hr
jaargang -23 - laatste artikel 19-4 18:00 - 74423 artikelen - nu online 36 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1]

De Paus en zijn jeugd

15-05-09 20:21:43 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Wat moet je er nu mee, een jongen wie gedwongen werd zich bij een beweging aan te sluiten, en waar hij niks mee van doen wou hebben. Jammerlijk maar waar, kwade tongen doen wederom van zich spreken, zoals het 'maar zijn lidmaatschap van de Hitlerjugend dan'. Doe er eens een googletruuk op en zeg wat je denkt, maar let wel, hou het in het nette, geen gedoe over geloof en wat mot je ermee, kijk puur eens naar de persoon op zich, zonder enige kennis van gelovig zijn of niet, van Joseph Ratzinger.

Mijn mening, een kind, van hoe oud? Zo rond de veertien? Kun je je voorstellen dat jij in een periode, hij werd gedwongen lid in 1942, deed men dit niet, dan werden er flinke straffen uitgedeeld, zoals internering. Hij weigerde deel te nemen aan activiteiten wat hem een aantal knaken kostte. Onschuldig dus, hij mag dan een duivelse lach hebben, maar fout was ie niet.

15-05-09 20:57:07 - Quote! - @deeese
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
het hitlejugend wordt vaak overdreven

mijn oma (ja die heeft de oorlog nog zeer bewust mee gemaakt ze is ondertussen iets van 77 en een beetje demerend maar goed gelukig is mijn opa er nog om voor haar te zorgen) had vroeger een paar hele armen mensen in de straat wonen die in den begin van de oorlog er ook bij gingen waarom in den begin was er nog niks ergs aan en was de oorlog ook nog niet in zijn kwaatste. maar dat was natuurlijk niet alles. er stond een beloning tegen over van een gulden of 2permaand (kan iets meer zijn of iets minder aldus mijn oma) wat in die tijd veel geld was en al helemaal voor mensen die nog geen nagel hadden om de kront te krabben

netzoals nsb'rs daar woonden er ook een paar van in de buurt werden door de hele stad uitgekost. tot dat er na de oorlog doodleuk 3 joodse kinderen naar buiten liepen. dus dan denk ik bijmezelf waarom mensen direkt veroordelen als ze nsb'er of hitlerjugen waren

15-05-09 22:00:07 - Quote! - @Kpuc
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
De NSB is een slag apart, in de lande een beweging wie de boel verder ondermijnt..

18-05-09 10:47:25 - Quote! - @Caster
Caster
Oudgediende


WMRindex: 2.086
OTindex: 16.129
De Tweede Wereldoorlog was denk ik sowieso een grote warboel van wie nou goed of fout waren en wie nou spionnen waren of met de vijand heulden, enzovoort.
Naar die chaos (want dat was het eigenlijk) moet je niet gaan kijken met jouw blik, uit deze tijd, want dan klopt het gewoon niet. Ik denk dan ook dat wat de Paus deed, gewoon "vanzelfsprekend" was, of in ieder geval in zijn ogen het goede, en wij als mensen die dat allemaal niet mee hebben gemaakt moeten geen oordeel geven.

18-05-09 13:17:06 - Quote! - @ledi
ledi
Oudgediende


WMRindex: 47.811
OTindex: 23.036
S
De kinderen die in Nederland bij de Hitlerjugend waren, werden daartoe door hun ouders gedwongen. Er was vroeger geen sprake van dat je niet deed wat je ouders zeiden.
Natuurlijk keken wij ze wel minachtend aan, maar in wezen waren de ouders fout.

03-06-09 09:19:19 - Quote! - @Nijn
Nijn
Senior lid

WMRindex: 669
OTindex: 218
Wnplts: Voorschote
Ik vind dat je een kind in oorlogstijd niet kan aanrekenen dat hij doet wat zijn leven redt. Ja de hitlerjugend was fout, maar je had de keus: erbij of zwaar gestrafd worden *of althans je familie*.

04-06-09 10:12:28 - Quote! - @Dionos
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
What's in a name?
Ben je ook fout als je op de "Adolf Hitler" basisschool zat?

Volgens mij was Oscar Schindler lid van de SS (geen idee eigenlijk, want ik heb de film niet gezien of het boek gelezen), maar toch heeft hij tientallen joden van de vernietiging gered.

Het gaat dus niet om waar je verplicht lid van bent. Het gaat om je levensinstelling en of je achter de ideeen staat. De huidige paus kan dan wel verplicht lid van de HitlerJugend geweest zijn, maar zolang hij niet vrijwillige Joden in de straat neertrapte of aangaf kan het m.i. geen kwaad.

21-08-09 19:00:45 - Quote! - @Kartoon
Kartoon
Senior lid

WMRindex: 177
OTindex: 5
Wnplts: VEENENDAAL
ach
prins bernard was ook oprichter van de waffen ss
en heeft ook mede de hitlerjugend mee helpen opbouwen
hij werd/word alom geeerd.de paus moet worden afgeschaft.
het vaticaan moet afgebroken worden.
check anders de geschiedenis
in het vaticaan liggen een hoop relikwieen die een heleboel dingen kunnen weerlegen zoals het geloof in jezus allah en wie dan ook

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven