hr
jaargang -23 - laatste artikel 24-4 12:00 - 74446 artikelen - nu online 40 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Staat en Kerk gescheiden?

09-04-10 16:57:49 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Ammesoes, als je ditleest dan zie ik echt geen scheiding van Kerk en Staat, sterker nog, de Kerk zit al veel te diep in de aars van de staat :-:

09-04-10 21:45:15 - Quote! - @de Mexicaan
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Juist wel toch?
Nu is duidelijk geworden dat de SGP haar beleid zal moeten wijzigen.

10-04-10 07:55:16 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Dat is ook wel zo, ik kan alleen nog steeds niet begrijpen dat deze opvatting van de SGP al zolang wordt toegestaan :(

Brr, ik las net dit stukje. Het komt op mij een beetje over alsof ze uiteindelijk gewoon boven de wet kunnen staan. Of men dat ook gaat doen op grond van Gods woord is macht, dat is een tweede, afwachten maar hoe dit zich verder ontwikkelt.

10-04-10 08:06:22 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Inderdaad waanzinnig dat dat zo lang getolereerd is in Nederland, terwijl we ons wel druk maken over het ontbreken van vrouwenrechten in o.a. arabische landen.

10-04-10 08:15:52 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Aan de andere kant, men kan ook kijken naar wat de vrouw in zo'n partij wil. Ik hou t er voor mezelf maar op dat de SGP niet meer in de politiek past met zo'n partijbeginsel :S

Hm, klinkt een beetje als PVV 8O Zo zie je maar 8-)

10-04-10 08:34:41 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Inderdaad Kpuccie, hebben vrouwen in Nederland altijd de keuze om zich bij een andere politieke partij aan te sluiten, maar toch klopt er iets niet.
Ik snap ook niet dat de SGP nog vrouwelijke leden heeft. Wat zijn dat voor vrouwen? Accepteren die ook dat hun enige recht het aanrecht is? 8O

10-04-10 09:27:36 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Het is een rare paradox, ik ben fel tegen dit soort onderdrukking maar de hoofddoek vind ik dan weer prima. Maar ik zie een hoofddoek dan ook niet als een vorm van onderdrukking, dat is eerder een misinterpretatie van de Koran 8O

Voor de liefhebber.

10-04-10 09:32:24 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@ledi: Als familielid van een aantal SGP-vrouwen wil ik wel proberen om die vraag te beantwoorden.

SGP-stemmers/leden delen over het algemeen de mening van de partij dat Gods Woord de absolute maatstaf is. Daarop gebaseerd zijn ze het 'eens' met het standpunt van de partij dat regeren niet 'hun' positie is. Ze hebben dan ook geen 'regeerambitie'.

Niet onder de man, maar naast de man. Niet minder, maar anders. En ja, er zijn mannen die daar misbruik van maken en er zijn vrouwen (en mannen!) die problemen hebben met het misbruik van dat standpunt.

Ja, ik stem SGP... en ja, ik denk dat ik (ondanks dat?) toch iemand ben die 'respectvol' omgaat met vrouwen. Als ik al discrimineer dan is dat juist ten nadele van de mannen. Of valt dat gewoon onder 'persoonlijke voorkeur'? :P

Als die SGP-vrouwen het er niet mee eens zouden zijn zouden ze (onder vrijheid van vereniging) een eigen partij kunnen starten. Of simpelweg op een andere partij stemmen. Met ons stemgeheim zou dat toch geen probleem moeten zijn ;)

Kpuc: Als de overheid van haar burgers vraagt iets te doen wat tegen Gods wet ingaat is het de christenplicht om daaraan niet te gehoorzamen. (burgerlijke ongehoorzaamheid, geen relschopperij)

Er was een tijd dat 'de overheid' ons instructie gaf om o.a. Joden aan te geven, voor deportatie. Er zijn toen mensen geweest die daar geen gehoor aan hebben gegeven, die zelfs actief het systeem hebben gesaboteerd... Allemaal tegen de geldende wetten in. Ze plaatsten zichzelf boven de (volgens hen onjuiste) wet. In ons land verdienen zulke mensen een lintje.

10-04-10 09:39:26 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Daar kom je nogal met een vergelijking 8O

De vrouw is gelijk aan de man, in alle opzichten op een paar lichamelijke aspecten na ;) Zo zegt de Bijbel dat de vrouw uit de rib van de man is geschapen, zo zegt de Koran dat de man en vrouw... Lees gewoon eens die link van hierboven, en bedenk je eens later hoe dit op je overkwam, en lees m dan nog eens een keertje ;) En weet dat beide geschriften erg oud zijn, in de loop de tijd flink zijn bewerkt en niet geheel up to date zijn. Maar wel mooi om te lezen en kopkeuvels te maken.

10-04-10 09:50:52 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Een vergelijking waarmee ik niet zeg dat boven de wet staan altijd goed is.

Een vergelijking waarmee ik wil aangeven dat boven de wet staan niet altijd onjuist is.

Quote:
De vrouw is gelijk aan de man, in alle opzichten op een paar lichamelijke aspecten na
Elkaars gelijke, niet aan elkaar gelijk. Het verschil is subtiel, maar wel aanwezig. Niet ondergeschikt, maar anders. Daar zou natuurlijk een ellenlange discussie over gevoerd kunnen worden, maarja...:

het hebben van een afwijkende mening wordt je niet echt in dank afgenomen in ons democratische Nederland. :nee Dus het zijn een stel vrouwonterende en discriminerende ouderwetse sukkels die geen greintje respect op kunnen brengen voor het andere geslacht, hup naar de brandstapel met die personen en hun boeken.

10-04-10 10:09:22 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Inderdaad is de vrouw anders dan de man, maar dat wil niet zeggen dat ze niet het ambt van premier zou mogen nastreven 8O

Zonde van de boeken en t vuurtje 8O En afbranden, niet echt, maar ik vind wel dat een partij wie er zulke opvattingen op na houdt zich op glad ijs begeeft. Maar nogmaals, de vrouw heeft zelf het recht om te zeggen van ik ga akkoord met deze standpunten, dan zeg ik ga je gang, maar geef een ander wie wel zou willen ook de ruimte.

10-04-10 10:22:17 - Quote! - @pfft
pfft
Erelid


WMRindex: 647
OTindex: 1.017
@ pietjevlip: Sta jij er ook achter dat vrouwen het ambt van premier niet mogen nastreven volgens de SGP? Zo'n beeld is toch echt niet meer van deze tijd?:S Ohja, dat is natuurlijk coservatief enzo. Ik bedoel, best dat je SGP stemt. Maar als je nu zegt dat jij het eens bent met de SGP in dat opzicht, behandel je vrouwen dus echt niet respectvol en eerlijk.

Ik vind dat de SGP geen bestaansrecht heeft, als ze vrouwen en mannen niet als gelijken beschouwen daar. Dan heb ik liever een moslimpartij die dat wel doet.:)

10-04-10 10:45:59 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Ik zeg niet dat ik het volledig eens ben met de partij in dat opzicht, maar wil wel dat mensen eerst nadenken voor er meteen dingen als discriminatie en vrouwenonderdrukking rondgesmeten worden.

Dat geldt voor de Islam, dus waarom niet voor Christenen? Jij vindt het niet van deze tijd, anderen hebben het niet zo op met deze tijd. Vrijheid om te kiezen wat je wilt... 'ik vind dat partij X geen bestaansrecht heeft'... weet je hoe je dat kunt vertalen binnen een democratie? is namelijk vrij eenvoudig; Er niet op stemmen. Zolang er nog mensen zijn die er wel op stemmen zijn er dus mensen die vinden dat ze wel degelijk bestaansrecht hebben. Een partij (op wat voor grond dan ook!) uitsluiten van het democratisch systeem is in strijd met de grondvesten van datzelfde systeem.

Ik stem op de SGP omdat het naar mijn gevoel de enige partij is die nog op de juiste manier met God rekent. Niemand past precies op een partij, geen partij past precies op iemand... maar je gaat toch op zoek naar een 'best fit'

En als je denkt dat ik vrouwen niet respectvol en eerlijk behandel dan zal ik dat maar wijten aan het feit dat je mij niet zo goed kent. ;)

10-04-10 11:03:34 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
PV schreef: Zolang er nog mensen zijn die er wel op stemmen zijn er dus mensen die vinden dat ze wel degelijk bestaansrecht hebben.
=======================
En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Maar ten eerste dacht ik dat de CU toch ook aardig de bijbel volgt en ten tweede vraag ik me af of degenen die denken dat de vrouw "anders" is, de bijbel wel op de juiste manier lezen.
Maar dat laatste kunnen SGP-ers ook van tegenstanders zeggen en dan zijn we weer terug bij af. :ja

10-04-10 11:35:10 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@ledi: de CU doet een aardige poging maar is (mijns inziens, gaan we weer:P) daar iets te 'flexibel' in, waar ik denk dat ruggengraat tonen beter is.

Op het tweede punt: Niemand leest de Bijbel correct, maar de ene 'poging' voelt wel beter dan de andere, maar over gevoel valt weinig discussie te voeren. Daar zullen anderen namelijk weer anders over voelen. En dat recht hebben die anderen. Jij mag je afvragen of zij de Bijbel op de juiste manier lezen, zoals anderen dat bij jou weer zullen doen:ja

En in hoeverre de vrouw anders is... tja, we zijn toch allemaal anders? :| Er wordt op allerlei plaatsen gehamerd op verschillen tussen man en vrouw (en laten we eerlijk zijn: die zijn er en 't is prachtig!), maar als men dat vanuit religieus oogpunt bevestigt is dat ineens discriminatie?

10-04-10 13:11:21 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@pietjevlip: Allereerst vind ik het mooi verwoord: "Niemand leest de Bijbel correct, maar de ene 'poging' voelt wel beter dan de andere,":ja

Verder zijn er natuurlijk verschillen tussen m. en v. , maar dat is dus allang geen reden meer om dingen te verbieden.

Mannen kunnen thuisblijven en het hele huishouden doen, terwijl de vrouw als agent, bouwvakker, topmanager, loodgieter, monteur enz. de kost verdient.
Dat was enkele tientallen jaren ook niet denkbaar.
Ik weet ook niet of de SGP tegen die beroepen bezwaren heeft. Zo nee, dan zou een vrouw dus net zo goed Premier kunnen worden.

Ja toch? :)

10-04-10 14:48:36 - Quote! - @nietmeer
nietmeer
Verschillende rolverdeling van man en vrouw is best, en keuzes maken ook. Als een vrouw zelf geen premier wil worden, hoeft dat ook niet.

Als vrouwen die in de SGP willen zitten, of daarop willen stellen liever niet de verantwoording willen dragen van regeren (Wat niet ongewoon is, heel veel mensen voelen zich ongemakkelijk bij een dusdanige leidinggevende functie)... Dan is dat hun goed recht.

Andere vrouwen, die wel willen regeren, kunnen altijd nog bij een andere partij verder. Als ze een christelijke willen, kunnen ze ook bij de CU of CDA gaan (wat in nature nog steeds een christelijke partij is, ze zeggen het alleen een stuk minder dan CU en SGP)

Moet ik wel zeggen dat ik me onprettig zou voelen als Gods wetten boven de nationale wet zou gaan staan, maar dat is gewoon mijn aard als liberaal atheïst.

10-04-10 15:33:37 - Quote! - @heraux
heraux
Oudgediende


WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
De SGP zou die vrijheid van exclussie kunnen hard maken als er een goed ander voorbeeld is - noem een voorbeeld waar mannen niet welkom zijn - en andersom..

Toilet is een goed voorbeeld - als we echt volwassen zijn zou dat ook geen probleem zijn.


10-04-10 16:17:30 - Quote! - @pietjevlip
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
@heraux: Ook altijd een doorn in het oog geweest van veel emancipisten (bestaat dat?:P)... waarom nog een gescheiden heren- of damestoilet? Ja, dames zijn fysiek wat minder handig met urinoirs, maar andersom is geen probleem dus halen we gewoon de urinoirs weg zie eens hoeveel ruimte we kunnen besparen door gewoon dat tussenmuurtje uit te breken. Waarom niet gewoon 1 ruimte, met desnoods de afzonderlijke subruimtes voor een beetje privacy?

We zijn toch allemaal gelijk?

de 65+pas, ook zoiets... kunnen ouderen gebruiken om hun leeftijd aan te tonen op plaatsen waar ouderen korting krijgen... is er niet iets fundamenteel onjuist aan het discrimineren op leeftijd. Ohnee, positieve discriminatie heet dat dan.

Dan discrimineert de SGP natuurlijk gewoon de mannen positief :ja of wacht...

Discriminatie kan dus best in Nederland... waarom deze discussie dan? :|

10-04-10 17:55:53 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
@PV: ik ben eigenlijk benieuwd of vrouwelijke leden van de SGP wel beroepen uitoefenen die voorheen aan mannen voorbehouden waren (monteur, loodgieter, directielid).
Zo ja, dan begrijp ik nog niet helemaal het verschil met bijv. kamerlid).

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven