hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-4 18:00 - 74417 artikelen - nu online 27 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Misdaad/ misdadiger zijn loont

04-12-10 08:11:04 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Afgelopen week heeft het CBS weer een aantal cijfers bekend gemaakt rond de misdaad. Het betreft hier het jaar 2007, ze lopen een beetje achter. Opmerkelijk erin : van de woning en autoinbraken leid uiteindelijk slechts 4.2% tot een straf. De overige 95,8% wordt ongestraft/opgelost gepleegd. Dus wie zegt dat misdaad niet loont? Als je daarbij betrekt dat in zeer veel gevallen geen eens aangifte meer wordt gedaan, is het cijfer nog triester.

Een ander lichtend voorbeeld hoe justitie met de crimineel en gewone burger omgaat is John Sableroll, die in Leidschendam op 3 april 2009 ingreep bij een gewapende overval op een snackbar en daarmee de aanhouding van de drie daders bewerkstelligde. En ook nog dapper genoeg was om openlijk te getuigen in de rechtszaak, dat mocht namelijk niet anoniem.

Het allereerste wat politie onderzocht was of John geen geweld had gebruikt als ongewapende tegen de gewapende criminelen. Je moet wel prioriteiten stellen nietwaar?

In het verdere proces was de aandacht er ook vooral voor de criminelen die hierbij volledig in de watten gelegd. Ook al was er 1 bij die net vrij was na een ander geweldsdelict. De rechters waren erg bezorgd of het vervoer wel goed was geweest, of ze niet wat wilden drinken etc. John moest wachten op de gang en kreeg niets. Behalve gapende en ongeintereseerd in dossiers bladerende rechters toen hij zijn getuigenis moest doen. Zijn ervaring was dan ook niet echt positief.

In de rechtbank zat familie van 1 van de daders direct achter John en hij kreeg menig bedreiging te horen. Over een maand komt de eerste dader vrij.

De daders werden uiteindelijk ook veroordeeld tot het betalen van 600 euro ieder en 1.500 voor John;s advocaat. Tot nu toe is er 25 euro betaald en meer komt er niet want de daders hebben geen zin om te betalen en justitie vind dat best. Moeten wij eens proberen bij een boete voor 4 km te hard, zeggen dat we geen zin hebben om te betalen. Dan is justitie ineens wel actief.....

Je kan je voorstellen dat John na alles enige bezorgdheid kent.

Zo ging het dus anno 2009. Zo gaat het anno 2010 ook nog (te veel). Hoe je ook over dit kabinet denkt, mij lijkt dat als ze op dit punt eindelijk eens de prioriteiten goed weten te krijgen het een zegen is voor dit land!

04-12-10 09:29:04 - Quote! - @alweerdood
alweerdood
winnaar PW 06


WMRindex: 852
OTindex: 5.796
Het probleem is dat we inmiddels teveel back-up systemen hebben, het hele systeem zit dichtgetimmerd om ervoor te zorgen dat top-advocaten geen kans hebben om hun cliënt op vormfouten vrij te krijgen... En dat uit zich in de kleinere zaken doordat de regelingen daar een idiote en averechtse uitwerking hebben...

05-12-10 08:33:32 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het is jammer dat je geen totaalbeeld van die cijfers liet zien :(

05-12-10 16:36:47 - Quote! - @chevalier688
chevalier688
Senior lid


WMRindex: 169
OTindex: 1.224
S
Voor deze misdadiger loont het in elk geval niet :)
link

05-12-10 21:01:39 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote chevalier688:
Voor deze misdadiger loont het in elk geval niet :)
link


En typisch een voorbeeld waarvan ik vind dat het eigen schuld dikke bult / beroepsrisico voor de dode dader is en het schandalig is dat de juwelier is opgesloten.

06-12-10 09:38:44 - Quote! - @AnGeL86
AnGeL86
Senior lid

WMRindex: 570
OTindex: 5
@Ivisible

Daarom gaan er zijn er steeds meer mensen die willen dat het rechtsysteem word aangescherpt.

Criminelen lachen erom als ze moeten zitten hier in Nederland en waarom ook niet.

Ze hebben keuze uit verschillende avondmaaltijden (ik moet maar eten wat de pot schaft)
Ze hebben TV,Xbox360, DVD speler etc etc ow en ze mogen gewoon werken weliswaar voor 1 a 2euri per uur maar toch.En als puntje bij paaltje komt dan word de crimineel beschermd en word het slachtoffer aan zijn/haar lot overgelaten.

En dat noemen ze dan gevangenis straf...
En lachertje dus...

06-12-10 10:26:13 - Quote! - @No_u
No_u
Senior lid

WMRindex: 348
OTindex: 477
@AnGeL86:

Yep, en dan wordt er bezuinigd op onderwijs, gezondheidszorg en cultuur. Ze moeten maar eens beginnen met alle luxe electronica uit gevangenissen te verwijderen.

Nog enkele anekdotes uit mijn ervaring.
Paar maanden geleden was er ingebroken bij een collega. Het hele huis was overhoop gehaald, veel spullen waren stuk gemaakt. Er waren waardevolle spullen (electronica, sierraden, etc.) gestolen, al met al een behoorlijke financiële schade.

Hij belde dus de politie. Uren later kwamen er inderdaad agenten bij hem langs. Een van de agenten zei tegen hem dat hij beter geen aangifte kon doen, omdat ze toch geen tijd hadden om ernaar te kijken.

Nog een:
Een tijdje terug was de fiets van iemand die ik ken gestolen. Opzich helemaal niets geks hier in Mokum; ik doe er niet eens meer aangifte van, er wordt toch niets mee gedaan. Alleen dit was een speciaal geval, omdat hij, zoals dat netjes in de reclamespotjes wordt omschreven, foto's van het hele proces had gemaakt met zijn telefoon, waarbij de dader duidelijk zichtbaar was.

Dus hij belde de politie. Toen werd hem gezegd dat aangifte doen online kon, en de hoorn werd er meteen opgelegd. Nadat dit 3x herhaald was, is hij maar naar het bureau gegaan. Daar werd hem uitgelegd dat ze 'wel eens problemen met die man gehad hadden, en er niet meer heen gingen'.

Ik ken nog een aantal van dit soort gebeurtenissen uit mijn directe omgeving, maar het lijkt me overbodig om die te beschrijven. Dit maakt mijn mening over de zaak wel duidelijk: hier ligt 'm de fout al. Ons politieapparaat is log, traag en onvriendelijk/onbehulpzaam naar slachtoffers. Ik blijf het zeggen: meer blauw werkt niet. Het blauw dat er is, is er voor verkeersboetes en rijden zonder licht. Dat moet eerst eens veranderen. Daarbij moet een agent (of zelfs een militair, maar dat terzijde) nu een hele papierwinkel invullen en wordt hij onder druk gezet vanuit professioneel en sociaal perspectief als hij alleen al zijn wapen trekt. Zoiets wordt in alle media ook keihard veroordeeld. Dan sta je als agent bij voorbaat al met 10-0 achter in gevaarlijke situaties en vind ik het niets meer dan logisch dat je ze uit de weg gaat.

06-12-10 12:25:53 - Quote! - @AnGeL86
AnGeL86
Senior lid

WMRindex: 570
OTindex: 5
@No_u

Klopt als een bus ik ken deze verhalen ook uit mijn omgeving en heb het zelf ook weleens meegemaakt dat agenten tegen mij zeiden dat aangifte doen geen zin had omdat het onderop de stapel komt...:S

Er moet hier drastisch verandering in komen:ja

06-12-10 12:32:41 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Vooruit, nog eentje. Bij mij werd door een colporteur de ruit van de voordeur ingetrapt omdat ik hem verzocht het portiek te verlaten. Deze man was met nog vier man dus ik hield me in maar belde direct 112. Binnen een kwartier twee agenten in het kotje, aangifte opgenomen, foto van het voertuig waar deze lui zich mee verplaatsten later doorgestuurd.

Twee maanden later een telefoontje dat de dader tegenaangifte van bedreiging had gedaan en dat beide zaken verder niet in behandeling werden genomen. Had die slimmerd die tegenaangifte niet gedaan, dan had m de kosten mogen dokken en een kerfje op zijn stok erbij gehad.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de politie doet wat ze kan maar niet altijd iets kan doen omdat dit soort dingen te laag op de pakzelijst staan.

06-12-10 13:36:00 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Doet de politie wat ze kan? Daar zijn mn oudere agenten het niet mee eens. Die verwijten de jongeren absoluut geen interesse meer te hebben in preventie, grote maar veel tijd vergende zaken etc, omdat dit in de huidige opzet vanuit het management de carriere negatief beinvloed.

Wie meer bonnen schrijft krijgt een betere beoordeling dan een agent die veel middels preventie voorkomt. Sterker: als door preventie bijvoorbeeld minder geweldsdelicten worden aangebracht dan begroot, is er straf voor het korps en dus voor de agent.

De schuld hiervan ligt uiteraard bij dat management en de politiek die dit mogelijk heeft gemaakt en zelfs heeft bevorderd. Je krijgt het personeel dat bij je organisatie past.

Nu de ommekeer zich aankondigd zal proces ook omkeren, alleen duurt ook dat vele jaren. Want het personeel dat daar in past is veelal allang weggepromoveerd, ge vut en (gedesillusioneerd) het korps uitgegaan.

06-12-10 13:39:02 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Dat is jouw mening en ervaring, mijn ervaringen met de politie zijn over het algemeen positief.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven