hr
jaargang -23 - laatste artikel 25-4 18:00 - 74450 artikelen - nu online 13 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek - Politiek


[1] 2

Piraten naar de bodem?

09-05-09 09:51:08
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
De laatste tijd komen er steeds vaker berichten in het nieuws over de piraten uit Somalië.
Een aantal landen, waaronder Nederland, maakt veel kosten door marine-ondersteuning te bieden in het gebied. Als er piraten worden opgepakt worden ze echter regelmatig gewoon weer aan land gezet.
Zou het helpen als de marine die piratenbootjes gewoon naar de zeebodem schiet? Boem!

09-05-09 10:00:53
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Op zich is dat een idee, of de mensen wie nu zijn gegijzeld daar baat bij hebben is dan de vraag :( Een cordon voor de kust leggen van oorlogsbodems om zo de uitvaarten tegen te houden zou ook een idee zijn, alleen is die kust weer zo akelig groot. Plus dat dan Kenia, Ethiopië en Yemen de handen ineen moeten slaan om het probleem vanaf land, en zee, aan te pakken..

09-05-09 10:33:21
sjatter
Oudgediende


WMRindex: 10.025
OTindex: 7.180
T S
Zou je niet eerst de vraag stellen waarom piraten piraat zijn geworden voordat je ze de grond inschiet?8)
De piraatjes waren vissers met kleine bootjes, omdat er hele grote westerse vissersschepen al de vis voor hun kusten wegsleurden hadden ze geen eten meer en konden alleen nog maar piraatje worden.
Deze piraatjes pikken het niet meer dat grote westerse schepen hun vuil komen dumpen voor hun kust, en vinden dat er nu maar eens betaald moet worden.
Moet je deze piraatjes afschieten??


09-05-09 10:38:30
SkewtuR
Oudgediende


WMRindex: 3.645
OTindex: 3.447
S
sjatter: Natuurlijk heb je daar ook een punt, en je wist het al er komt een maar.
Geweld is niet vaak goed te praten maar als iemand zijn inkomstenbron ziet verdwijnen dan zijn er tegenwoordig andere mogelijkheden om die terug te krijgen, als die piraten in wording hetgeen jij net uitlegde ook gewoon hadden aangekaard bij de staat of een of andere unie en om steun hadden gevraagd zouden ze dat zeker krijgen, tegenwoordig word voor alles wel een steunfonds opgericht dus waarom hun niet.
Maar nee, hun kiezen meteen voor geweld en dat kan niet en moet worden afgestraft, volgens de internationaal geldende regels natuurlijk, het gewoon maar in het wilde weg platschieten valt daar niet onder natuurlijk, maar tijdens een aanval de verdediging kiezen dan mag het weer wel.
Maar dat zijn mijn 5 cent,iedereen denkt er natuurlijk anders over. :P

09-05-09 11:02:19
sjatter
Oudgediende


WMRindex: 10.025
OTindex: 7.180
T S
@SkewtuR Als alles om je heen wordt vervuild of gestolen is praten niet iets wat er het eerste bij je opkomt.

09-05-09 11:07:09
SkewtuR
Oudgediende


WMRindex: 3.645
OTindex: 3.447
S
sjatter: Ik snap wel wat je bedoeld maar daar kunnen die werknemers op die gekaapte boten toch niets aan doen?
Het is onrecht wat die piraten is aangedaan en dat beantwoorden ze met meer onrecht tegen mensen die er ook niets aan kunnen veranderen, als drukmiddel dan wel weer.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat op deze manier het van kwaad tot erger word.

09-05-09 11:29:17
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
De vissers gingen zich eerst wapenen tegen illegale vissers, toen ze merkten dat gijzelen meer opleverde zijn ze daartoe op overgestapt. In plaats dat ze na de val van Barre de handen ineensloegen om ook daadwerkelijk het land uit het slop te halen, gingen ze 180 graden om.

09-05-09 11:33:53
sjatter
Oudgediende


WMRindex: 10.025
OTindex: 7.180
T S
Geweld is niet goed, dus antwoord op de vraag (Zou het helpen als de marine die piratenbootjes gewoon naar de zeebodem schiet?) is nee. :P Geef die mensen waar ze recht op hebben en de piraten zullen verdwijnen.:D

09-05-09 11:41:58
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Dan zullen ze toch zelf eerst iedereen loslaten en dan eens de situatie in het land zelf aanpakken, met hulp van buitenaf uiteraard. Grondstoffen wie voor een stabiele economie kunnen leiden zijn er haast niet, het enige wat rest is akkerbouw, wat dan weer tegen problemen als irrigatie aanloopt, of toerisme.

09-05-09 13:50:40
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Sjatter, de Somalische vissers vissen zelf ook met explosieven, en hebben dus zelf bijgedragen aan hun eigen brood(-vis?)verlies. Bovendien zijn het nu goed uitgeruste soldaten met moderne wapens die dik betaald worden voor hun piraterij.

11-05-09 01:52:56
emmertje
Oudgediende


WMRindex: 17.961
OTindex: 66.902
In 2008 hebben de piraten zo'n 150 miljoen euro aan losgeld ontvangen getuige deze website. Het feit dat dit geld niet gebruikt werd om hun slechte economische situatie te verbeteren, maar om meer wapens te kopen om nog meer piraterij te kunnen plegen, zegt mij dat militaire acties tegen deze piraten een belangrijk deel van de oplossing vormen.
Verder moet de economische situatie in Somalië worden verbeterd, en daar is internationale steun bij nodig. :ja

Er rest nog maar één vredelievende oplossing mijns inziens, en dat is diplomatie. Stel de piraten voor de keus: omvangrijke internationale hulp ter verbetering van de economische situatie, zodra de piraten zich niet meer laten zien ... of militaire interventies zonder verdere internationale hulp.

11-05-09 10:44:55
Caster
Oudgediende


WMRindex: 2.086
OTindex: 16.129
@emmertje, helemaal mee eens :ja Zo houd je rekening met alles en geef je de keus ook aan de mensen zelf. Maar waarschijnlijk zal het zo niet lopen, omdat politiek meestal langzaam/inefficiënt/bureaucratisch is. :|

11-05-09 11:32:56
sjatter
Oudgediende


WMRindex: 10.025
OTindex: 7.180
T S
@ de Mexicaan Met explosieven vissen is aan hun zelf, dat veroorzaakt niet zoveel schade als die fabrieksschepen, die in een paar halen voor twee jaar eten van die mensen jatten.8)

11-05-09 14:53:54
Cee-N-Cee
Oudgediende


WMRindex: 1.300
OTindex: 15.343
S
Quote sjatter:
@ de Mexicaan Met explosieven vissen is aan hun zelf, dat veroorzaakt niet zoveel schade als die fabrieksschepen, die in een paar halen voor twee jaar eten van die mensen jatten.8)

Gelijk heb je, de zeeën rond de rijke landen zijn leeggevist, dus gaat Oom Iglo maar met zn cordon fabrieksschepen naar de afrikaanse kust om daar de oceaan vakkundig leeg te schrapen..

Over het opblazen van de piraten, ten eerste is daar geen mandaat voor op het moment.

En als dat er wel was, je moet eerst zeker weten dat het piraten zijn, en dat ze niemand in gijzeling houden.
Is aan die voorwaarden voldaan dan mogen die boten wat mij betreft naar de kelder.

12-05-09 04:24:20
de Mexicaan
Oudgediende


WMRindex: 3.266
OTindex: 3.691
Quote emmertje:
Er rest nog maar één vredelievende oplossing mijns inziens, en dat is diplomatie. Stel de piraten voor de keus: omvangrijke internationale hulp ter verbetering van de economische situatie, zodra de piraten zich niet meer laten zien ... of militaire interventies zonder verdere internationale hulp.

Aangezien de piraten geen politieke autoriteit hebben, in Somalië heerst immers letterlijk anarchie aangezien er geen centrale overheid meer is, is het de vraag met wie er diplomatie valt te bedrijven.

12-05-09 14:32:19
Cee-N-Cee
Oudgediende


WMRindex: 1.300
OTindex: 15.343
S
de Mexicaan, maakt niet uit, Koenders stuurt er gewoon een paar miljoen heen en ziet wel waar het beland :/

13-05-09 00:40:47
emmertje
Oudgediende


WMRindex: 17.961
OTindex: 66.902
de Mexicaan:
Als er ook al geen diplomatie is te bedrijven, is er maar één oplossing, welke ik al had aangegeven...militair ingrijpen. Of kort door de bocht "piraten moeten opgeven of gaan naar de bodem" :ja

Sterk vereenvoudigd is het eenzelfde situatie als een burenruzie: in eerste instantie probeer je de situatie met praten op te lossen. Lukt dat niet, wordt er snel overgegaan tot geweld (vergelijkbaar met piraterij). De politie wordt ingeschakeld, en die probeert nogmaals te bemiddelen (vergelijkbaar met politieke diplomatie), en lukt dat ook niet wordt er ingegrepen door justitie/politie (vergelijkbaar met een militaire interventie).

13-05-09 00:41:58
Kpuc
Oudgediende


WMRindex: 7.557
OTindex: 38.305
S
Vroegahh, jawel, had de ouwe een leuke kast met slot op de brug, waar is die sleutel gebleven?

13-05-09 08:56:42
sjatter
Oudgediende


WMRindex: 10.025
OTindex: 7.180
T S
@ emmertje Natuurlijk wapen gekletter.
Eerst jatten ze de vis, daarna vervuilen ze de visgronden, en als die mensen zich dan verzetten knallen we ze af en zeggen dat hun begonnen zijn.

13-05-09 22:18:51
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
ik kan niks anders dan begrip voor de piraten opbrengen ooit gezien ik wat voor een barrels ze die grote schepen vaak kapen dan weet je ook wel dat het geen rijke lui zijn.

ze kunnen 2 dingen doen de lokale bevolking plunderen die niks hebben of hele grote multinationaal een paar miljoen afhandig maken

die boten kosten vaak honderden miljoenen euro's (het is immers allemaal maatwerk) ik heb mij wel eens wijs laten maken dat zoon tanker schip ongeveer een miljoen euro per strekkende meter kost dus reken maar uit de lading nog veel meer

je moet om de ellende te begrijpen waar mee die piraten kampen het een beetje begrijpelijker maken dus stel je voor

jij bent boer. je hebt een aardappel veldje een mais veldje en een sla veldje. al met al ken je hier net mee rond komen het houd niet over dus geld om te sparen is er niet. dan komt er een grote boer die pakt joun veld af met geweld waar jij niet tegen op kan . jij kan er dus niks meer op verbouwen je kan ook niet voor hem werken. oftewel je komt op straat te staan zijn werk en zonder geld.

echter die grote boer is wel heel rijk alles in overvloed eten geld luxe noem maar op.
1
wat doe jij dan ga jij dan vriendelijk naar die boer toe van mag ik mijn land terug. maar ja hij heeft met geweld je land afgepakt .

dus wat doe jij je pakt al je middelen en breekt bij hem in zo is het met die piraten ook alleen dat is net wat groter

14-05-09 02:07:30
emmertje
Oudgediende


WMRindex: 17.961
OTindex: 66.902
Quote sjatter:
@ emmertje Natuurlijk wapen gekletter.
Eerst jatten ze de vis, daarna vervuilen ze de visgronden, en als die mensen zich dan verzetten knallen we ze af en zeggen dat hun begonnen zijn.


Als praten niet (meer) kan, hoe wil je de piraterij dan stoppen?
Als de rijke landen zullen stoppen met vissen, houdt het dan op? Nee, want het kwaad is al geschied. Als de rijke landen onvoorwaardelijk economische steun verlenen, houdt het dan op? Nee, want zolang er anarchie heerst zullen de piraten er niet wijzer van worden.

Maar dat het moet stoppen lijkt me vrij duidelijk. Onschuldige mensen worden de dupe! Mensen die op doorvaart zijn naar oostelijk gelegen delen via het Suez-kanaal moeten wel langs Somalië, en die niets met de toestand in Somalië van doen hebben worden nu het slachtoffer door de piraten.

En als praten (natuurlijk mijn eerste keus) niet meer kan helpen, dan moet het wel geforceerd.

14-05-09 14:07:52
Cee-N-Cee
Oudgediende


WMRindex: 1.300
OTindex: 15.343
S
@deeese, maatwerk? laat me niet lachen, cruiseschepen zijn maatwerk, maar ordinaire vrachtschepen, bulkcarriers en tankers zijn gewoon serieproductiewerk hoor.
Maatwerk kost ontiegelijk veel geld, dus het is aantrekkelijk om gewoon een standaardontwerp te hebben en die dan een aantal keren opnieuw maken.

Ik woon in de buurt van een 5tal scheepswerven, en dat is echt niet allemaal maatwerk, er zit wel eens wat tussen maar de rest is gewoon serieproductie, identieke schepen met een andere naam en misschien een ander kleurtje.

14-05-09 14:16:18
Dionos
Oudgediende

WMRindex: 156
OTindex: 23.842
Quote Cee-N-Cee:
Ik woon in de buurt van een 5tal scheepswerven, en dat is echt niet allemaal maatwerk, er zit wel eens wat tussen maar de rest is gewoon serieproductie, identieke schepen met een andere naam en misschien een ander kleurtje.


Dus wat hebben we geleerd vandaag?
Als de buitenkant hetzelfde is (alleen wel met een ander kleurtje en naampje) dan is het serieproductie 8-)
Ik dacht dat t om t innerlijk ging (A)

14-05-09 16:17:48
pietjevlip
Oudgediende


WMRindex: 2.358
OTindex: 21.468
Quote berniew:
Ik dacht dat t om t innerlijk ging (A)
da's allemaal serieproductie... duizenden dezelfde motorblok'jes' (A)

14-05-09 19:34:47
deeese
Erelid


WMRindex: 2.776
OTindex: 1.242
cee-N-cee in de techniek spreken wij nog vrij lang van stuk productie als er slecht enkele gemaakt wordt is het nog stuk productie serie productie kenmerkt zich dat je de zelfde delen om een tegelijk moment produceert en dan tegelijke tijd de producten af bij stukpruductie maak je eerst de 1 af en dan begin je aan de ander

waarom denk je dat tegen woordig de tankers (dus de echt grote) worden al niet eens meer in nederland gebouwd dat is veels te duur dat gebeurt meestal in lage loon landen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven