hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 10:00 - 74419 artikelen - nu online 38 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

Lijstduwer

09-03-10 13:56:26 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Een verschijnsel dat steeds populairder wordt: de lijstduwer. Dat is iemand die onderaan de kieslijst op een normaliter onverkiesbare plek komt te staan enkel en alleen om stemmen te trekken op grond van zijn/haar naam of persoonlijke populariteit.

Vaak krijgt zo'n persoon dan zo veel stemmen dat hij of zij met voorkeursstemmen alsnog gekozen is. En vaak ook ziet zo'n persoon er van af om daadwerkelijk zitting te nemen in raad of kamer. Vraag is: is dit correct? Of is dit kiezersbedrog?
Je kan stellen dat iedereen wel weet dat zo'n persoon niet gaat zitten en dat het gewoon een soort reclame is waarvan iedereen wel weet dat het niet echt is. Bedrog met wederzijds goedvinden dus. En ook wettelijk gezien is er geen probleem.

Toch vind ik het raar. Zo werd de vrouw van D66 leider Pechthold in Wageningen gekozen. Ze staat haar plek af aan een ander. Nu mag ik aannemen dat zij net als haar echtgenoot zich zorgen maakt over de kloof tussen burger en politiek maar is dit niet gewoon de kiezer voor de gek houden?

Van de weeromstuit zie je Wilders zijn plek in Den Haag wel innemen en het zou me niets verbazen als hij dat enkel doet om Pechtold te “pakken” op diens democratische gezindheid nu zijn vrouw afziet van haar zetel. En na 9 juni er ook mee kapt omdat over 4 jaar iedereen het toch vergeten is.

Verwant: de lijsttrekker. CDA kiest Balkenende, maar die zegt nu al dat hij niet in de kamer gaat. De lijsttrekker gaat niet de kamer in, wil enkel premier worden. Ook hier geldt dat dit juridisch kan, er staat geen sanctie op of zo. Maar is ook dit niet een beetje kiezersbedrog? Je maakt je als de nummer 1 hard voor je kiezer, zeg je, maar als je niet de hoogste baas mag worden bekijkt die kiezer het maar…..

Of dit moet een sluipweg zijn om het systeem van de gekozen minister-president in te voeren :)

09-03-10 17:11:14 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende


WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Je weet van tevoren dat lijstduwers alleen op de lijst staan vanwege hun bekendheid en niet om serieus kandidaat te zijn voor de gemeenteraad enzovoorts. Als je niet wil dat dit gebeurt, stem er dan niet op.

09-03-10 17:15:57 - Quote! - @Relpa
Relpa
Oudgediende


WMRindex: 3.482
OTindex: 10.385
S
Gelukkig heeft de broer van 'ijzeren Rita' ook maar bedankt voor z'n zetel 8-)

bij z'n 'acceptatie' veontschuldigde Greetje zich echter al bij voorbaat 8-) als je er de tijd niet voor hebt ga er dan niet zitten zeg ik :|

09-03-10 19:35:48 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
Het is inderdaad dit jaar wel heel sterk dat geschuif van namen en zetels (hier bij de gemeenteraad ook)
De mensen weten het meestal ook wel, maar misschien hopen ze dat zo'n lijstduwer toch in de kamer/gemeenteraad plaats neemt.

09-03-10 19:40:52 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Relpa, if you can't do the time? ;)

09-03-10 19:48:12 - Quote! - @Relpa
Relpa
Oudgediende


WMRindex: 3.482
OTindex: 10.385
S

09-03-10 19:49:35 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Brat _O_

09-03-10 21:29:52 - Quote! - @Invisible
Invisible
Oudgediende


WMRindex: 3.730
OTindex: 5.186
Het voorkeurstemmen systeem heeft ook wel komische kanten: zie Enschede en Helmond

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven