hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 14:00 - 74454 artikelen - nu online 17 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Preventie stuit op regels

24-11-10 07:59:10 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
In de gezondheidszorg is de meeste winst, zowel geldelijk als qua levensgenot, te halen in preventie en het in een zeer vroegtijdig stadium opsporen van. De overlevingskansen bij veel ziektes hangen sterk af van het tijdstip van ontdekken. De kosten van behandeling ook.

Je zou dan ook denken dat preventie en preventief onderzoek hoog op de agenda zou staan van zowel de artsen als van de politiek. En dat toch minimaal het doen van preventief onderzoek niet verboden zou zijn.

Dat laatste is echter wel het geval, zoals de Groningse huisarts Lochorn ontdekte. Hij bood al zijn patienten een gratis test op darmkanker aan. Circa 500 mensen hebben die gedaan 4 moeten voor nader onderzoek verder omdat ze positief waren.

De inspectie heeft ingegrepen: het is artsen verboden om dit soort onderzoeken te doen. Op last van maatregelen heeft de arts dit initiatief dan ook moeten opgeven.

Terecht uiteraard,het is veeeel belangrijker om regeltjes te handhaven dan mensen te redden nietwaar? (6)

Op dit moment is er opnieuw een initiatief oim landelijk preventief onderzoek naar een aantal zaken in het pakket te krijgen. Ieder normaal mens vraagt zich af waarom dat er niet al in zit, maar niet onze overheid. Daar moet eerst weer stevig op gestudeerd worden en uiteraard regeltjes voor worden bedacht. En als huidige regeltjes het redden van levens verbieden, dan gaan ze maar de pijp uit!!

Dat er in de tussentijd vermogens worden uitgegeven aan behandelingen die niet nodig zouden zijn bij vroeg ontdekken.... who cares. En sterfgevallen: als gezegd: zal de overheid een zorg zijn... Dat de kosten zo omlaag kunnen, wat maakt het uit, het is toch andermans (belasting) geld....

Ik vraag me steeds meer af of de bevolking van de torens in Den Haag en de politici erom heen nog wel uit mensen bestaat...... In ieder geval weten ze menselijkheid vaak verdomd goed te verbergen :(

Wat vind men hier: regels handhaven (wie heeft die overigens ooit verzonnen... dat je niet ziektes mag voorkomen door preventief onderzoek 8O ) of gewoon die onderzoeken toestaan en vooral : vergoeden uit het pakket?

24-11-10 12:15:11 - Quote! - @Lenni
Lenni
Erelid


WMRindex: 763
OTindex: 4.667
T S
Regels moeten er zijn, maar het kan naar mijn mening 2 kanten op.

Stel je hebt werkelijk iets, maar je kan daar nog 5 jaar mee leven. Wil je het dan wel zo vroeg weten? Gaat dit niet knagen zodat je de dagen gaat aftellen? Gaan mensen zich dan niet anders gedragen? Verzuimen op werk, vervagen van normen en waarden?

Moeilijk punt lijkt mij.

24-11-10 21:41:38 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
Preventie kan inderdaad erg handig zijn, maar het is te duur om in het pakket op te nemen. Preventie is namelijk erg onrendabel: ook voor gezonde mensen worden immers kosten gemaakt bij preventieve onderzoeken. Kortom: voorkomen is duurder dan genezen.

25-11-10 07:32:18 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Vercetti: ik denk dat die som anders uitvalt. Dat het goedkoper is om iedereen te onderzoeken dan dat niet te doen en vervolgens zij die ziek worden op te lappen.

Het scheelt wel veel leed bij hen en hun nabestaanden die nu sneuvelen onder de weigering het onderzoek te doen

25-11-10 19:33:03 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
@Invisible:
Het scheelt inderdaad veel leed, maar helaas is leed niet in geld uit te drukken. Zeker met dit kabinet vermoedt ik dat zo'n preventiemaatregel niet genomen wordt, hoewel ik er zeker een voorstander van ben.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven