje
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
@DeathJester: Ik reageer even op jouw laatste onderdeel: Afschaffing basisbeurs en OV. Jij mag best uit ervaring spreken dat een bijbaantje naast je studie mogelijk is. Voor sommigen is dat helaas niet het geval. Ik spreek zelf namelijk ook uit ervaring dat het mij nooit zal lukken om een normale bijbaan bij mijn studie te hebben. Ik doe de PABO, klinkt redelijk makkelijk (is het ook), maar als je kijkt naar hoeveel werk wij moeten verrichten in vergelijking met andere opleidingen, dan doen wij echt ontzettend veel 8O Er wordt ook niet voor niks gezegd dat de PABO een vrij zware opleiding is. Niet qua niveau, wel qua het werk wat je moet verrichten. Dit zal vast niet alleen gelden voor de PABO, dus kijk ook verder dan je neus lang is en zeg niet zomaar dat het hebben van een bijbaan makkelijk te doen is, want dat is dus voor sommigen echt niet het geval.

03-01-12 09:32:25 - Quote! - @DeathJester
DeathJester
Erelid

WMRindex: 890
OTindex: 403
Wnplts: Roosendaal
@DreamerTje: PABO is een opleiding waar je met gemak een bijbaantje bij kunt hebben. Zowel mijn collega weekendhulp bij mijn huidige bijbaantje als mijn nichtje (die overigens 2 bijbaantjes heeft) volgen de opleiding PABO. Ik kijk dus ook verder dan mijn neus lang is. Het kan zijn dat je voor een opleiding veel moet doen, maar dan moet je maar wat korten op je andere activiteiten.

Als je nu gaat zeuren dat zij beide dan wel 'erg slim' moeten zijn; mijn collega heeft hiervoor MAVO gevolgd en een MBO-4 opleiding afgerond. Zij is gewoon gedreven. Mijn nichtje heeft, met een jaar extra voor een aantal vakken, haar HAVO gehaald en is van daaruit PABO gaan doen.

Zelf ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek. Ik woon in Roosendaal en doe dit onderzoek in Zoetermeer. Dagelijks ben ik 4 uur bezig met reizen (2 uur heen, 2 uur terug). Ik sta om 05:30 op, vertrek om 06:30 en ben om 19:00 thuis. Daarnaast werk ik minimaal 1, regelmatig 2 dagen in het weekeinde op het outlet bij Roosendaal - Rosada.

Zoals ik al zei, kort maar wat op je andere activiteiten, het is wel degelijk mogelijk.

03-01-12 11:26:16 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote DeathJester:
Langstudeerboete; een goed initiatief. Voor een opleiding staat niet voorniets een gestelde periode, dat je deze met een jaar mag overschrijden is meer dan genoeg.


Nu maak je de impliciete aanname dat de vastgestelde periode reëel is.

03-01-12 15:19:05 - Quote! - @DreamerTje
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
@DeathJester: Ik kom zelf van VMBO Kader af en heb daarna 4 jaar MBO gedaan. Dus zoiets zou ik zelf niet zeggen :/

Korten op mijn andere activiteiten? Het ligt denk ik eerder aan waar je de prioriteiten neerlegt. Wie weet doe ik wel helemaal niks naast mijn studie en heb ik het alsnog heel erg druk. Welke activiteiten zou ik dan moeten korten? O+ Nu wil ik niet suggereren dat ik niks anders doe hoor, want ik heb het naast mijn studie al druk genoeg. Korten op andere activiteiten vind ik bullshit, ik wil dat niet. Maar naast die andere activiteiten vraagt nog steeds mijn studie veel aandacht. Misschien komt dat wel omdat ik mij niet goed kan concentreren en vaak de aandacht ergens anders neerleg dan bij m'n werk.
En ja, dan kun jij wel gaan zeggen dat ik me maar moet focussen op mijn werk en verder niks moet doen, maar zo werkt dat niet. En daarin zal ik echt niet de enige zijn ;)

03-01-12 16:32:31 - Quote! - @DeathJester
DeathJester
Erelid

WMRindex: 890
OTindex: 403
Wnplts: Roosendaal
@DreamerTje: ik gebruikte het enkel als voorbeeld, in jouw geval dus niet van toepassing :) zelf heb ik namelijk wel VWO gedaan en ben ik aan een HBO opleiding begonnen. Het verschil tussen mij en havisten was goed te merken. Overigens wil ik wel even zeggen dat ik liever met mensen samenwerkte die doorgestroomd waren van het MBO, op de een of andere manier zijn zij meer gedreven omdat het een 2e opleiding is! (Ja, ik complimenteer je :))

Maar het is inderdaad zo waar je je prioriteiten legt, ik vind dat als je een opleiding volgt dit je eerste prioriteit moet zijn, de tweede moet zijn hoe je het gaat bekostigen. Als deze twee activiteiten alle tijd in beslag nemen, so be it. Studeren is een keuze, geen recht of verplichting (vanaf je 18e/m.u.v. uitzonderingen).

03-01-12 16:33:40 - Quote! - @DeathJester
DeathJester
Erelid

WMRindex: 890
OTindex: 403
Wnplts: Roosendaal
@Ikke: Dat doe ik ja, als het gros van de studenten binnen de gestelde periode (of mét de toegestane uitloop die er nogsteeds is!) kan afstuderen voorzie ik hier geen problemen.

03-01-12 17:24:14 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@DeathJester: Dat geldt zeker niet voor de technische opleidingen. Daarvoor is 5 jaar over het algemeen gewoon te kort.

04-01-12 00:07:07 - Quote! - @DreamerTje
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
@DeathJester: Tuurlijk ligt mijn prioriteit bij mijn studie. Daarnaast kan ik het bekostigen door te werken in de zomervakantie en door de stufi van de IB-groep. Dan ligt verder niet mijn prioriteit hoe ik mijn studie kan bekostigen, maar bij hoeveel geld ik zoveel mogelijk kan besparen in 1 maand :') Ik ben en blijf een student en probeer daar zoveel mogelijk van te genieten. Ik wil mij niet druk maken om of ik mijn studie kan bekostigen, want ik weet dat de IBgroep daar nu zijn steentje in bijdraagt.
Dat dit dus nu gaat veranderen is zeker unfair, want ik denk dat niet veel mensen hun prioriteit hebben liggen bij hoe zij hun studie kunnen bekostigen. Jij vindt dat daar wel prioriteit naar toe moet. Dat is je eigen keus. Dan zijn er nog heel veel andere mensen die dat niet vinden en vinden dat studeren voor iedereen mogelijk moet en kan zijn. Dat dit nu voor veel mensen onmogelijk wordt gemaakt is dus hartstikke dom als ze in Den Haag graag tot de kenniseconomieën willen behoren..

04-01-12 08:27:35 - Quote! - @DeathJester
DeathJester
Erelid

WMRindex: 890
OTindex: 403
Wnplts: Roosendaal
@Ikke: De meeste opleidingen (ook technische) kunnen drastisch ingekort worden. Als ik zie hoeveel tijd mijn vrienden, die technische opleidingen volgen, over hebben dan moet dat mogelijk zijn. Mijn eigen opleiding had zo ook ingekort kunnen worden. Als ik maar 3 (vaak) halve dagen in de week les heb ben ik voorstander van meer lessen/lesstof en zo de studie inkorten. Hier zou best eens (en dan vooral bij de alpha studies) onderzoek naar gedaan kunnen worden denk ik zo...

@DreamerTje: sorry dat ik nu op de politieke tour ga, maar dit vind ik dus een voorbeeld linkse gedachtengang. De belastingbetaler moet maar opdraaien en ervoor zorgen dat iedereen kan studeren. Nee, als je wil studeren werk je er maar voor. Jij wil studeren, dat is jouw keuze, betaal het ook maar.

Ik ben het wel met je eens dat er een groep mensen is die het niet meer kan gaan betalen, maar als ze écht willen zullen zij ervoor werken. De hardste werkers zullen hiervoor ook beloond worden. Het is maar net de insteek.

/edit: natuurlijk is het wel krom dat het huidige kabinet wel 'eeuwige student' heeft kunnen spelen en zij dit voor anderen niet meer mogelijk maken.

Overigens vind ik taferelen zoals in Engeland ook te ver gaan, drastische verhoging van alle collegegelden.

04-01-12 11:38:31 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@DeathJester: Ik weet niet over welke technische opleidingen jij het hebt, maar als ik kijk naar mijn opleiding kan dat zeker niet korter. In de bachelorfase hebben we drie jaar lang gemiddeld 30 uur college per week gehad, met daarnaast nog eens een aantal fulltime practica en een bachelor eindproject van drie maanden. En dan nog is de opleiding niet diep genoeg (er zit bijvoorbeeld nauwelijks biofysica in), maar er is simpelweg geen ruimte om nog meer stof in drie jaar te proppen. Verder heb ik vrienden die studies als lucht- en ruimtevaarttechniek en elektrotechniek volgen, die hebben ook echt geen tijd om in te leveren.

Nu is het natuurlijk heel makkelijk om alle studiekosten maar lekker af te schuiven op de student zelf. Maar je eigen studie bekostigen door bijvoorbeeld deeltijd te studeren is tegenwoordig bijna niet meer te doen. Wat voor baan kun je nu nog krijgen met alleen maar een havo- of vwo-diploma op zak? Dan ben je tien jaar bezig met sparen om alleen al door je bachelor heen te komen. Verder lenen sommige studies zich niet voor deeltijd (mijn studie bijvoorbeeld). Dan roep je natuurlijk: 'dan werk je toch eerst en ga je dan studeren :D', maar dat is zelfs voor de meest gemotiveerden een zware opgave en nogmaals: met het salaris dat je tegenwoordig met een vwo-diploma kunt verwachten ben je een eeuwigheid bezig voordat je kunt studeren en dan moet je na je studie nog een carrière zien op te bouwen.

Wat het hele gebeuren nog oneerlijker maakt, is dat er dan dubbel geprofiteerd wordt van de student: eerst moeten ze hun eigen studie betalen en vervolgens mogen ze wel alle sociale premies en belastingen gaan ophoesten met het salaris van de goedbetaalde baan waar ze voor geleerd hebben. Ik meen me van vorig jaar een artikel te herinneren in de NRC waarin werd uitgezocht wie hoeveel belasting betaalt, waaruit bleek dat de rijkste tien procent van de huishoudens iets van zeventig procent van de inkomstenbelastingen betaalt (ik kan het artikel zelf zo snel even niet vinden, helaas). En ik vind het prima als de bakker en de slager mijn studiefinanciering niet willen betalen (populair argument), maar dan betalen ze ook maar lekker zelf hun aow. Zo werkt het nou eenmaal in Nederland, we zorgen dat iedereen zoveel mogelijk gelijke kansen heeft. Persoonlijk vind ik dat een goed idee.

Dan eindig ik met een citaat van de briljante Carl Sagan in een interview met NASA magazine in 1992, wat helaas steeds 'waarder' wordt (Sagan heeft het uiteraard over de Verenigde Staten, maar het meeste is ook van toepassing op Nederland):

"We live in a society absolutely dependent on science and technology and yet have cleverly arranged things so that almost no one understands science and technology. That's a clear prescription for disaster. Every day there are decisions being made in Washington that will affect our future, things like information superhighways and reduction of nuclear arsenals, research on AIDS, whether drugs that ease the pain of those who are dying should be decriminalized, what is the best way to make sure that America continues as a leader in industrial technology, how to deal with the depleting ozone layer, and global warming. There's hardly an aspect of modern society that doesn't depend on intelligent decision-making in science and technology. We are supposed to be a democracy. The people are supposed to make sure that their representatives vote correctly. How can they do that if they don't know what the issues are and can't understand them?"

We hebben als land hoogopgeleide mensen nodig, niet alleen voor de 'kennis'-economie die ze ons willen aansmeren (voorlopig nog een aanfluiting met alle bezuinigingen op het onderwijs), maar voor ons algemene vermogen om goede besluiten te nemen. We gaan er als land echt niet op vooruit door te bezuinigen op onderwijs.

04-01-12 15:25:58 - Quote! - @DreamerTje
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
@DeathJester: Nou, misschien ben ik ook wel links, duh. Werken voor je geld, offcourse. Maar studeren moet niet iets worden wat alleen de rijken kunnen betalen. Wat dat betreft ben ik het eens met Ikke. Alles wordt maar steeds duurder en duurder en als ze gaan bezuinigen op het onderwijs is dat echt 1 van de allerslechtste dingen die ze hebben kunnen doen in dit kabinet. Zeker met het oog op de toekomst waarin steeds meer ICT banen nodig zijn. Dat zal dan niet meer te betalen zijn, waardoor je jezelf alleen maar meer het slop in trekt. Eigen schuld, dikke bult. En wie mag er weer voor opdraaien, jawel! De student. Laat de rijkerds maar wat meer betalen, zij hebben tenslotte genoeg geld. Stop met de bonussen, gooi er ambtenaren uit. Er zijn er véél te véél. Als daar nou eens op bezuinigd wordt, ipv het onderwijs, dan gaan we er misschien nog eens op vooruit. Nu zeker niet.

04-01-12 15:45:53 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote DreamerTje:
als ze gaan bezuinigen op het onderwijs is dat echt 1 van de allerslechtste dingen die ze hebben kunnen doen in dit kabinet


Ere wie ere toekomt :P

Halbe-heffing = kabinet;
Afschaffen stufi = parlement.

04-01-12 15:46:54 - Quote! - @DreamerTje
DreamerTje
Oudgediende


WMRindex: 1.305
OTindex: 19.848
T S
Ach. Het is toch allemaal een pot nat daar :P

07-01-12 20:21:34 - Quote! - @M-Cyclone
M-Cyclone
Oudgediende


WMRindex: 16.282
OTindex: 18.824
S
Hmm, volgens mij een best belangrijk onderwerp, en dan niet zo heel veel reacties. Geeft toch maar weer aan, wat voor ver-van-mijn-bedshow dit is voor de meeste mensen.

20-01-12 14:08:26 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Halbe Zijlstra heeft zijn wetsvoorstel voor het 'hervormen' van de studiefinanciering in de masterfase ingediend. Het hele stuk is op de website van het Ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te vinden.

Ik heb nog geen tijd gehad om alle 44 pagina's aandachtig te lezen, maar van de snelle 'once over' die ik het document tot nu toe heb kunnen geven, wordt het kiezen voor een masteropleiding voorgesteld als pure zelfverrijking (in de zin van geld). Er wordt met veel getallen gestrooid waaruit moet blijken dat studenten die voor een masteropleiding kiezen, veel meer gaan verdienen dan studenten die dat niet gedaan hebben en dat de overheid dat niet hoeft te subsidieren (sorry voor het ontbreken van een trema op de eerste e, mijn computer doet even raar). Wat daarbij voor de handigheid even vergeten wordt, is dat de overheid ook meeprofiteert van een hogere opleiding. Meer verdienen staat gelijk aan meer belasting betalen. Daarnaast trekken hogeropgeleiden (zeker in velden als wetenschap en techniek) innovaties en grote bedrijven aan, wat weer gelijk staat aan meer belastinginkomsten voor de overheid (dit is even heel kort door de bocht, want zo simpel werkt de realiteit uiteraard niet).

21-01-12 19:56:38 - Quote! - @M-Cyclone
M-Cyclone
Oudgediende


WMRindex: 16.282
OTindex: 18.824
S
@Ikke: O ja, die maatregel is er ook nog. Ja, we gaan de goede kant op!

06-06-12 14:08:18 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Verbeter je de kennis economie van top-down alleen?

06-06-12 19:25:01 - Quote! - @Kristel
Kristel
Oudgediende


WMRindex: 3.529
OTindex: 5.364
T S
Behalve dan de economie studenten, want die weten dat het honorarium dat ze in de toekomst ontvangen de moeite is om even door te zetten.

11-12-12 08:42:01 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
van lintjes knippen een nationale economie maken - is uiteindelijk door het lint gaan.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven