hr
jaargang -23 - laatste artikel 26-4 14:00 - 74454 artikelen - nu online 17 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

SP transparantie

16-05-10 12:12:07 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Onderstaande is een vrije samenvatting van een opinie stuk uit Elsevier weekblad. Dus gekleurd. Maar toch ben ik het er wel een stuk mee eens: in alle kritiek op bepaalde partijorganisaties die mn ook uit SP hoek komen, mag die hoek ook best eens gewezen worden op een soortgelijke rariteit aan eigen kant. En moet ik denken aan de kreet links lullen en rechts vullen....

-0-0-0-

De SP is in het parlement een vreemde eend in de bijt als het gaat om de salarissen. Alle SP kamerleden moeten het salaris en de onkosten afdragen aan de partij en krijgen gewoon een normaal salaris. Heel sociaal en erg transparant toch?

Dat ligt echter toch iets genuanceerder. Het blijkt namelijk dat SP leden naast hun salaris ook kosten bij de partij kunnen declareren. Alle reisjes voor hun werk, alle zaken erom heen etc. En daarbij doen zich wel wat troebelere zaken voor. Op kosten van de partij naar de kapper of een nieuw mantelpakje aanschaffen bijvoorbeeld.

Zaken waar de andere kamerleden met argusogen naar kijken omdat de SP zich immers voordoet als partij met lage salarissen. En dan valt het de anderen op als men gezamenlijk gaat eten en de SP er wil de bon van het geheel hebben, zoals Irrgang meermalen openlijk deed. Het kan natuurlijk zijn dat hij het bedrag op de bonnen deelde door het aantal tafelgenoten, maar zowel hij als SP weigeren hierover commentaar

E.e.a. geeft ook aanleiding tot roddels. Iedereen is gelijk maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen lijkt bij SP op te gaan: de positie in de partij bepaald wie wat wel en hoe hoog mag declareren. Hoezo gelijkheid?

Voor een partij die transparantie hoog in het vaandel heeft staan is het vreemd dat de eigen financien totaal donker gehouden worden en iedere vraag ernaar wordt genegeerd of afgewezen. Er is geen enkele vorm van openbare controle op het declaratiegedrag van de kamerleden en de gelden die de SP van hen ontvangt en besteed.

Het is mede hierom dat minister ter Horst een wetsvoorstel heeft liggen om de afdracht aan de partij te verbieden en gewoon aan de politici zelf uit te betalen. Dit voorstel ligt er nog als zijnde ontroversieel. En dus kan SP haar ongecontroleerde gang blijven gaan, voorlopig.


16-05-10 12:50:41 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Tja, zo heeft iedere partij wel minpunten, en ook iedere partij heeft onkostendeclaraties. Wat ik veel storender vind is dat een Geert Wilders geld gaat krijgen uit het Horowitz Center om zijn proces te bekostigen...

16-05-10 12:51:59 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Kpuc: Dit gaat over de SP, waarom moet je het altijd om die man laten draaien? Als ik niet beter wist zou ik haast denken dat je er verliefd op bent

16-05-10 12:59:53 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Banaal, vanwege de teneur van t hele stukje, een vrije samenvatting. Dan zeg ik al gauw van sorry maar laat het samenvatten en onderzoeken liever over aan degenen wie er kaas van hebben gegeten. Met dit soort vrije geluiden krijg je namelijk een eigen kleur zonder enige objectiviteit. Zeker als de bron al zeer subjectief is, kan niet veel beter worden vrees ik.

16-05-10 14:06:32 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Kpuc: Oja, jij bent met de PVV ook zo objectief als maar zijn kan. Invisible doet nu exact hetzelfde als wat jij op dagelijkse basis doet. Ik vind dat iedereen hier het recht heeft om misstanden bij iedere politieke partij aan de kaak te stellen. Of we moeten het hele [POL]-forum maar sluiten

16-05-10 19:57:55 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Het gaat mij niet om het feit zelf, in iedere partij zitten minpunten zoals KPUC al zegt. Rommelen met declaraties is des mensen eigen.

Waar het wel om gaat is dat het hier een partij is die zichzelf moreel superieur acht als het gaat om andere partijen en hun meningen. Die dan ook constant anderen veroordeeld.

Maar dus in eigen gelederen hetzelfde heeft, althans sterk dat vermoeden doet bestaan. Omdat ze voor alles en iedereen transparantie eisen, maar niet voor zichzelf en hun methodes. Als je daar transparantie vraagt gelden ineens heel andere regels.

Als SP meent wat ze zegt, gaat ze met de declaraties gewoon met de billen bloot. Wil ze dat niet, oke, maar stop dan met het vingertje wijzen naar anderen....

17-05-10 01:30:30 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
SP was een jaartje of wat geleden communistisch. Idealisten doch corrupt als elk ander dictatuur. Dat ze nu als goed softcorrupte Haagse politici hun zonnebrilletjes en eten declareren is praktisch een teken van politieke integratie :P

Maar dat ze zich moreel superieur achten is wel iets om ze op te wijzen.
Edoch:
Welke partij doet dat niet? Jezelf moreel superieur wanen is iets wat hoort bij zelfvertrouwen. Net als modder gooien naar andere partijen.

17-05-10 15:02:07 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Nordic, de spijker op de kop. Ik heb zelf niets met de SP, zeker niet na het verraad toen ze konden regeren en het niet deden *( Wat mij betreft doet een partij wat ze wil zolang het maar binnen de spelregels valt en dat er geen extra takshondengeld wordt misbruikt aan foute declaraties.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven