hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 31 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


1 [2]

Paars Plus nee

05-07-10 16:48:19 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
Maar wat is er precies mis met Paars plus? Ik zie op die website
Quote Invisible:
Hier
een paar argumenten tegen, waar ik nog niet ondersteboven van ben:
1. Nederland heeft behoefte aan een daadkrachtig kabinet - Ik zou zo geen kabinet kunnen verzinnen dat genoeg zetels heeft en meer daadkracht dan Paars plus. Bij PvdA, CDA en VVD zit er een te groot verschil tussen PvdA en CDA(deze combinatie liet het kabinet dit jaar vallen) en dus zullen de partijen het niet vaak eens zijn.
2. PvdA en GroenLinks schuiven de problemen vooruit - Ze proberen de economie niet kapot te bezuinigen. Ook Obama heeft hier vaak voor gewaarschuwd.

Van de overige twee argumenten die op de site staan zie ik het probleem niet in en die lijken mij dan ook minder serieus bedoeld.

05-07-10 17:52:37 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Vercetti: het is nu eenmaal het beeld dat links vooral papt en nathoud. Theedrinkt met tuig ipv eens de knoet ervoer. Uitkeringen ipv dwang om te werken etc.

Het al dan niet terecht laten we maar even in het midden, maar dat is het beeld. En in dat beeld moet er een rechts kabinet om de zachte heelmeesters van een mogelijk paars plus te voorkomen.

Problemen vooruit schuiven : Nu niet hard ingrijpen betekent veel harder moeten ingrijpen over vier jaar. PvdA en andere linkse partijen worden gezien als partijen die niet durven ingrijpen en dus de problemen late voortsudderen. Vanuit rechtse hoek dat is.

Noot: als je wil wat GL en PvdA willen met de economie, dan zou je met PVV moeten samenwerken: die wil hetzelfde........

05-07-10 18:33:34 - Quote! - @Vercetti
Vercetti
Senior lid


WMRindex: 585
OTindex: 571
PVV en PvdA/Groenlinks hebben dan wel overeenkomstige ideeën op sociaal-economisch gebied, maar op andere gebieden (immigratiebeleid is het bekende voorbeeld) is PVV weer (extreem) rechts en dus is het lastig om de PVV in een coalitie te krijgen. En zonder PVV is een rechtse coalitie niet denkbaar. Ook een middencoalitie wordt lastig, omdat Cohen daar echt niet meer over wil praten nu Paars plus daadwerkelijk in zicht is. De overgebleven combinaties zijn Paars plus en links(met CDA). Dit lijkt krom, omdat de verkiezingsuitslag rechtster uitviel dan de vorige, maar dit keer heeft rechts de pech dat CDA erg weinig stemmen kreeg en de rechtse partijen zullen zich dus moeten schikken.

05-07-10 18:48:42 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Rechts, mn VVD zal veel moeten inleveren en schikken. Het gevolg zal zijn dat kiezers bij d evolgende verkiezingen niet weer de fout maken en gewoon PVV stemmen ipv VVD. Want deze keer lijkt het erop dat een stem op VVD gewoon een stem op PvdA was.

05-07-10 19:44:59 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
En dan ben je nog verder van huis, geen hond wie met de PVV wil regeren. En een regering met één partij is ook geen optie. Het is jammer maar de heer Wilders heeft zichzelf, en zijn achterban, buitenspel gezet door te hoog, en te hard, in te zetten.

05-07-10 22:18:53 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
We zullen zien. Het kan twee kanten op. Als hij het goed speelt wordt hij bij de volgende verkiezingen de grootste en ook al zzal hij weer niet regeren, de rest kan dan niet om zijn punten heen.

Alleen jammer dat dit nog zo ;ang duurt en dde problemen dus blijven voortwoekeren. Evenals de smeulende veenbrand van ongenoegen bij velen die daarvan het gevolg is.

05-07-10 22:24:27 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Ach het is een komen en gaan in de politiek en zo zal het dit keer niet anders zijn.

De vraag is niet wat voor kabinet er komt, maar hoelang die het volhoud:P

Ik hoop dat we binnen de 90 dagen weer naar de stembus mogen, zodat het land een nog grotere chaos word dan dat het nu al is:P

06-07-10 07:32:14 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Hoe groter de kans dat het een kabinet wordt dat het niet volhoudt, hoe groter ook de kans dat Rutte het voorkomt. Ook hij ziet de peilingen en weet dat samengaan met links een slachting a la CDA zal geven aan zijn partij, dus als er op korte termijn weer gekozen moet worden, doet hij dit niet.

Overigens is hij nu al de klos. Komen er nu weer verkiezingen, dan zullen vele VVD stemmers niet opnieuw dit riscio gaan lopen en meteen PVV stemmen....

06-07-10 10:49:33 - Quote! - @xylomet
xylomet
Lid

WMRindex: 2
OTindex: 59
Quote Tazmanian Devil:
Ik hoop dat we binnen de 90 dagen weer naar de stembus mogen, zodat het land een nog grotere chaos word dan dat het nu al is:P


Je eigen gelijk is belangrijker dan een stabiel land?

06-07-10 11:14:27 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Met de huidige zetelverdeling is een stabiel land toch al een utopie. Een kabinet met zulke verschillende inzichten, dat gaat niet werken.

De enige optie m.i. is het reeds genoemde zakenkabinet waarbij de partijleiders gewoon in de kamer blijven en de hele kamer het kabinet per zaak beoordeeld en niet enkel ja dan wel nee knikt net wie het inbrengt. Dan heb je ook weer een kamer zoals die bedoeld is: controleren van de regering i.p.v. opzitten en pootjes geven op grond van het deelnemen aan de regering

06-07-10 11:39:00 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Voorlopig even geen getwitter van de dames en heren :jej

06-07-10 16:08:22 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Paars Plus zie ik geen stevig kabinet vormen, de tegenstellingen zijn te groot, zeker aangezien ze zo hun best hebben gedaan elkaar af te maken afgelopen jaren in plaats van beleid voeren.

Politiek wordt meer en meer een spel dan werkelijk het besturen van het land. Hoe clueloos... Zoveel debatten en zo weinig wetten die worden doorgevoerd. Dat werkt niet.

Dat CDA niet zo graag wil regeren is ook te begrijpen. Ze hebben dik verloren in de verkiezingen en willen even hun wonden likken. Oppositiepartijen komen altijd beter uit de verkiezingen in Crisistijd.
Want 't wordt er nou eenmaal niet leuker op als je moet bezuinigen.

Dat Wilders zich impopulair heeft gemaakt bij zijn collega's afgelopen jaren door ongenuanceerde kritiek te uiten op de Islam, daar mag hij nu de rekening voor betalen.
Hoe groot de ommekeer ook zal zijn die hij bereid is te maken, CDA wil hem niet en de PvdA al helemaal niet. (en daar heffen ze gezamelijk het thee-glas op)

06-07-10 16:10:15 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
NordicGuardian: Ik denk eerder dat ze er een stevige borrel op klinken 8)

06-07-10 16:11:12 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Met de huidige grootte van de partijen lijkt me paars-plus echt het beste.. Ik zit niet te wachten op de pvv, ik vind het vaak erg ongegrond. Bovendien weten ze alles op de immigratie te betrekken, ook knap trouwens om dat te doen.
PvdA is niet mijn soort partij, maarja, 't zal moeten..
D66 moet er gewoon in, eindelijk eens een partij die wel verder durft te kijken en dan samen met de vvd die de financiën op orde houden. Ik hoop dat het lukt.
Ohja, groen-links: tja ik ben niet echt links, maar ik heb totaal geen problemen met die partij. Ik vind wel dat we het milieu in de gaten moeten houden en het te verbeteren waar het mogelijk is!

06-07-10 18:32:13 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
De VVD prominenten als Wiegel beginnen te sputteren en ook kamerleden zijn huiverig aan het owrden. Krijgen massá's mails met opzeggingen van het lidmaatschap en aankondigingen nooit weer op VVD te stemmen....

Slechts 8% van de VVD kiezers is voor paars plus... Gaat volgend voorjaar een mooie klapper geven! Voor VVD en voor PVV.


07-07-10 01:38:40 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
@Invisible:
Ik persoonlijk zit niet te wachten op de volgende mooie klapper.

Ík zit te wachten op een kabinet dat voor de verandering die 4 jaar kan uitzitten!
Maar met het huidige verpeste politieke klimaat zal dat niet snel gebeuren...

Wanneer beseffen die mensen dat ze een verantwoordelijkheid hebben om hun ook een tijdje stand te kunnen houden?

07-07-10 07:47:12 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
NG: ik doelde op de verkiezingen voor de Provinciale staten volgend jaar.......

En daarmee op de samenstelling van de eerste kamer.

Maar los daarvan: alles is beter dan een paars plus kabinet. Je moet er niet aan denken da tdie de volle vier jaar zou zitten. Vier verloren jaren, vier jaren waarin de problemen niet aangepakt maar onbeheersbaarder worden.

Of de VVD moet kans zien als concessies voor het meedoen een enorme partij zaken eruit te slepen, maar daar geloof ik niet echt in

11-07-10 17:03:32 - Quote! - @ppbak
ppbak
Tsja. De PVV en het CDA willen niet regeren, dat is ondertussen wel duidelijk. De PVV wil dat niet omdat ze nog verder kunnen groeien als ze in de oppositie blijven. Dan kunnen ze tegen alles aan blijven schoppen en worden ze niet gedwongen om ook in oplossingen te denken. Dat kunnen ze aan hun kiezers niet verkopen, dus roepen ze maar dat ze worden uitgesloten.
Als de PVV ècht had willen regeren, dan waren ze, zoals het CDA wilde, met de VVD gaan praten. En wel omdat er in dat geval maar drie mogelijke uitkomsten waren geweest:
1. het lukt niet, want er kan geen akkoord worden bereikt met de VVD. Dit was dan ook gebeurd als het CDA wel mee had gepraat, dus niks verloren.
2. Het lukt wel met de VVD, maar het CDA wil alsnog niet mee doen. Gevolg: nu kan Wilders nog harder roepen dat hij er buiten gehouden wordt (en dan heeft hij ook daadwerkelijk een punt).
3. Het lukt eerst met de VVD en daarna komt het CDA er bij. Gevolg: Wilders zit in de regering, zoals hij zo graag zegt te willen.

Kortom, prima kansen voor de PVV, alleen wel het risico dat het misschien zou lukken... En dat wil geert natuurlijk niet.

Het CDA wil niet regeren, want ze zijn gehalveerd. Ze moeten weer even aansterken en aangezien er geen stabiele mogelijkheden zijn voor een coalitie is de oppositie de beste optie.

Wat blijft er dan over?

Volgens mij alleen Paars plus of een hele linkse coalitie. Dan maar Paars plus dus.

11-07-10 17:08:04 - Quote! - @Kameleon
Kameleon
Oudgediende


WMRindex: 452
OTindex: 48.504
T S
In 1994 hadden we precies dezelfde omstandigheden als nu, is opgelost met Paars, anders hadden we het kunnen shaken. Waarom nu niet weer kijken of dat lukt?

11-07-10 17:09:01 - Quote! - @Thear
Thear
Senior lid

WMRindex: 197
OTindex: 208
Wnplts: Berkel
Ik ga voor een nieuwe verkiezing en gewoon direct na de vakantie tijd nog wel want dit wordt toch niks. Bijna niemand wil met de PVV (ze wilen zelf ook niet) en voor de rest wordt het te groot. zoals paars plus dus ik denk volgende verkiezingen en anders misschien een minderheids regering.

21-07-10 20:20:37 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Jongens, hoe gaat dit nu wel werken...

Paars plus is voor de 2e keer keer van de baan, VVD schiet 't (begrijpelijk) af...

PvdA blijft zeiken over middencoalitie

En CDA + PVV doen beide belachelijk over de coalitie VVD+CDA+PVV.
Wilders weigert wel te onderhandelen met slechts Rutte...

Hij zal maar moeten inleveren, of erger nog, minder te zeiken hebben = peilingszetels inleveren...

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven