hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 18:00 - 74300 artikelen - nu online 16 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

Moet het journaal objectief zijn?

03-10-10 12:04:27
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Ik bedoel hier het journaal op radio, maar vooral dat van NOS op TV.

Moet dat neutraal zijn, of is politieke gekleurdheid dan wel openlijke propaganda geoorloofd?

Op dit moment (of beter: al jaren) is het NOS journaal niet objectief maar behoorlijk links georienteerd. Ergens wel logisch want uit peilingen op de redactie blijkt keer op keer dat men tegen de 100% PvdA en nog linkser stemmers haalt.

Maar mag het dan ook? Mag deze politieke voorkeur van de redactie bepalen welke topics wel of juist niet behandeld worden en hoe ze behandeld worden? Of dient met iedere vorm van politiek kleur te vermijden omdat het NOS journaal toch van en voor allen dient te zijn?

Voorbeeld: gisteren was het CDA congres. Uiteindelijk 2/3 voor en 1/3 tegen. NOS intervieuwde een aantal mensen: 1 voorstander even kort en een stuk of 6 tegenstanders zeer ruim.... NOS is tegen het nieuwe kabinet, dat is wel helder, maar is deze manier van propaganda bedrijven wel wat we moeten willen als het gaat omhet journaal?

Ik vind dus van niet. Het journaal en uberhaupt alles wat door NOS verzorgd wordt dient neutraal te zijn en zeker geen propaganda te bedrijven. Voor gekleurde programma's hebben we de diverse omroepen waar je lid van kan worden of juist niet.

De NOS dient neutraal te worden dan wel te worden opgedoekt.....

(aardig stuk hierover dat eerder in HP de tijd heeft gestaan en stamt uit 2003: zie hier. )

03-10-10 12:16:41
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Het nieuws is nooit objectief. Dat is niet erg, niemand is objectief. Daarom is het altijd verstandig om je informatie uit meerdere bronnen te halen en ook eens naar het verhaal van de tegenstander te luisteren.

03-10-10 12:20:03
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
de mens is inderdaad niet objectief... maar kan wel pogen dat toch te realiseren. En ik denk dat NOS dat niet doet noch probeert..Het verhaal van de andere kant, die hen dus niet aanstaat, wordt weggemoffeld....

Oplossing is de redactie hervormen: zorgen dat ook de andere kant een stem krijgt. Per slot is de NOS feitelijk overheidsomroep en die zou dus moeten kunnen ingrijpen. Hoewel..... dat ook weer een aantal nadelen heeft.

03-10-10 12:22:14
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het nos-journaal is objectief, punt.

03-10-10 12:22:24
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
De oplossing is om je nieuws niet uit een enkele bron te halen. En om niet naar het NOS nieuws te kijken als je dat geen betrouwbare bron vindt.

03-10-10 12:22:37
Sailer
Erelid


WMRindex: 295
OTindex: 4.979
S
Wat ikke zegt klopt inderdaad, maar ik vind net zoals invisible dat de NOS in ieder geval zou moeten proberen om zo objectief mogelijk te zijn, aangezien het nieuws eigenlijk objectief moet zijn en zeker voor een omroep zonder leden (die dus beleid zouden kunnen bepalen) moet dit toch mogelijk zijn?

03-10-10 12:25:34
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Als de overheid nu gaat roeren in de redactie van het NOS nieuws, dan komen er dus mensen bij die hun subjectiviteit een andere kant op hebben staan. Denk je dat dat gaat helpen? Er wordt toch altijd de ene of de andere kant op gestemd op zo'n redactie, je kunt nu eenmaal niet alles laten zien. Meerdere bronnen gebruiken is de oplossing.

03-10-10 12:27:44
Sailer
Erelid


WMRindex: 295
OTindex: 4.979
S
@Ikke: meerdere meningen zal de NOS in ieder geval geen kwaad doen, het is geen oplossing maar toch zou het kunnen helpen.

03-10-10 12:28:05
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
De NOS ziet gewoon in dat de standpunten van de PVV omtrent de Islam stinken, heeft niets met rechts of links te maken. Waarom noem ik de PVV? Omdat de gedachte achter dit topic hiermee van doen heeft.

03-10-10 12:30:20
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@Sailer: Ik twijfel er niet aan dat er nu al meerdere meningen zijn, maar de meerderheid beslist. Als je nu gaat schuiven verschuif je de meerderheid misschien, maar dat lost de subjectiviteit (die inherent is) niet op.

03-10-10 12:31:23
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Kpuc: als het journaal dezelfde zaken verkondigd die je zelf ook al vond, ervaar je dat als objectief. Maar daarom is het dat nog niet.

Lees mijn link eens en kijk daarna naar het journaal met die wetenschap... het klopt nog steeds wat daar beschreven wordt. Zie CDA congres gisteren met een overmaat aan aandacht voor de tegenstanders en amper voor de voorstanders en hun argumenten. Wat zeg ik: die argumenten werden in het geheel weggelaten....

Ik vind dat dus niet kunnen. Het journaal wordt door zeer velen gezien als betrouwbare bron en dient zicht derhalve te onthouden van propaganda voor een bepaalde richting

03-10-10 12:32:41
Sailer
Erelid


WMRindex: 295
OTindex: 4.979
S
Kpuc: Het punt is juist dat de NOS geen mening zou moeten innemen wat betreft politieke voorkeur. dus ook niet over de PVV.

@Ikke: Maar mocht er een verschuiving plaatsvinden komt er misschien een subjectiviteit die in het midden ligt.

03-10-10 12:35:09
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote Kpuc:
De NOS ziet gewoon in dat de standpunten van de PVV omtrent de Islam stinken, heeft niets met rechts of links te maken. Waarom noem ik de PVV? Omdat de gedachte achter dit topic hiermee van doen heeft.


Nee Kpuc , dat heeft er nu eens niets mee te maken, het is hoogstens een kapstok als voorbeeld. Ook zonder PVV (die ten tijde van de link nog niet eens bbestond..) ligt dit feit er dat NOS stuurt en manipuleert met wat ze bregen, hoe ze het brengen en hoeveel aandacht het krijgt.

En ik vind dat niet erg als je praat over VARA of Tros, daar kan je al dan niet lid van worden. Maar bij de NOS die voor vvelen de enige of belangrijkste bron van informatie is kan dat niet, mag dat niet. Men dient neutraal te zijn, niet te sturen of propaganda te bedrijven

03-10-10 12:35:32
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Sailer:
@Ikke: Maar mocht er een verschuiving plaatsvinden komt er misschien een subjectiviteit die in het midden ligt.


In de ideale wereld ja, maar daar leven we niet in. Gebruik gewoon meerdere bronnen, probleem ook opgelost.

03-10-10 12:37:22
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Dan nog Invisible, de NOS zie ik als neutraal. Alleen ene Ferry Mingelen mogen ze wat mij betreft met pensioen sturen, dat is echt een zelfvergenoegzaamde kwal van de bovenste plank.

03-10-10 12:39:48
Sailer
Erelid


WMRindex: 295
OTindex: 4.979
S
@Ikke: Meedere bronnen kan ook binnen de NOS zelf...

Kpuc: Inderdaad die ferry :r

03-10-10 12:42:38
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Sailer:
@Ikke: Meedere bronnen kan ook binnen de NOS zelf...


En wat dan? Dan slik je de uitkomst van de NOS ineens wel in een keer door? Het is je eigen verantwoordelijkheid om je informatie uit meerdere bronnen te destilleren. Maar daar moet je moeite voor doen! 8O Stel je toch eens voor dat je niet alles voorgekauwd binnen krijgt...

03-10-10 12:48:24
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Ikke: je hebt een punt met je meerdere bronnen, maar ik blijf erbij dat dit niet nodig zou moeten zijn bij NOS. Je zou er op moeten kunnen vertrouwen dat ze neutraal zijn, beide kanten evenveel aandacht geven en niet manipuleren door 1 kant weg te laten, de adnere kant extra te belichten etc.

Voor velen is het journaal de belangrijkste of zelfs enige bron van nieuws. Dat kan jij je misschien niet voorstellen, maar ik ben blij dat ik die groep niet de kost hoef te geven.. ;)

Kpuc: ik ben hier en daar iets rechtser georienteerd dan jij, dus mij valt het wel op en ik vind het hier en daar toch wel erg opzichtig worden. Dat jij dit niet ziet komt misschien omdat het bevestigd wat jij toch al vond, wat past bij jouw overtuiging. Was NOS meer VVD gericht, had ik hen waarschijnlijk objectiever gevonden en jij totaal niet ;)

03-10-10 12:51:20
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
@Invisible: Je moet er juist nooit op vertrouwen, dat is mijn hele punt.

03-10-10 13:50:44
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Je hebt gelijk en toch ongelijk..... Dat laatste door de praktijk bij velen die enkel het NOS journaal als bron hebben. Meer dan jij denkt.

Los daarvan: bij NOS gaat het om een organisatie die door ons allen betaald wordt en die geacht wordt er te zijn voor het nieuws, niet om te indoctrineren.

Het geval van gisteren nog eens als voorbeeld: 2/3 voor en 1/3 tegen. Als er dan beelden komen verwacht je die van voor en tegenstanders in die verhouding of toch minimaal gelijk. Niet dus: 1 voorstander en meerdere tegenstanders. Dan de intervieuws waarin men mocht zeggen waarom men tegen was. Inderdaad: enkel een paar tegenstanders die dat uitgebreid mochten doen, geen enkele voorstander....

Dat is geen objectief nieuws brengen, dat is manipuleren en subjectief/propaganda. en dat zou bij NOS niet mogen.

03-10-10 13:52:58
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ik heb gisteren de hele dag geluisterd Invisible en verdraaid, om en om, voor en tegen. De tegenstemmers werden trouwens fijntjes en vlot afgekapt door de heren aan tafel op het podium als t verhaal niet beviel. Dus ergens klopt er iets niet.

Mjah, ik ben weg hier want t verhaal is weer zij zijn slecht en ik is goed :S

03-10-10 14:22:06
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Invisible:
Dat laatste door de praktijk bij velen die enkel het NOS journaal als bron hebben. Meer dan jij denkt.


Dat is niet de schuld van de NOS.

03-10-10 14:46:32
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Quote Kpuc:
Ik heb gisteren de hele dag geluisterd Invisible en verdraaid, om en om, voor en tegen. De tegenstemmers werden trouwens fijntjes en vlot afgekapt door de heren aan tafel op het podium als t verhaal niet beviel. Dus ergens klopt er iets niet.

Mjah, ik ben weg hier want t verhaal is weer zij zijn slecht en ik is goed :S


Nu ga je off topic.... live is live ... Het gaat om het NOS journaal.

Moet dat objectief zijn of niet.

Ikke goed zij slecht gaat hier dan ook niet op.

Vraag: zie mijn vorige bijdrage: hoe noem jij die manier van samenvatten van het congres dan als je van de 2/3 voorstanders er geen aan het woord laat en van de 1/3 tegenstanders diversen uitgebreid? Is dat objectieve verslaggeving? En mag dat of moet NOS gewoon neutraal en objectief verslag doen?

@Ikke: ook jij vat de essentie niet. De essentie is de vraag: moet NOS journaal objectief zijn of mag ze een politiek voorkeur propageren?

03-10-10 14:49:01
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Quote Invisible:
@Ikke: ook jij vat de essentie niet. De essentie is de vraag: moet NOS journaal objectief zijn of mag ze een politiek voorkeur propageren?


De vraag is of je dat überhaupt wel kunt voorkomen. De volgende vraag is of de overheid er zich in laten mengen gaat helpen. Ik denk van niet.

03-10-10 14:51:38
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Offtopic? Je vraagt er nota bene zelf om 8O

Ow, je bedoelt de samenvatting 8O Ja, goed, mee eens. Maar dan nog, objectief of niet, het is een duidelijke zaak dat het merendeel van Nederland niet blij is met deze coalitie waarin een sterk verliezende partij toch in de regering komt, zeker met een partij als de PVV als gedoger.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven