hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 23 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Griekenland

24-05-11 07:04:49 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
Quote:

Uit egoïstische overwegingen
stem ik voor steun aan griekenland
als u wilt weten waarom
start een discussie


Buiten griekenland zijn er nog een paar andere landen die onze hulp goed kunnen gebruiken.

De steun aan Griekenland is meer dan het dempen van een put - maar ook het voorkomen dat de put gedempt wordt door partijen die een probleem voor onze toekomst als Europa kunnen betekenen.

Verder wil ik er op wijzen dat alle Europese landen deel uit maken van ons Europa.
En als we dat idee niet kunnen bevatten we uit Europa moeten stappen - met de nodige consequenties.

Het is ieder voor ieder en niet alleen graaien als er wat te graaien valt - en weg kijken als er iets gegeven moet worden.
Wel graag naar Griekenland voor vakanties
als die maar betaalbaar zijn en blijven.


24-05-11 12:50:26 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
De Europese Unie heeft ons tot nu toe veel opgeleverd. Soms lijkt dat niet zo omdat Nederland netto betaler is maar er is ook een grote geldstroom als gevolg van export.
Die export is mogelijk gemaakt door de EU.

Ook Griekenland, Spanje, Ierland en Portugal maken deel uit van de EU en dragen zo bij aan het succes van onze economie.

Natuurlijk is het zo, dat elke lidstaat moet zorgen voor de omstandigheden die stabiliteit waarborgen. Te grote schulden moeten worden weggewerkt. De financiële huishouding moet in orde zijn.
Soms lukt dat niet.

Dan ben ik van mening dat de andere lidstaten in moeten springen (uit eigenbelang!) en dus hulp moeten bieden.

De schuld geven aan Griekenland in dit geval is misschien wel iets te kort door de bocht.
Ook in Nederland staat iedereen op z'n achterste benen als er bezuinigd moet worden. Dat resulteert in acties, stakingen en mogelijk zelfs de val van een kabinet.
Niets menselijks is ons nu eenmaal vreemd. Het hemd is altijd nader dan de rok.

De situatie is nu zo, dat massaal geroepen wordt dat de Grieken maar van alles moeten inleveren. Dat is iets te makkelijk gezegd vanuit hier. Griekenland is niet een rijk land. Er leven veel mensen die het zeker niet breed hebben (understatement)
Een belangrijke bron van inkomsten (toerisme) wordt behoorlijk om zeep geholpen door de zogenaamde All-inclusive resorts die meestal in buitenlandse handen zijn. De plaatselijk middenstand heeft het hierdoor erg zwaar.

Laten wij (naast de noodzakelijke financiële steun) ook helpen door niet meer een all-inclusive vakantie te boeken maar gewoon een leuk hotel of appartement bij de plaatselijke bevolking. Alle beetjes helpen.

17-06-11 10:36:28 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Een mooi artikel met van alles en nog wat, vrij helder lijkt het me.

17-06-11 13:26:09 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
@Grouse: al voor de Grieken toetraden wist iedere gewone Nederlander dat het mis zou gaan gezien de opvattingen daar. Alleen de politiek elite moest en zou het ons door de strot duwen, zoals wel meer vanuit Brussel ons erdoor geduwd wordt.

Ze hebben het zelf bewust verkloot, laat ze ook zelf de gevolgen dragen. Onze banken en pensioen instellingen kunnen het aan, die hebben amper belangen meer bij de Grieken.
(Iets wat de Jager overigens wil verhelpen: hij wil dat onze pensioenfondsen en banken er weer flink instappen, zodat we alsnog kapot gaan. Fijne minister hebben wij.....)

Het artikel: vooral dat van Welink is interessant. Dat is de man die geen enkel gevaar zag in Icesave. En ook niet in DSB. Waardoor hij nu geen nieuwe termijn meer mag krijgen. En die moeten we nu op zijn woord geloven?

Het is beter om de ondergang van Griekenland te accepteren en te verwerken, dat is uiteindelijk vele malen goedkoper dan maar geld erin blijven pompen ten koste van onze eigen pensioenen etc. Los nog van de voorbeeldwerking naar andere zwakkere broeders toe, die dan zeker zullen willen voorkomen dat zij ook failliet gaan.

En al die Grieken die nu staken en zo de economie verder om zeep helpen zouden eens moeten beseffen dat failliet nog veel ergere gevolgen heeft. Het zou de Griekse vakbonden sieren als ze dat eens erkenden ipv door te staken en het land helemaal te vernielen.

17-06-11 13:29:29 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Waarom de ING en ABN wel geholpen en de DSB niet? Grote jongens/grote maatjespolitiek? Wat mij betreft mag Griekenland failliet gaan, maar besef dan wel dat de euro op klappen staat en we weer terug naar de gulden kunnen mettertijd. Van mij mag het, maar wie gaat daar de kosten van dragen?

17-06-11 13:34:11 - Quote! - @Kolleke
Kolleke
Erelid


WMRindex: 1.240
OTindex: 6.293
Kpuc: Dat komt ook op onze nek. Het is dus een kwestie van door wíe of wát we gebeten worden.

17-06-11 13:39:22 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Een kleinere Euro van een aantal sterke landen kost e.e.a. aan invoeren, maar zal uiteindelijk veel meer opleveren.

Maar ook terug naar de Gulden is geen ramp: zie Denemarken die ook niet in de Euro zit en het prima doet. Om over de Zwitsers maar te zwijgen.

17-06-11 13:40:32 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Je vergeet iets Invisible, wij hebben dus wel alle kosten van die overstap gehad, de Denen en Zwitsers niet, scheelt een flinke hap uit de koek, of niet?

17-06-11 13:45:48 - Quote! - @yes_my_dear
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Ik moet er niet aan denken om weer terug te moeten naar de Euro, met het werk alles omrekenen, en als je even in Duitsland boodschappen wilt doen moet je eerst geld wisselen... De Euro is veel beter voor de economie!

17-06-11 13:48:41 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
@yes_my_dear: De euro is ook erg slecht voor de portemonnee 8O Mjah, we zien t allemaal wel, men vroeg zich gister op de buis ook af waarom Nederlanders niet massaal gaan staken met deze bezuiningsronden. Ik denk omdat we veel te lam zijn geslagen door de jaren heen. Ik weet in elk geval eén ding, als ik een zalm vang, dan gaat de kop eraf en de rest in de pan :-:

17-06-11 14:03:49 - Quote! - @yes_my_dear
yes_my_dear
Oudgediende


WMRindex: 1.205
OTindex: 17.061
S
Als we teruggaan naar de gulden wordt weer alles dusdanig omhooggeschroefd dat het nog slechter wordt in de portemonnee...

Er dat er bezuinigd moet worden dat is logisch, niet alleen hier, maar overal.. ik vind wel dat als Griekenland geholpen wil worden er daar consessies gedaan moeten worden! O.a. op de pensioenen! Hier wordt de pensioenleeftijd omhoog geschroefd, dat mag daar ook!! Het hoeft niet gelijk met 10 jaar, maar een paar jaar mogen ze toch zeker wel inleveren!!

Edit: Als je die Zalm in de pan doet meld het dan even dan kom ik ff langs (A)

17-06-11 14:25:50 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Wel 10 jaar erbij, eigenlijk 14 jaar. Dan gaan ze ook met 67 net als wij straks.

En terug naar de gulden of een kleinere euro kost geld, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

17-06-11 14:28:48 - Quote! - @Kameleon
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Invisible, nog meer mensen zullen protesteren als je in 1 keer 10 jaar erbij gooit. Ik zou zeggen dat het beter is om het in stappen te verhogen, elk jaar +1 jaar op de AOW-gerechtigde leeftijd ;)

17-06-11 14:55:18 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
En wij moeten dan nog jarenlang goed vinden dat wij moeten bezuinigen en langer moeten werken, zodat zij vele jaren eerder met pensioen kunnen dan wij? Dacht het niet......

17-06-11 15:14:55 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Vergeet ook even niet dat wij in Nederland op een iets hogere standaard leven Invisible, zowel qua knaken als de verwachte leeftijdshoogte.

18-06-11 12:22:33 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Wilders doet aangifte van bedreiging door domme Grieken.

Restauranthouder wordt door domme Hollanders lastig gevallen en te kakken gezet.

Beide fout, alleen snappen de Grieken tenminste dat je niet de werkende mens moet lastigvallen als de politiek de fout ingaat!

18-06-11 12:25:18 - Quote! - @Kameleon
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
Quote @Invisible:
En wij moeten dan nog jarenlang goed vinden dat wij moeten bezuinigen en langer moeten werken, zodat zij vele jaren eerder met pensioen kunnen dan wij? Dacht het niet......

Dat vind ik dus zo zielig hè, zij mogen het, dus mogen wij het ook maar.
Hou toch op man, Nederland en Griekenland zijn niet gelijk, zoals Kpuc al zegt. Jouw argument is in dit geval dus volstrekt onterecht geplaatst.
Wij kunnen ze alleen helpen door ze te ondersteunen, soms kun je iets niet alleen, dan heb je hulp nodig. Soms gaat het dan nog fout, en dan is de EU een vangnet in dit geval en de omringende landen houden het vangnet gespannen om de riskante landen op te vangen.

06-07-11 21:22:21 - Quote! - @MadKhorne
MadKhorne
Senior lid

WMRindex: 681
OTindex: 38
Wnplts: Tilburg
Mijn zus woont in Griekenland. Zij heeft een vrij grote vrienden/kenissenkring van veelal "autochtone" grieken opgebouwd daar.

Een aantal weken terug hadden we het er zo eens over en zij kent welgeteld 1 persoon die voor zijn 60ste met pensioen is gegaan. (dat was een dokter)

Nu weet ik dat wanneer je daar op vakantie gaat je door de vaak "relaxe" houding van de mensen daar wel eens een vertekend beeld kunt hebben van de mentaliteit maar ik denk toch echt dat het hele "55 met pensioen" gebeuren iets is wat door de media en/of politici geheel uit het verband is gerukt.


Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven